Pagina 1 van 1
GPR 50 choke vraag
Geplaatst: di 29 okt 2013, 20:35
door Dennis-94
Hallo,
Ik ben geintresseerd in een Derbi GPR 50 uit 2005. Onlangs ben ik bij de verkoper die de brommer op marktplaats heeft staan langs geweest om hem te bekijken. Nou zegt de verkoper: ''alles is orgineel, alleen de prop is uit de uitlaat gehaald''.
Dit zou volgens hem betekenen dat als ik hem op de choke zou starten en na 2 kilometer goed warm gereden te hebben dat ik hem daarna in de choke kan zetten zodat hij niet de 45 haalt maar maarliefst de +/- 75/80 haalt.
Ik heb het vermoeden dat dit een verkooppraatje is aangezien ik een persoon ben met weinig verstand van zoiets. Maar dit lijkt me toch niet logisch, hiervoor is een choke toch niet voor bedoeld ?
Zou iemand me hierin kunnen adviseren? Zoja mocht dit kloppen wat zijn jullie ervaringen hierin ?
Alvast bedankt

Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: di 29 okt 2013, 21:05
door JeroenvR
Standaard ontgrensde uitlaat kan wel 75 a 80 km/h halen, alleen waarom die daar de choke voor nodig heeft snap ik niet.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: di 29 okt 2013, 22:45
door debeste95
Laat die kerel eens schriftelijk een heel gedetailleerd verhaal over zijn brommer zetten en wat de reden is dat je volgens hem een brommer 2 kilometer lang op de choke moet warmrijden om je top te halen zonder dat dat betekent dat je een ruk afgestelde brommer hebt die waarschijnlijk zo arm afgesteld staat dat je binnen de kortste keren een vastloper hebt, Wel leuk ideetje om hem te kakken te zetten
Overigens klopt die top van 75 wel met ontgrensde ori uitlaat, maar het klinkt echt ongelooflijk fishy over die choke. Vraag ook even om gedetailleerde foto's van het motorische deel en de carb.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: di 29 okt 2013, 23:00
door Dennis-94
Laat die kerel eens schriftelijk een heel gedetailleerd verhaal over zijn brommer zetten en wat de reden is dat je volgens hem een brommer 2 kilometer lang op de choke moet warmrijden om je top te halen
Nee je begrijpt me verkeerd, je start op de choke, doet hem daarna zonder de choke laten rijden en nadat je 2 kilometer de brommer warm hebt gereden dan kun je de choke opentrekken zodat hij niet 45 haalt maar 80.
Het probleem van die foto's is, je ziet de kappen dus ik denk dat daar niet zoveel te zien is, ik heb wel de link van de advertentie:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 00:26
door JeroenvR
Dat kan wel kloppen.
Meteen op het begin haal je die 75 ook wel maar het is beter om hem warm te rijden.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 09:17
door debeste95
Warm rijden moet je ook altijd doen, maar ik vind het zo'n vreemd verhaal dat je twee kilometer op de choke moet warmrijden. Warmrijden moet je gewoon normaal kunnen doen anders is er iets niet goed afgesteld. En het spreekt voor zich dat je hem niet zo in z'n top trekt op een koude brommer, laat staan dat je het moet proberen

Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 09:54
door JeroenvR
Lees nou s goed debeste95,
Dennis-94 schreef:Nee je begrijpt me verkeerd, je start op de choke, doet hem daarna zonder de choke laten rijden en nadat je 2 kilometer de brommer warm hebt gereden dan kun je de choke opentrekken zodat hij niet 45 haalt maar 80.
Dennis-94, de verkoper gaat gewoon goed met zijn brommer om.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 10:25
door Dennis-94
@ JeroenvR, Nee dat geloof ik best, als je zo de plaatsjes bekijkt:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan kan ik ook niet zeggen dat hij er niet goed mee omgaat, want na een kijkje genomen te hebben vond ik hem van buiten in iedergeval zeer netjes onderhouden. Alleen 'van binnen' heb ik weinig kennis.
Maar dan zal ik mijn vraag anders stellen:
Heeft iemand misschien ervaring met een chocke dat je hem door kan trekken tot 80 kilometer ? Hiervoor is een choke toch niet bedoeld ?
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 11:11
door JeroenvR
Dennis, die choke is alleen om hem te starten, omdat die zonder choke minder goed start waarschijnlijk.
Dus je zet de choke er op, start de brommer, dan haal je de choke er weer af, en kan je gaan rijden.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 15:14
door debeste95
JeroenvR schreef:Lees nou s goed debeste95,
Dennis-94 schreef:Nee je begrijpt me verkeerd, je start op de choke, doet hem daarna zonder de choke laten rijden en nadat je 2 kilometer de brommer warm hebt gereden dan kun je de choke opentrekken zodat hij niet 45 haalt maar 80.
Dennis-94, de verkoper gaat gewoon goed met zijn brommer om.
Ja ik lees juist heel goed. Je start met de choke, okee dat spreekt voor zich als die wat moeilijk start. Je doet de choke uit en je rijdt hem warm, ja elke brommer moet je warmrijden. Maar kijk wat erna staat. Je moet de choke opentrekken om de 80 te halen. Dan impliceert hij dus dat je de top enkel kan halen met de choke open, en dus een rijker mengsel, wat betekent dat hij niet goed is afgesteld. Uiteraard geen probleem als de brommer verder veelbelovend klinkt en je moet er toch zelf heen om te gaan kijken, maar hij is dus niet goed afgesteld

Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: wo 30 okt 2013, 15:27
door JeroenvR
Ik neem aan dat dat een spelfout is.
Ga er van uit dat hij bedoelt dat je na 2 kilometer het gas open kan trekken ipv de choke.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 14:25
door Dennis-94
Afgelopen 2 dagen bij diverse brommerzaken en brommerbezitters hun meningen/ervaringen gevraagd.
Het komt er op neet dat:
De reden dat de brommer harder gaat op het moment dat je de choke opentrekt komt doordat je de motor dan meer benzine geeft. Echter is dit inderdaad niet de bedoeling, gas moet je geven met je gashendel en niet met de choke.
De reden van dit probleem is dat de carburateur van de scooter niet goed is afgesteld.
Hoogstwaarschijnlijk is de hoofdsproeier in de carburateur te klein en moet die zeker 4 maten groter.
Het opentrekken van de choke tijdens het rijden veroorzaakt geen schade aan de motor, wel treedt er extra slijtage op aan cilinder en zuiger als de motor te arm loopt (dus met een te kleine sproeier).
Daarnaast heb ik van vrijwel iedereen een twijfelend antwoord gekregen, dus dat brengt mij natuurlijk ook aan het twijfelen. De laatste eigenaar is iemand uit het dorp en zegt dat ze (ja het is een zij haha) de choke nooit deed gebruiken omdat ze maar tot 45 gaat... Ik wil niemand kwaadwillig verdenken maar toch roept dit enige twijfel bij me op. Ik heb contact gezocht met enkele brommervrienden die wat meer verstand er van hebben en hopelijk wilt iemand mee komen kijken zodat ik zijn oordeel kan hebben, mocht hij deze voor mij opnieuw afstellen. Het is en blijft een rare zaak......wordt vervolgt haha
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 14:36
door Rat B*stard
Je geeft geen gas met de choke, die zorgt voor meer benzine waardoor die dus minder te kort komt.
Leuk dat je hebt samengevat wat hier reeds is gezegd
Het is inderdaad niet goed dat hij te arm loopt, maar onderin krijgt die dan waarschijnlijk wel genoeg maar op hogere snelheid niet. Dus dan zou het niet zo erg moeten zijn.
Ik kan er tot slot niet bij dat er mensen zijn die niet harder dan 45 willen rijden.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 14:50
door DerbiSendaWouter
Brommer is gewoon slecht afgesteld, beter laten afstellen.
Voor de rest is de advertentie netjes en goed taalgebruik. ( Meestal een indicatie dat het wel snor zit )
Gewoon een vriend die er verstand van heeft mee laten gaan en als je het niet vertrouwd niet doen.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:16
door Dennis-94
Oke mensen, blijkbaar heb ik het enigszins verkeerd opgevat van de eigenaar want het is niet zo dat je met de choke moet blijven rijden, nee blijkbaar is dit een misverstand geweest want als je speelt met de choke (fractie van een seconde) is dat de brommer even een extra impuls krijgt. (even iets meer brandstof) waardoor hij harder kan.
Dan blijft hij op de motor gas geven en niet op de choke, lijkt me een stuk minder erg ?
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 21:58
door JeroenvR
Net wat ik dacht
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: do 31 okt 2013, 22:33
door debeste95
Alsnog een slechte afstelling dus. Geloof best dat het werkt maar dat is niet waar de choke voor gemaakt is. Gewoon een iets rijkere afstelling en hij rijdt normaal ook gewoon goed.
Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: za 02 nov 2013, 13:22
door gprrijder
hhaha als hij alleen op choke harder rijd zit er sws een te kleine sproeier in

Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: za 02 nov 2013, 14:12
door debeste95
gprrijder schreef:hhaha als hij alleen op choke harder rijd zit er sws een te kleine sproeier in

Bedankt voor het verduidelijken van wat ik hem nou al de hele tijd wil vertellen

Re: GPR 50 choke vraag
Geplaatst: za 02 nov 2013, 14:25
door gprrijder
debeste95 schreef:gprrijder schreef:hhaha als hij alleen op choke harder rijd zit er sws een te kleine sproeier in

Bedankt voor het verduidelijken van wat ik hem nou al de hele tijd wil vertellen

geen dank
