Pagina 1 van 1

Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 12:51
door Tijn
Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Tijn, 17 jaar oud en ik kom uit Noord Brabant. Laatst heb ik voor een leuke prijs een Derbi gekocht, bouwjaar is mij zo niet bekend. Echter, als ik hem in zijn 1 zet en de koppeling ingedrukt houd en het wiel van de grond komt, dan draait het wiel terwijl ik de koppeling niet heb losgelaten. Ik vraag me af of de platen aan vervanging toe zijn.

Nu kan ik wel een setje platen kopen, maar dan zal ik natuurlijk ook een nieuwe pakking voor mijn carter nodig hebben. Ik weet dat er een ''oud'' en een ''nieuw'' type Derbi blok is, maar het is mij niet bekend of ik een oud of een nieuw type blok onder mijn Derbi heb. Daarnaast zou ik ook wel willen weten van welk bouwjaar mijn brommer is, aangezien dit niet op de papieren vermeld staat. Hier een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:03
door JeroenvR
Is vrij normaal dat die een beetje rond draait.
Je hebt een OT blok

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:10
door Tijn
Waar staat OT precies voor? Dus ik hoef me geen zorgen te maken om de koppeling?

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:16
door DaanS
Oud Type blok.

Je brommer is van voor 2006

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:22
door Tijn
Oke, hartstikke bedankt! Dus het best laat ik mijn koppeling gewoon zo? En over het exacte bouwjaar kun jij zo niks zeggen?

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:29
door DaanS
Nee kan ik niet zeggen helaas!

Je hebt een Derbi Senda Xtreme R. Ik denk dat hij uit 2005 komt. Op de site van de RDW staat namelijk dat de eerste toelating Internationaal in 2005 was

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:37
door Tijn
Maar hoe merk je eigenlijk dat je koppeling totaal aan gort is? Dat was eigenlijk mijn hoofdvraag, want dat het wiel een beetje mag draaien weet ik inmiddels, maar dan slipt de koppeling dus wel en dat lijkt me niet optimaal voor het brommertje.

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 13:44
door JeroenvR
DaanS schreef:Nee kan ik niet zeggen helaas!

Je hebt een Derbi Senda Xtreme R. Ik denk dat hij uit 2005 komt. Op de site van de RDW staat namelijk dat de eerste toelating Internationaal in 2005 was
Bij bijzonderheden staat ook dat die in gebruik is genomen voor de opgegeven datum van eerste toelating.
Dus kan net zo goed 2003 zijn ofzo.

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 14:00
door DaanS
Ik zeg toch dat ik het niet zeker weet.

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 15:13
door Joram
Tijn schreef:Maar hoe merk je eigenlijk dat je koppeling totaal aan gort is? Dat was eigenlijk mijn hoofdvraag, want dat het wiel een beetje mag draaien weet ik inmiddels, maar dan slipt de koppeling dus wel en dat lijkt me niet optimaal voor het brommertje.
Je merkt dat als je tijdens rijden merkt dat ze niet meer lekker grijpen of gaan slippen.

Heb je je koppelingskabel wel goed afgesteld, zodat koppeling volledig vrij komt?

Tevens kunnen je platen wat blijven plakken en dat hierdoor je wiel gaat draaien.

Putoline GP10 olie erin doen en dat is over.

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: vr 11 okt 2013, 16:31
door Tijn
Oke, bedankt voor de tip Joram :) Zal van de week eens even kijken, moet daarnaast toch nog de achterwiellagers en remblokken vervangen ;)

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: za 12 okt 2013, 09:38
door debeste95
Dat je wiel draait komt doordat je blok koud is. Blokolie is dikker als het nog koud is en je koppelingsplaten plakken dan een beetje aan elkaar waardoor hij niet volledig ontkoppelt. Zet hem maar eens in z'n 1 en probeer met de koppeling in je brommer vooruit te duwen, zal ook niet helemaal soepel gaan met een koud blok maar als je eerst een stuk hebt warmgereden gaat dat zeker makkelijker

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: za 12 okt 2013, 11:13
door Joram
Nog nooit last van gehad, GP10 erin en klaar.

Re: Koppelingsplaten aan vervanging toe?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 19:13
door Robertje
Je koppeling werkt doordat er platen langs elkaar wrijven. De ene helft van de platen wordt direct door de krukas aangedreven de andere helft drijft de versnellingsbak aan. De platen worden door veren tegen elkaar aangedrukt tijdens het rijden. ALs je koppelt worden deze veren los gedrukt en zijn de twee assen ( krukas en primaire versnellingsbak as) dus los van elkaar. Er zit echter wel olie in de bak ( erg belangrijk) als de olie warm en dun is dan glijden de platen makkelijk langs elkaar en kun je schakelen. Als de olie echter beetje koud is is hij veel dikker en blijven de platen nog wat aan elkaar plakken. Dus draait je wiel een beetje. Dunnere olie lost het op maar zou me er niet te druk om maken. ( Olie verversen van de bak is overigens niet verkeerd als je niet weet hoe lang de olie er al in zit).
Als de koppeling kapot gaat dan slijten de frictie delen op de platen en neemt de wrijving tussen de platen af. De koppeling gaat doorslippen tijdens het rijden en je merkt dat je veel toeren gaat maken maar slecht vooruit komt( Het is dan al wel erg ver heen). Dan wordt het tijd om je platen te vervangen.

O ja wel eerst kijken of je kabel niet gewoon te strak zit. Is een beetje lullig als je je blok open trekt terwijl je kabel te strak straat :wall: :wall: