Zonder mengsmering gereden

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Ziggo
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 18:26
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 80
Piaggio Zip 80

Zonder mengsmering gereden

Ongelezen bericht door Ziggo »

Hi guys,

Ik heb gisteravond een kilometer of 2 (hooguit!) gereden zonder olie te mengen.
Dit omdat ik met een lege tank vlakbij een benzinepomp kwam te staan en in de veronderstelling was dit geen kwaad zou kunnen..

Nu kwam ik thuis aan, zette ik de brommer af en een halfuur later kon ik deze weer prima starten (met olie uiteraard!).
Een klein stukje (zo'n 200 meter) gereden naar de Turk, eten gehaald en (dus ongeveer 5 minuten) daarna ging ie niet meer aan! Ook niet met aanlopen.

Moet ik vrezen voor major damage? Ik mengde i.i.g. wel altijd teveel olie, als dat misschien iets positiefs is voor in dit geval..
50ml per liter, maar kwam er zojuist achter dat dat way too much is. Ben een noob. :emo: :emo:
Heb dit de afgelopen weken gedaan, geen problemen mee gehad. Maar sinds een paar dagen voor dit gebeurde ging wel opeens het temperatuur lampje branden...?!

*Nu was er sowieso al iets kapot, hij startte alleen aan met aanlopen.
Kicken deed ie alleen als de motor al warm was. Compressie is er genoeg.*
stefanwinter
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc
Locatie: Ijmuiden

Re: Zonder mengsmering gereden

Ongelezen bericht door stefanwinter »

Heb het zelf ook wel eens gehad, zo 1.2km, geen problemen meegehad. Ook puur uit nood.

Haal je cilinder er eens af, dan kunj de gevolgen zien. Post misschien ook ff wat foto's.
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Gebruikersavatar
JuliandK
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: di 17 nov 2015, 13:52

Re: Zonder mengsmering gereden

Ongelezen bericht door JuliandK »

Zo'n klein stukje zal wel meevallen. Inderdaad, cilinder ff loshalen
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Zonder mengsmering gereden

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik zou ook denken dat zo'n klein stukje weinig gevolgen zal hebben. Maar zou inderdaad toch voor de zekerheid alles even controleren.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie