Pagina 1 van 1
te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 14:31
door siebedjoos
hallo,
deze week begon mijn derbi enorm veel druk te zetten op het dopje van de koelvloeistof-tank. (senda R 2000)
toen ik dit merkte heb ik mijn koelvloeistof vervangen, ik deed er ongeveer een liter koelvloeistof in, maar nadat ik hem startte liep het reservoir over.
daarna geprobeerd met een halve liter (wat mij veel te weinig leek) maar hij liep nog over.
weet iemand hoe dit zou kunnen?
mvg siebe
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 14:53
door derbi-ftw
Op je kvs reservoir staat een Min en een Max
Je moet hem dus vullen tussen de Min en Max ( doe eerst maar min) dan kun je hem alsnog bijvullen
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 14:55
door siebedjoos
als er maar een halve liter koelvloeistof in zit, is het reservoir zo goed als leeg.
maar van het moment dat hij start, staat er direct enorm veel druk op het reservoir. . .
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 15:02
door derbi-ftw
Snap ik het nu goed?? je kvs reservoir is helemaal leeg, je start hem en hij zit helemaal vol met kvs??
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 15:54
door garfield
Dat klinkt als een lekke koppakking.
Dan komt er inderdaad heel veel druk op het koelsysteem te staan.
Gezien de leeftijd van de brommer kan dit best.
Even je cilinderkop loshalen, dan kan je het zo zien.
Waarschijnlijk zit er ook koelvloeistof in je cilinder en je uitlaat.
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: za 02 feb 2013, 16:01
door derbi-ftw
garfield schreef:Dat klinkt als een lekke koppakking.
Dan komt er inderdaad heel veel druk op het koelsysteem te staan.
Gezien de leeftijd van de brommer kan dit best.
Even je cilinderkop loshalen, dan kan je het zo zien.
Waarschijnlijk zit er ook koelvloeistof in je cilinder en je uitlaat.
Dan moet je even je cilinderkop erafhalen, en een paar keer kicken, zodat het kvs eruit spuit
En natuurlijk je uitlaat leeg halen
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:37
door siebedjoos
heb ik ook aan gedacht, een lekke koppakking.
dus die had ik er al vanaf gehaald. . . maar deze was niet lek.
dus geen koelingswater in de cilinder en uitlaat.
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:40
door siebedjoos
derbi-ftw schreef:Snap ik het nu goed?? je kvs reservoir is helemaal leeg, je start hem en hij zit helemaal vol met kvs??
neen,
eerst gooide ik er een liter in, hiermaa was er te veel druk dus deed ik er een HALVE liter uit.
maar hiermee stond er nog te veel druk op het reservoir.
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:50
door +-5profileerservice
De druk op het reservoir word geregeld door een klepje in de vuldop!
Als deze niet meer werkt word de druk veels te hoog en kan het ook nog
langs de waterpomp keerring geperst worden
Als je systeem helemaal leeg is geweest kan er een grote luchtbel
in zitten als deze eruit komt goeit hij er ook vloeistof uit'
Ikzelf gooi de vloeistof altyd eerst in de bovenste radslang
om de meeste lucht al uit het systeem te krijgen!
Laat hem eens warmdraaien met de vuldop los op het
reservoir en kijk dan wat er gebeurt

Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:52
door Frenk
Staat me ook iets bij dat je bij een extreme en dergelijke je kvs bij moet vullen bij je rad.
Correct me if im wrong
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:54
door siebedjoos
oke, zat ook al aan zoiets te denken.
is het goed als ik hem eerst even start en dan pas kvs opvul?
of werkt dat niet echt?
eerst maar even wachten op een nieuwe koppakking, anders is warmdraaien zo lastig.

Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 17:56
door siebedjoos
Frenk schreef:Staat me ook iets bij dat je bij een extreme en dergelijke je kvs bij moet vullen bij je rad.
Correct me if im wrong
hoe het bij een extreme zit weet ik niet, maar bij mij is er geen dop bij de radiator.
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 18:22
door derbi-ftw
Klopt bij een extreme ook niet
Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 18:31
door +-5profileerservice
Frenk schreef:Staat me ook iets bij dat je bij een extreme en dergelijke je kvs bij moet vullen bij je rad.
Correct me if im wrong
I correct you!!
You are wrong

Re: te veel druk op koeling
Geplaatst: wo 06 feb 2013, 20:37
door siebedjoos
probleem opgelost met nieuwe koppakking
mag dicht. . .