carburateur afstellen?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Hallo,

ik heb enkele maanden geleden men uitlaat beetje uitgeboord maar voor de rest niks verandert. nu stottert men brommer nogal vaak zonder choke op en hij wordt na 5 min rijden al echt heel warm. Dit lijkt me niet normaal dus ik moet waarschijnlijk een grotere sproeier?
Moet ik mijn carburateur er helemaal afhalen om dit te doen? zoja hoe, want er zitten echt tien verschillende buisjes en kabels op en ik ken niet zoveel van brommers? :think:

Alvast bedankt!

joyrider

BTW: heb toch wel redelijk wat uitgeboord maar mijn snelheid is amper verhoogd, hoe komt dit?
NorbertKB43
Schakelrijder
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 14 sep 2014, 11:37
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2012
Locatie: Roden

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door NorbertKB43 »

Als je je prop een beetje opboord moet je hem sws opnieuw afstellen, als je dit niet doet heb je kans dat je cilinder warmloopt omdat hij dan een te arm mengsel krijgt

Je carb hoeft je er niet helemaal af te halen, ik zelf haal altijd de tank eraf en kan dan makkelijk bij mn carb. Als je het op deze manier doet hoef je alleen maar de benzine slang en het vacuumslangetje eraf te halen.

Maak anders gewoon wat foto's van je carb, dan kan je als je het niet meer weet terug kijken van hoe het ook alweer zat!

De snelheid komt dan denk ik omdat je hem niet opnieuw hebt afgesteld, wat was de snelheid en wat is het nu??

Succes!
Afbeelding
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Bedankt voor het antwoord.

Ik zal men Bougie eerst eens nakijken. Hij reed eerst ongvr 45 nu ongvr 55.
Nog een probleempje: ik vind nergens dellorto sproeiers maat 78-90 voor een phbn 16mm...
Xtreme06
Pro tuner
Berichten: 1282
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 18:51

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

Je moet Dellorto 6mm sproeiers hebben,ook wel "Dellorto dik" genoemd. Die zijn bij de meeste webshops en bij elke dealer wel te verkrijgen.
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

ok bedankt, moeten da originele zijn ofniet?
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

nice, ik ga me ook zo een setje aanschaffen :)
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

BTW: is het mogelijk dat er nu al ergens schade is aan men brommer want ik rijd nu toch zo al een paar maanden rond? wel nooit ver dus heel erg warm wordt ie niet denk ik...?
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

Als je brommer stottert dan zal die te veel benzine krijgen dus daar kan je geen warmloper van krijgen, wel als je te weinig hebt / te kleine sproeier. Als je nog geen warmloper gekregen hebt in de laatste maanden dan zal het wel niet zo erg geweest zijn, of geluk.

Maar je zegt dat hij nu stottert, en met choke aan niet? Is het zeker stotteren en niet een ander geluidje bv "boap"? Want dan krijgt hij te weinig benzine..

Als je de choke open zet dan krijg je meer benzine/lucht verhouding dus dan moet je zonder choke inderdaad een grotere sproeier, lijkt logisch want je hebt de uitlaat uitgeboort.
Laatst gewijzigd door SilverStryfe op do 20 aug 2015, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Ja het is idd meer een bwoap geluid. Bv als ik vertrek en dus gas geeft komt ie niet vooruit als ik dan de choke in trek wel en in hogere vitessen trekt hij soms ook niet en als ik de choke gebruik dan weer wel...
Dus grotere sproeier zeker?
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

Ja dan zal je inderdaad een grotere sproeier moeten. Eens je de juiste sproeier gevonden hebt kan je beginnen aan de fijnafstelling. De gasnaald en de luchtschroef en stationairschroef.
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Ah ik wist niet dat da ook moest. Hoe weet je wanneer alles juist staat en is dat ook belangrijk?
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

Dat hoor je toch? Als die goed optrekt, goed reageert op uw gashendel,.. Ja beetje te rijk kan volgens mij geen kwaad maar ik heb ook last van iets en ik wil het toch ook liever perfect. Alleen bij mij is het probleem niet te vinden haha.

Probeer eerst maar eens met een grotere sproeier. Als je dat geprobeerd hebt en het is nog niet goed kan je het alsnog vragen hier, toch?
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

heb nu eerst even men bougie gecheckt nadat ik de brommer effe had warm gereden. de bougie kleur zag er volgens mij wel normaal uit...
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

dus moet ik nu alsnog een grotere sproeier of niet?? :?
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

bougiekleur is niet zo belangrijk in dit geval. Een motor hoort geen bwaoop geluid of stotter te hebben, ookal heeft je bougie een bruine kleur.

Als je zo gaat verder rijden ga je de cilinder kapot maken.
Wanneer precies maakt hij dat geluid? Als je volgas geeft?
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Als ik wil vertrekken doet ie dat dus dan gebruik ik de choke ff. Maar zodra hij warm is rijd hij eigenlijk wel goed maar Miss komt het omda het nu zomer is. In de wintermaanden moet ik men choke ook soms tijdens het rijden gebruiken omdat hij soms een beetje inhoud als ik volgas geef.
SilverStryfe

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door SilverStryfe »

Als je het niet probeert kan je het ook niet weten. Sproeier vervangen is simpel en niet ingewikkeld. Weet niet waarom je gewoon niet even probeert.. Zo kunnen we je ook niet verder helpen.

Ja, in de winter is het zelfs aangeraden om de sproeier een maatje groter te nemen. Maar dat je met de choke open moet rijden is totaal niet normaal.

Een paar weken geleden kon ik dit ook allemaal niet. Gewoon proberen. Ik heb zelf ook nog last van iets en ik weet ook niet wat het is, maar heb wel al dingen geprobeerd.
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

ok ga het dit weekend gwn proberen en laat wel weten of het geholpen heeft. bedankt voor de hulp alleszins! :thumbup:
joyrider
Beginnende Derbi fan
Berichten: 49
Lid geworden op: do 26 sep 2013, 19:14
Vervoersmiddel: Beta rr50 track

Re: carburateur afstellen?

Ongelezen bericht door joyrider »

Ik heb nu een grotere sproeier gestoken: er zat een dellorto 76 in en nu een polini 80. Het probleem is nu dat men brommer slechter rijdt dan ervoor... Dus die sproeiermaten komen niet overeen?
De dellorto 76 ziet er precies zelfs groter uit dan de polini 80. Dezelfde sproeiermaten van verschillende merken zijn dus niet dezelfde? :wtf:
Plaats reactie