Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

Beste Derbi rijders,

Ik heb een probleem met mijn Derbi;
Mijn Derbi heeft pas een blokrevisie gehad omdat de lagers naar zn grootje waren.

Het probleem is dat de ene keer als ik mn derbi start kan ik 2 uur rijden zonder problemen (ik heb in deze 2 uur mn derbi afgesteld en de bougie was mooi koffiebruin, zoals het hoort (sproeier 84, standaard luchtfilter, standaard uitlaag met prop (gat van 12mm+-))
Een paar uur later brommer weer gestart en bereden zonder enige problemen.
Volgende dag wilde ik mn brommer weer starten, hij sloeg aan en begon vrijwel gelijk met stotteren; na enige 10 tallen meters te hebben gereden viel hij uit en was niet meer aan te krijgen.
Dus ik de bougie gecheckt en was nat en zwart; ik de bougie schoongemaakt en nog een keer geprobeerd, sloeg hij weer af na een 10tal meters.

Wat ik hier zelf al uit concludeerde was dat het niet aan mn afstelling ligt van mn carburateur (aangezien hij eerst mooi koffiebruin was)
Ik denk dus dat het mijn ontsteking is, deze doorgemeten te hebben heb ik de volgende waardes:
Rood + Massa = 119,3 Ohm (Handboek: 80 Ohm 10%)
Groen + Massa = 757 Ohm (Handboek: 610 Ohm 10%)
Bougiedop = 4,9 Ohm (Handboek: 5.0 Ohm 10%)
Bougiekabel zonder dop (met massa) = 5,1 Ohm (Handboek 3,4 Ohm 15%)

Ontstekking zelf heb ik helemaal schoolgemaakt (contactpuntjes ontvet en opgeschuurd etc) en ook het vliegwiel helemaal schoongemaakt.
Ook heb ik al andere bougies gebruikt.

Ook heb ik nog een bruine kabel uit mn ontsteking komen?

Zijn deze waardes oke?
Hebben jullie nog tips?

Dank jullie zeer!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Krijgt die wel brandstof?

En een bruine kabel vanaf de ontsteking heb ik nooit niet gezien. (Misschien ter vervanging van een andere?)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door garfield »

De bruine kabel is een 2e lichtspoel, kan je gebruiken om je akku te laden (diode naar de + van de akku)
Waarschijnlijk een ontsteking van een GPR(heb er hier ook nog 1 liggen met de extra bruine draad)

Zo te zien is die van jou wel in orde, dan is het of een cdi die kuren heeft, of een probleem met het kontaktslot.

Makkelijk te testen, er komt een stekker uit je blok met 2 draden , geel en groen.
(Ook nog 1 , maar deze heeft meer draden en gaat rechtstreeks naar de cdi)
Als je deze lostrekt, werkt het kontaktslot niet meer(je verlichting ook niet trouwens...)

Blijft hij dan wel goed lopen, dan zit er iets niet lekker in het kontaktslot.
Maakt het niets uit, dan is de cdi defekt.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

garfield schreef:De bruine kabel is een 2e lichtspoel, kan je gebruiken om je akku te laden (diode naar de + van de akku)
Waarschijnlijk een ontsteking van een GPR(heb er hier ook nog 1 liggen met de extra bruine draad)

Zo te zien is die van jou wel in orde, dan is het of een cdi die kuren heeft, of een probleem met het kontaktslot.

Makkelijk te testen, er komt een stekker uit je blok met 2 draden , geel en groen.
(Ook nog 1 , maar deze heeft meer draden en gaat rechtstreeks naar de cdi)
Als je deze lostrekt, werkt het kontaktslot niet meer(je verlichting ook niet trouwens...)

Blijft hij dan wel goed lopen, dan zit er iets niet lekker in het kontaktslot.
Maakt het niets uit, dan is de cdi defekt.
Thanks voor je antwoord!
Ik heb inmiddels een nieuwe ontsteking binnen, ga hem morgen proberen.
Deze nieuwe ontsteking heeft 4 draden; groen, rood, wit en geel.
De groene, witte en rode zitten in de cdi; dan heb ik nog een andere groene die ook in mn cdi zit en overgaat op zwart-groen (is dit het contactslot?) en de gele zit aangesloten op de rood-gele.

Welke kabels moet ik dan precies loshalen om mn contactslot te onzeilen?
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door garfield »

Je hoeft alleen de groene draad die naar het kontaktslot gaat los te halen.
(Deze staat parallel aan de groene draad van de cdi)

Makkelijkste is het om de 2 polige stekker los te halen, heeft hetzelfde effekt.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Timvdhoorn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 mar 2016, 19:44
Vervoersmiddel: Derbi senda 2005

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door Timvdhoorn »

Heb de ontsteking vervangen en hij doet het perfect!

Thanks voor jullie tips!

Hier kan slotje op (weet niet hoe dat precies werkt op dip forum)
Rinkeeee96
Beginnende tuner
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:06
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro bj 2007
Locatie: Veldhoven

Re: Derbi valt uit en start niet meer; Ontsteking kapot?

Ongelezen bericht door Rinkeeee96 »

Fijn om te horen! ;)
Plaats reactie