Derbi senda drd 2005 wil niet lekker lopen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
PhotexNL
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi drd 03 R Limited

Re: Derbi senda drd 2005 wil niet lekker lopen

Ongelezen bericht door PhotexNL »

Power filter zelfs met sproeier 94? Tsjah als ik dan toch maar even vergelijk met mijn scooters dan zou ik denken dat ik rond 84 moet zitten, dit aangezien het gat in de luchtfilter van de Derbi een stuk groter is dan die van de luchtfilter op mijn scooters......70cc blijft 70cc (dus 70cl)

Dus de perfecte verhouding per slag zou moeten zijn 4,46cc benzine en 65,56 cc lucht (lambda 1-14,7). Nou heeft de slag, diameter zuiger en carter druk etc wat invloed op de zuigkracht dus sproeiers kunnen wat verschillen maar in basis niet veel denk ik.
pog
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Ongelezen bericht door pog »

Maar zit je nu met een orgineel derbi blok te werken of nog met 2 verschillende carter helften
PhotexNL
Derbi fan

Het is een beetje onduidelijk hoe dit nou precies zit.
Het blok heeft nr EBS050. Maar er zit een krukas/tandwiel/koppeling in van een GPR. Ook zitten er extra lagers in de carter waar niks in valt en volgens mij hoort hier de balansas in. Er zijn geen open gaten naar buiten het blok dus alles is wel afgesloten.
PhotexNL
Derbi fan

Ik ben nog steeds bezig maar het wil niet oke lopen. Onder de 6000 toeren kan ik half gas geven, vol gas maakt allemaal niet uit hij komt amper verder op toeren ongeacht de versnelling. Met sproeier 100 is het haperen, afbouwen tot 84 maakt het haperen minder maar kwa kracht maakt het niks uit. Onder de 84 word het bwoap. Boven de 7000 toeren komt de powerband en dan schieten de toeren omhoog maar power is er niet echt. Bougie is bij alle sproeiers van 100 tot 80 gewoon koffie ruim (ook al vreemd). Ik heb inmiddels ook een andere uitlaat maar dit maakt ook 0 verschil. Heeft iemand nog suggesties want ik weet echt niks meer :(
pog
Beginnende tuner

Nogsteeds alsof het geluid meer uit de inlaat komt?
PhotexNL
Derbi fan

Jep er komt nog steeds meer geluid uit de filter dan de uitlaat :cry:
pog
Beginnende tuner

ik zou bijna denken dat je onstekinigstijdstiip helemaal off is. heb je een foto van je ontsteking vliegwiel etc.
PhotexNL
Derbi fan

Het streepje staat netjes op het driehoekje dus dat zou toch goed moeten zijn lijkt me? De onsteking is ook al vervangen dus het is een nieuwe, met de oude zelfde euvel.
PhotexNL
Derbi fan

Alweer een paar dagen bezig maar zonder resultaat. Alle sproeiers kut. Als ie op toeren komt klinkt het ook niet lekker. Het lijkt inderdaad wel de timing (iets anders kan ik me niet meer bedenken) maar de onsteking staat zoals gemarkeerd door de fabriek.

Is er een manier om de timing te controleren zonder meteen dure toeters en bellen aan te schaffen? Ik kan natuurlijk ook goed geluk de grondplaat gaan verdraaien maar wil de boel niet kapot laten lopen :?
pog
Beginnende tuner

Nee denk het niet. Alleen met leuke speeltjes kan je echt je timing testen

Wat je misschien kunt doen is kijken op welk punt btdc (before top dead center) de zuiger is wanneer hij tegenover het pickup punt zit.

En waar de sensor zit bij het vliegwiel. Zo heb ik ooit wel eens een am6 vliegwiel op derbi gehad en daardoor was de timing off.
PhotexNL
Derbi fan

Nou dat is het dus....op dit vliegwiel (tevens op de originele) zie je geen pickup punt op het vliegwiel zelf. De pickup sensor zit aan de stator aan de binnenzijde van het vliegwiel. Mijn scooters hebben aan het vliegwiel een verhoging die langs de pickup aan de buitenkant gaat.

Ik kan dus aan dit vliegwiel onmogelijk zien waar het pickup moment zit. Ik heb hier een hele discussie over gehad met de brommer boer want hoe werkt dit nou. Het vliegwiel is glad dus hoe weet de pickup de timing zeg maar. Maar heb deze ontsteking compleet gekocht Inc vliegwiel dus het hoort bij elkaar.
pog
Beginnende tuner

Oke dan kan het daar dus inderdaad niet aan liggen. Kwam de ontsteking ook met grondplaat (volgensmij zit er een gestipte streep op het vliegwiel om de pickup aan te wijzen.
PhotexNL
Derbi fan

Ja de nieuwe is geleverd met grondplaat. Deze had echter geen markering zoals de originele om gelijk te zetten met de markering in de carter. Ik heb de oude grondplaat toen gebruikt aangezien dit gewoon paste, dit was ook geen probleem volgens de winkel. De stator staat ook gewoon in dezelfde stand als de oude.

Op het vliegwiel heb ik geen markering oid kunnen ontdekken.
PhotexNL
Derbi fan

Oke ik heb denk ik een deel van het probleem gevonden. Onder de 4000 rpm klonk het wat hol en erboven ging hij stotteren. Mijn luchtschroef had ik netjes op 1,5 slag staan maar dacht toch even checken. Dus 1,5 slag dicht gedraaid en inderdaad weerstand en toen klik. Ik zette helemaal geen kracht maar ineens kon ik toch verder draaien. Dacht eerst de schroef gebroken maar deed bleek niet het geval. Denk dat we vuil in het schroefdraad zat waardoor het leek alsof hij helemaal dicht zat. Even geteld stond hij hierdoor 6,5 slag open en niet 1,5...... Nu dus wel echt op 1,5 slag en het holle geluid onder de 4000rpm is weg (duh).

Afstellen dan maar weer. Bij sproeier 88 hapert het voor de powerband. Groter ook. Bij 80 komt hij tot de powerband maar stopt dan, geen haperen geen bwoap hij blijft dan 6500 rpm draaien op top. Bij 86 gaat hij het beste. Hij neemt dan bij 5500 rpm een soort aanloopje naar de powerband maar pauzeert heel even voordat hij de powerband inloopt. Geen gestotter oid maar net even inhouden.
Plaats reactie