Hoi, zoals jullie hier vast wel eens gelezen hebben wil het maar niet lukken met mijn Derbi gpr50 uit 2008.
Intussen heb ik mijn rijbewijs en mag ik op de brommer naar school. De brommer is helemaal origineel en zon beetje alles is nieuw. Zuiger, cilinder, cdi, spanningsregelaar, ontsteking, uitlaat en carburateur, alles is origineel. ( uitlaat gianelli street met prop en carburateur met plaatje er nog in)
De brommer rijd ok maar wil niet meer starten op de startmotor. Deze draait wel. Bij aanduwen loopt hij binnen een meter. Stationair loopt hij ca 2000 toeren en ook dan valt hij soms zomaar opeens uit. Alsof je de killswitch indrukt maar die werkt al niet. Tijdens het rijden valt hij nooit uit.
Wie weet wat dit is en hoe we dit op kunnen lossen.
Start niet op startmotor, valt uit
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Er van uitgaande dat de onderdelen die je vervangen hebt naar behoren functioneren blijft er niet heel veel over. De startmotor moet voldoende snel ronddraaien. Je zou kunnen proberen om een autoaccu parallel te zetten met de accu van jou Derbi. Als’ie dan wel wil starten zit t of in de accu die zn beste tijd gehad heeft of in de startmotor die gewoon niet snel genoeg meer draait. Dit kan overigens ook door iets eenvoudigs als een slecht massa contact veroorzaakt worden..
Verder is het bij starten met de startmotor belangrijk dat alles perfect werkt. Je probeert een motortje tot leven te wekken met een relatief laag rpm, waardoor als een onderdeel iets afwijkt, dit niet-starten tot gevolg kan hebben. Bijvoorbeeld je ontsteking én vliegwiel (is dat origineel?) moeten exact op tijd staan. Ook moet de stator voldoende AC leveren.. Wat ook belangrijk is dat er voldoende compressie is! Een blok heeft benzine/lucht (in de juiste verhouding), compressie en een vonk (op t juiste tijdstip nodig om aan te slaan.
Heb je al eens geprobeerd om tijdens het starten een beetje remmenreiniger in de carburateur te spuiten (wel even het luchtfilter verwijderen) wat gebeurt er dan?
Verder is het bij starten met de startmotor belangrijk dat alles perfect werkt. Je probeert een motortje tot leven te wekken met een relatief laag rpm, waardoor als een onderdeel iets afwijkt, dit niet-starten tot gevolg kan hebben. Bijvoorbeeld je ontsteking én vliegwiel (is dat origineel?) moeten exact op tijd staan. Ook moet de stator voldoende AC leveren.. Wat ook belangrijk is dat er voldoende compressie is! Een blok heeft benzine/lucht (in de juiste verhouding), compressie en een vonk (op t juiste tijdstip nodig om aan te slaan.
Heb je al eens geprobeerd om tijdens het starten een beetje remmenreiniger in de carburateur te spuiten (wel even het luchtfilter verwijderen) wat gebeurt er dan?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4174
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Denk niet dat dat het probleem is..maar pas je de afstand vd electrode vd bougie aan ?
De afstand origineel vanuit de fabriek is net te groot, er moet maar net met wat moeite een nagel tussen passen.
De afstand origineel vanuit de fabriek is net te groot, er moet maar net met wat moeite een nagel tussen passen.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: di 13 feb 2024, 21:31
- Vervoersmiddel: Derbi Gpr50 racing
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Moet de grondplaat van de ontsteking exact met het streepje bij het stipje staan of vlak er voor?
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 274
- Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Exact ervoor.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 274
- Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Op hoeveel slagen staat je luchtstelschroef?
Re: Start niet op startmotor, valt uit
Met een originele ontsteking moet het teken op de grondplaat precies tegenover het teken in het carter staan. De cdi berekent aan de hand van het toerental de vervroeging. Ook het vliegwiel moet exact op tijd staan. Het gebruik van het juiste spietje zorgt er voor dat dat zo is.