Pagina 1 van 2
Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:04
door DerbiSendaWouter
Hallo,
Ik heb dus vandaag m'n rijbewijs opgehaald en gereden met de Derbi
Maar nu kan ik dus wel gewoon het terugschakelen makkelijk onder de knie krijgen, maar het opschakelen nog niet.
Als ik schakel maakt hij even een heel zwaar geluid alsof hij heel hard optrekt of heel hoog in de toeren schiet en daarna schakelt hij naar de versnelling die ik wil.
Nu vraag ik me af hoe het kan dat ie ineens als ik schakel zo'n enorm geluid maakt.
Wouter
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:06
door derbi-ftw

dan geef je nog beetje gas, zie je ook vaak als mensen in een auto schakelen.
Gewoon koppeling in, klik (andere versnelling), koppeling los en Dan pas gas geven.
Of je moet zo ervaren zijn dat je het perfect kunt timen.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:15
door DerbiSendaWouter
derbi-ftw schreef:
dan geef je nog beetje gas, zie je ook vaak als mensen in een auto schakelen.
Gewoon koppeling in, klik (andere versnelling), koppeling los en Dan pas gas geven.
Of je moet zo ervaren zijn dat je het perfect kunt timen.
Oké bedankt, zal er straks even op letten
Hoe snel moet je trouwens schakelen, want soms zie ik van die filmpjes waar mensen echt binnen een miliseconde schakelen.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:19
door basserd
Haha dat maakt niks uit, zolang je de volgorde gas los, koppeling in, schakelen, koppeling op laten komen, en weer gas erop aanhoud
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:20
door JeroenvR
Begin maar is gewoon rustig aan.
Snel schakelen leer je wel.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:23
door derbi-ftw
''Race schakelen''
Maar als je een klein voortandwiel hebt, moet je ook iets sneller schakelen dan met een groot vtw.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:24
door DerbiSendaWouter
derbi-ftw schreef:''Race schakelen''
Maar als je een klein voortandwiel hebt, moet je ook iets sneller schakelen dan met een groot vtw.
Ik heb nu 14, dus kan dan wel rustig aan doen denk ik
Moet het ook nog leren, net was de eerste keer op een schakel.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:26
door Joram
Komt vanzelf wel die feeling. Leer eerst goed schakelen, kun je daarna kijken of je het sneller kan

Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:29
door DerbiSendaWouter
Ik hoef niet snel te schakelen hoor jongens, ging gewoon even om de vergelijking
Aangezien iedereen die ik zie het doet, dacht ik dat het misschien een betere manier was.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 17:25
door DerbiSendaWouter
Heb het net geprobeerd, ging al een stuk beter, schakelde mooi.
Maar helaas soms toch nog een beetje die overtoeren met dat gas, maar dat komt wel goed !
Weet iemand trouwens hoe het kan dat ik soms schakel en dat hij dan veel toeren maakt maar niet vooruit gaat ?
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 17:27
door Joram
Heb je hem dan wel goed in de versnelling staan, en koppeling volledig gekoppelt?
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 17:43
door DaanS
Dan wil die waarschijnlijk tussen 5 en 6 schakelen.
Daar hebben Derbi blokken vaker last van, dan schiet hij wel eens in zijn vrij.
Dan moet je gewoon nog een keer omhoog tikken.
Waarschijnlijk druk je hem met te weinig kracht in de versnelling
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 21:54
door WkpMichiel
Zoals DaanS al zegt, dat zal inderdaad het gedeelte zijn tussen de 5 en de 6.
Maar verder, koppeling in, gas los, schakelen, koppeling los, gas erbij. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het steeds sneller

Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:10
door DerbiSendaWouter
WkpMichiel schreef:Zoals DaanS al zegt, dat zal inderdaad het gedeelte zijn tussen de 5 en de 6.
Maar verder, koppeling in, gas los, schakelen, koppeling los, gas erbij. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het steeds sneller

En als ik wil stoppen schokt hij, heb ik hem dan in de verkeerde versnelling staan of doe ik iets anders fout?
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:14
door WkpMichiel
DerbiSendaWouter schreef:WkpMichiel schreef:Zoals DaanS al zegt, dat zal inderdaad het gedeelte zijn tussen de 5 en de 6.
Maar verder, koppeling in, gas los, schakelen, koppeling los, gas erbij. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het steeds sneller

En als ik wil stoppen schokt hij, heb ik hem dan in de verkeerde versnelling staan of doe ik iets anders fout?
(ik) schakel, als ik wil stoppen, altijd rustig naar beneden. Zolang je zorgt dat je niet al te hard op het blok afremt, is er niks aan de hand. En hoe bedoel je schokken? schokt hij in lage toeren of juist in hoge ?
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:16
door DerbiSendaWouter
WkpMichiel schreef:DerbiSendaWouter schreef:WkpMichiel schreef:Zoals DaanS al zegt, dat zal inderdaad het gedeelte zijn tussen de 5 en de 6.
Maar verder, koppeling in, gas los, schakelen, koppeling los, gas erbij. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je het steeds sneller

En als ik wil stoppen schokt hij, heb ik hem dan in de verkeerde versnelling staan of doe ik iets anders fout?
(ik) schakel, als ik wil stoppen, altijd rustig naar beneden. Zolang je zorgt dat je niet al te hard op het blok afremt, is er niks aan de hand. En hoe bedoel je schokken? schokt hij in lage toeren of juist in hoge ?
Lage toeren, als ik rem zegmaar dan schokt ie en dan zet ik hem uit.
Hij maakt geen hoge toeren ofzo.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: wo 19 jun 2013, 22:29
door Joram
Je remt dan af op de motor, daarom schokt ie.
Beter koppeling intrekken dan.
Re: Schakel vraag
Geplaatst: do 20 jun 2013, 14:04
door DerbiSendaWouter
En voor terugschakelen, het lijkt als ik terugschakel alsof hij heel veel moeite heeft om fatsoenlijke toeren te maken.
Nog tips voor het terugschakelen? Opschakelen gaat nu perfect

Re: Schakel vraag
Geplaatst: do 20 jun 2013, 15:30
door DRD 85 J-Man
terug schakelen is lastiger, dit is de theorie: Gas los, koppeling in, tikje naar beneden, koppeling los en een dotje gas geven.
en dit in een normaal tempo, je moet er aan wennen. probeer wat go pro filmpjes op JouwBuis van senda's
dan kan je je er een beeld bij vormen, schakelen leer je uiteindelijk wel als je jezelf maar niet pusht. ervaring komt met de kilometer.

Re: Schakel vraag
Geplaatst: do 20 jun 2013, 15:36
door DerbiSendaWouter
DRD 85 J-Man schreef:terug schakelen is lastiger, dit is de theorie: Gas los, koppeling in, tikje naar beneden, koppeling los en een dotje gas geven.
en dit in een normaal tempo, je moet er aan wennen. probeer wat go pro filmpjes op JouwBuis van senda's
dan kan je je er een beeld bij vormen, schakelen leer je uiteindelijk wel als je jezelf maar niet pusht. ervaring komt met de kilometer.

Bedankt voor de reactie
Maar wat is JouwBuis
Linkje ?
