Pagina 1 van 1

Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:15
door Tino
Hallo,

Als ik een tijdje aan het rijden ben (meestal na het rijden op een weiland) en dan mijn Derbi stationair laat lopen, lijkt het of hij blijft hangen en maakt hoge toeren.

Ook komt er soms veel rook uit mijn uitlaat vandaan, ligt dit aan de olie of iets dergelijks?

Meestal hoor ik ook een stromend geluid, is dit van de koelvloeistof die door het blok stroomt?

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:26
door derbi-ftw
Keertje je gasschuif oppoetsen/polijsten.

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:28
door Rickjee.
kan je een filmpje maken om het duidelijker te maken?

en kwa veel rook rij je met olie pomp?
wat is de rest van je setup?

want als die normaal gesproken rustig stationaair draait dan moet je toch gaan denken,
aan klepjes versleten zuiger veren versleten valse lucht / pakking niet meer goed ,

stromend geluid wat bedoel je daar precies mee ?

en ook doen wat derbi-ftw zeg ,

:happy:

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:34
door Tino
De set-up is standaard, met zover ik weet prop uit de uitlaat of iets dergelijks. Heb zelf de brommer zo gekocht, dus weet niet wat ze er aan veranderd hebben. Wel is de tandwiel verhouding als het goed is 12/53 en ik rij met olie pomp.

Met dat stromend geluid bedoel ik, ruisend geluid. Het lijkt of er iets niet goed is, maar kan dit ook gewoon de koelvloeistof zijn die door het blok stroomt?

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:37
door Rickjee.
uhh eerste wat in me opkomt,

gebruik de olie pomp niet, deze kan ineens een keer kapot gaan zonder dat je het door heb en je brommer giga vastnaait,
olie zelf mengen? dat is makkelijk 100ml olie op 5 liter benzine, meestal doe je dan safe en gooi je 110ml olie erin,

2de ruisend geluid? soort stromend? 2dehands gekocht?,
dit kan namelijk ook geluid van je lagers zijn,

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:43
door Tino
Ik heb de brommer inderdaad tweedehands gekocht, maar het geluid klinkt niet super hard. Ik heb geen idee hoe kapotte lagers klinken etc. Misschien dat je het kunt uitleggen?

Over wat betreft het mengen van olie en benzine, ik vindt het prettiger om met olie pomp te rijden. Anders moet ik altijd een flesje olie of iets dergelijks bij me hebben, en dat is niet zo fijn denk ik.

De bromfiets monteur heeft laatst ook gereden op mijn brommer en heeft de brommer ook gecontroleerd. Maar hij heeft niks gezegd over het ''ruisende'' geluid etc.

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:54
door derbi-ftw
Misschien kun je een filmpje of geluidsopname maken.

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 19:56
door Tino
Dat zal ik morgen doen, aangezien ik dan toch ga touren. Maar ik denk niet dat je het zal horen met een geluidsopname of filmpje jammer genoeg, maar we zullen zien!

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 20:01
door Rickjee.
filmpje zal andwoorden geven voor ons,

voor ons is het nu moeilijk raden wat het kan zijn,

meestal hoor je bij lagers kapot / versleten een soort ruisend geluid rond om je krukas,
dus vlak bij de cilinder,

kwa olie pomp dat is je eigen keus, ik raad je alleen aan,
want een olie pomp kan zonder dat jij het weet ermee stoppen,
en zonder olie toevoer in je cilinder naait je brommer vast,

en moet je dus nieuwe cilinder / zuiger / krukas / lager enzovoort en soms zelf nog meer,
en je blok moet dan gesplits worden en dat is gewoon een niet fijn klusje bij schakel brommers

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 20:10
door Tino
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, hoe doe jij dat als ik vragen mag? Neem je gewoon een tas mee of iets dergelijks met een flesje olie?

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: za 28 dec 2013, 20:23
door Rickjee.
ik heb meestal gewoon een tas op me rug like iedere school lier, maar ik ga niet na school maar elke dag na werk ( scooter zaak )

en gewoon fles olie mee slot enzovoort,
je heb geloof ik ook van die kleine meng flesjes waar je 100 / 200 ml olie in kan doen en bij 200ml olie heb je dus genoeg voor 2 tank beurte

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 16:35
door Tino
Vandaag gevallen...

Schade is redelijk te overzien, koppelingshevel is gebroken + scheur in me spatbord (dure grap voor een stukje plastic) en op me standaard zit speling? Geen idee hoe ik dat moet oplossen, waarschijnlijk mis ik een onderdeeltje...

Re: Hoge toeren stationair

Geplaatst: zo 29 dec 2013, 16:58
door Joram
Op de standaard zit altijd speling....
Kun je altijd heen en weer bewegen bij het scharnierpunt.

En over het oliepompverhaal. Een oliepomp gaat niet uit zichzelf kapot. Ze verstoppen meestal maar dat komt door olietankje niet schoon te houden van zand en troep.