Pagina 1 van 1
Elektrische start
Geplaatst: di 08 jan 2013, 18:22
door garra432

Foto staat op zijn kop, maar dit is toch een aansluiting voor een elektrische start?
Ik heb me vliegwiel bekeken en ik heb daar geen 1 tandwielen of dergelijks gezien.
Hoe zou je hierop een elektrische start moeten inbouwen? En is het mogelijk?
Re: Elektrische start
Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:11
door Frenk
Gat doorboren, gpr vliegwiel en startmotor en startmotorkrans kopen en dan monteren
Ik ga het vandeweek ook doen, heb de onderdelen al gekocht
Re: Elektrische start
Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:22
door DaanS
Frenk, maak daar eens een How-To van

Re: Elektrische start
Geplaatst: di 08 jan 2013, 20:26
door garra432
Moet je dan ook een bedrading zelf aanleggen? En is dit moeilijk?
Re: Elektrische start
Geplaatst: di 08 jan 2013, 22:50
door Frenk
Bedrading is niet moeilijk, gewoon plus en min aansluiten op je accu en contact, en een schakelaar drukknop, mischien maak ik er wel een how to van. Duurt nog wel even heb geen haast..
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 08:31
door garfield
Waar heb je de onderdelen gekocht?
Kan namelijk wel makkelijk een GPR vliegwiel vinden bij de diverse webshops, maar een OT startmotor is wat lastiger..
Ombouwen zat ik ook aan te denken, omdat de mijne nogal hoog staat en je wat lastig bij de kickstart kan..
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 13:34
door Frenk
Ik vind het gewoon leuk om erop te hebben, zal het alleen gebruiken als iemand achterop zit.
Ik heb de startmotor en dergelijke van mp, en op me werk (brommerzaak) ligt nog een gpr vliegwiel
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 16:11
door garfield
Zag dat een startmotor van een AM6 blok ook pas te maken valt.
Moet toch de gaten maken voor de startkrans, dus dan maakt het niet zoveel uit dat de bevestigingsgaten iets anders zitten.
+ dat die niet eens zo duur zijn nieuw
Alleen even een startrelais netjes wegwerken, maar dat gaat wel lukken

Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 18:53
door garra432
De startmotorkrans zit toch normaal in een bal bearing die weer in het carter zit?
Tenminste zo heb ik het gezien bij mijn Piaggio Sr blok.
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 19:25
door garfield
Ik heb een OT blok, daar zit alles in de startmotor, hetzelfde als bij een auto dus
(bij NT heb je 3 losse delemn, de startmotor, de bendix en de steunplaat)
Je hebt dus de volgende dingen nodig :
Vliegwiel met tanden (Derbi GPR)
Startmotor (am6 is het goedkoopste)
Startrelais (van een willekeurige chinese scooter)
Schakelaar( simpel ding voor op het stuur)
Alles is besteld, dus kan binnenkort gaan inbouwen.

Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 19:35
door garra432
garfield schreef:Ik heb een OT blok, daar zit alles in de startmotor, hetzelfde als bij een auto dus
(bij NT heb je 3 losse delemn, de startmotor, de bendix en de steunplaat)
Je hebt dus de volgende dingen nodig :
Vliegwiel met tanden (Derbi GPR)
Startmotor (am6 is het goedkoopste)
Startrelais (van een willekeurige chinese scooter)
Schakelaar( simpel ding voor op het stuur)
Alles is besteld, dus kan binnenkort gaan inbouwen.

