hoi,
ik ben bezig met mijn blok te reviseren, maar ik begrijp niet hoe de versnelling werkt?
ok er zitten een schakelas in maar als je schakeld krijgt de schakelster een "tik" maar wat gebeurd er dan?
ik zie niet wat er in verbinding staat met die ster?
mss dat iemand mij dit even kan uitleggen?
groeten
Versnelling
- chefje
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi Senda x treme
Re: Versnelling
Korte uitleg.
Versnellingsbak bestaat uit:
Schakelwals
Schakelvorken
Secundaire as
Primaire as
De schakelster is verbonden met de schakelwals (bevind zich aan de andere kant van de carter).
Aan de schakelwals zitten 2 a 3 schakelvorken. De schakelvorken bevinden zich tussen de tandwielen van zowel de primaire als secundaire as.
Elk keer dat de schakelster een tik krijgt, zorgt de schakelwals dat de schakelvorken bewegen waardoor de tandwielen lager of hoger uitvallen in beide assen (primaire en secundaire as) wat dus leidt tot hogere of lagere versnelling.
Versnellingsbak bestaat uit:
Schakelwals
Schakelvorken
Secundaire as
Primaire as
De schakelster is verbonden met de schakelwals (bevind zich aan de andere kant van de carter).
Aan de schakelwals zitten 2 a 3 schakelvorken. De schakelvorken bevinden zich tussen de tandwielen van zowel de primaire als secundaire as.
Elk keer dat de schakelster een tik krijgt, zorgt de schakelwals dat de schakelvorken bewegen waardoor de tandwielen lager of hoger uitvallen in beide assen (primaire en secundaire as) wat dus leidt tot hogere of lagere versnelling.
-
- Beginnende tuner
- Vervoersmiddel: derbi
ok ik begrijp dit wel, maar als ik naar de tandwielen kijk en ze tegenover elkaar houd, lijkt hun positie de enige mogelijke te zijn?
nuja, kan ik de schakelassen en vorken monteren zonder de wals eruit te halen?
groeten en bednakt!
nuja, kan ik de schakelassen en vorken monteren zonder de wals eruit te halen?
groeten en bednakt!
- chefje
- Derbi fan
Klopt, de tandwielen passen maar op 1 positie. Echter kunnen de tandwielen wel op en neer bewegen waardoor er van versnelling wordt verandert.
Mij is het niet gelukt de vorken te monteren zonder de wals eruit te halen. De wals zal je los moeten halen bij montage van de vorken.
Mij is het niet gelukt de vorken te monteren zonder de wals eruit te halen. De wals zal je los moeten halen bij montage van de vorken.
-
- Beginnende tuner
ok, dan moet heel die zooi in 1 keer er netjes in als ik het goed begrijp :O?
ik begrijp het niet echt van op en neer want ze blijven toch recht tegenover de zelfde staan (dus zelfde overbrenging?)
gohja als je geen zin hebt om de werking aan een noob uit te leggen hoef je niet
als ik het maar correct gemonteerd krijg 
bedankt!
indien je wel zin hebt is hier een foto waarmee je het mss kan verduidelijken?

ik begrijp het niet echt van op en neer want ze blijven toch recht tegenover de zelfde staan (dus zelfde overbrenging?)
gohja als je geen zin hebt om de werking aan een noob uit te leggen hoef je niet

bedankt!

indien je wel zin hebt is hier een foto waarmee je het mss kan verduidelijken?

- chefje
- Derbi fan
ok, dan moet heel die zooi in 1 keer er netjes in als ik het goed begrijp :O? inderdaad.
Beweeg de schakelwals maar als de versnellingsbak gemonteerd is. Dan zul je het begrijpen
De versnellingsbak kun je maar 1 manier monteren.. De kans dat het fout gaat is klein.
suc6
Beweeg de schakelwals maar als de versnellingsbak gemonteerd is. Dan zul je het begrijpen

De versnellingsbak kun je maar 1 manier monteren.. De kans dat het fout gaat is klein.
suc6
-
- Beginnende tuner
ok, goed om te weten 
dankjewel!
/close

dankjewel!
/close