Maar even over die Bendix. Waar zet je deze in vast? hij kan toch niet los in het blok liggen? Of is er ook een opening om die bendix erin te zetten?
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 19:50
door garfield
De Bendix komt over de as van de startmotor en deze valt dan weer in de steunplaat.
Kan je goed zien op de exploded view :
Als je dit vergelijkt met het OT blok :
Dan zie je dat het bij een OT blok iets minder werk wordt om in te bouwen.
Alleen het gat voor de tandkrans openmaken en bepalen waar de 2 bouten voor de bevestiging moeten komen en die boren.
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 20:00
door garra432
garfield schreef:De Bendix komt over de as van de startmotor en deze valt dan weer in de steunplaat.
Kan je goed zien op de exploded view :
Als je dit vergelijkt met het OT blok :
Dan zie je dat het bij een OT blok iets minder werk wordt om in te bouwen.
Alleen het gat voor de tandkrans openmaken en bepalen waar de 2 bouten voor de bevestiging moeten komen en die boren.
Aha, nu snap ik het. Ik wist niet dat er een steunplaat aan te pas kwam die gewoon los van het blok te halen is.
Nu ik het zo zie lijkt NT blok inbouwing makkelijker dan OT.
Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 20:07
door garfield
Zou me overigens niets verbazen als de OT startmotor ook gewoon op een NT blok past...
Ik heb ook de Ducati ontsteking van een NT blok ingebouwd, dat past ook gewoon zonder aanpassingen.
Begint wel wat op Ford te lijken, daar past ook bijna alles op elkaar

Re: Elektrische start
Geplaatst: wo 09 jan 2013, 20:12
door garra432
garfield schreef:Zou me overigens niets verbazen als de OT startmotor ook gewoon op een NT blok past...
Ik heb ook de Ducati ontsteking van een NT blok ingebouwd, dat past ook gewoon zonder aanpassingen.
Begint wel wat op Ford te lijken, daar past ook bijna alles op elkaar

Ik denk niet dat het zal passen, want op sites verkopen ze zowel NT als OT met als beschrijving dat het past op het nt of ot blok. Maar ik kan er ook naast zitten en dat deze shops gewoon geld troggelaars zijn

Misschien iemand die hierop een duidelijk antwoord kan geven?
Re: Elektrische start
Geplaatst: za 02 feb 2013, 15:41
door garfield
Kleine update:
Alles is ingebouwd en werkt zoals het hoort.
Je moet inderdaad het gat voor de tandkrans openmaken en met een sjabloon de gaten voor de 2 boutjes aftekenen en boren.
Daarna past de startmotor er zo in(ik heb een nieuwe van een AM6 gekocht, die past dus ook).
Meeste werk was nog het aansluiten van de bedrading.
Je kan de + voor de startknop aftakken van de remlichtschakelaar.
Verder moeten er een paar dikke draden getrokken worden, van de + van de akku naar het relais en van het relais naar de startmotor.
Kan je ook aanraden om een dikke massadraad van je blok naar de - van de akku te trekken.
(anders begint het originele draadje erg snel te roken...)
Re: Elektrische start
Geplaatst: za 02 feb 2013, 18:23
door garra432
garfield schreef:Kleine update:
Alles is ingebouwd en werkt zoals het hoort.
Je moet inderdaad het gat voor de tandkrans openmaken en met een sjabloon de gaten voor de 2 boutjes aftekenen en boren.
Daarna past de startmotor er zo in(ik heb een nieuwe van een AM6 gekocht, die past dus ook).
Meeste werk was nog het aansluiten van de bedrading.
Je kan de + voor de startknop aftakken van de remlichtschakelaar.
Verder moeten er een paar dikke draden getrokken worden, van de + van de akku naar het relais en van het relais naar de startmotor.
Kan je ook aanraden om een dikke massadraad van je blok naar de - van de akku te trekken.
(anders begint het originele draadje erg snel te roken...)
Ah mooi dat het gelukt is. Alleen ben ik een kluns als het om elektra gaat zonder schema.
Ik ga voorloopig niks aan mijn derbi veranderen, want ik ga in de zomer een DRD aanschaffen

Re: Elektrische start
Geplaatst: zo 03 feb 2013, 15:58
door garfield
Zo moeilijk is het nou ook weer niet..
Het is geen tv doe je moet doormeten
Heb het zelfs zonder te meten aangesloten, gewoon in het schema kijken welke draad je nodig hebt...
(al heb ik daar toch al geen moeite mee, elektronika is een hobby)