Afslaan buiten neutraal (OPGELOST!)

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
NoodlemanD
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 mei 2024, 09:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50

Afslaan buiten neutraal (OPGELOST!)

Ongelezen bericht door NoodlemanD »

Hallo allemaal,

ik heb paar weken geleden een derbi gpr 2010 gekocht, ding rijdt heerlijk. Nu heb ik klein probleempje, hij rijdt momenteel niet meer.
Ik ben laatst namelijk gevallen, was op enorm lage snelheid.
relevante bijkomende schade:
- lekkend koelreservoir, dat heb ik gemaakt met polyester hars
- Beschadigde Jiffy Sensor, geeft op het display nog wel aan wanneer de jiffy (het standaard) uitgeklapt of ingeklapt is.

Het niet rijden zit zo: starten doet die (meestal) perfect, maar als ik hem daarna uit zijn neutraal haal slaat die geloof ik elektrisch af (ontsteking gaat uit?), het lijkt een beetje op het afslaan wat die zou doen als je je standaard uit hebt en dan hem in versnelling zet. Rijden kan ik alleen wanneer ik hem in de valse 2e versnelling zet (dan zegt mn display dat die in neutraal staat maar hij staat dan nog deels in zn 2.) Het is dus niet de koppelingsplaten of iets dergelijks (recentelijk ook nog nieuwe putoline gp10 in gegooit), hij doet dit ook met hoge toeren en dan in versnelling zetten. Door het vaak starten en niet rijden is mijn accu nu leeg dus moet ik hem aanrennen. Hij wilt ook dan niet starten als hij in versnelling staat, dus hoe ik hem aanren is als volgt: Ik ren met dat ding in zn 2, dan koppeling los zodat de krukas gaat draaien, vervolgens koppeling weer in en schakel hem naar zijn neutraal & dan boem slaat die direct aan. Maar als ik hem perongeluk doortik naar zijn 1 dan slaat die kort aan als die over N hangt, en dan gelijk weer af wanneer die in zn 1 zit. Het lijkt mij dat het wat met de jiffy sensor te maken heeft, maar omdat die nog wel op mn display wat aangeeft, en het probleem ook blijft als ik de sensor ontkoppel lijkt het mij een beetje vaag. Daarnaast zijn sensoren nieuw ook amper te vinden :/

Mocht een van jullie een idee hebben hoor ik het graag & als ik de oplossing vindt laat ik het gelijk weten.
Laatst gewijzigd door NoodlemanD op di 14 mei 2024, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Afslaan buiten neutraal

Ongelezen bericht door gpr050 »

Een 2010 gpr heeft een apart elektrisch “start” circuit. Dit voorkomt oa dat je m kunt starten in z’n versnelling zonder dat je de koppeling in trekt, of dat de jiffy standaard uit staat. Ik heb dat circuit uitgetekend en zo’n 3 jaar geleden hier op het forum gezet.
Onderstaande link gaat naar die thread, dan kun je zien waar het circuit uit bestaat en hoe eea met elkaar samenwerkt.
Wellicht dat door de val de schakelaar in de koppelingshandel stuk is en/of toch ook de neutraal schakelaar. Deze zijn nog wel nieuw verkrijgbaar.
https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=24&t=25842
NoodlemanD
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 mei 2024, 09:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50

Re: Afslaan buiten neutraal

Ongelezen bericht door NoodlemanD »

Dank voor het snelle antwoord, ik zal het even nakijken als ik thuis ben. Ik weet niet precies hoe het zit met al die elektra maar ik weet wel dat mijn koppelingshandel kabel altijd los heeft gezeten en de neutraal schakelaar lijkt het mij ook niet aangezien die wel nog wilt starten in zijn neutraal maar afslaat zodra ik hem in de versnelling zet.
NoodlemanD
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 mei 2024, 09:27
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50

Re: Afslaan buiten neutraal

Ongelezen bericht door NoodlemanD »

Hij doet het weer dankzij uw schema! Ik heb de rode en zwarte draad van de jiffy sensor gekoppeld zodat hij denkt dat standaard in staat en dan de groene doorgeknipt.
De reden was dat de switch kapot is aan de kant van de rode draad (ingeklapt).
Afbeelding
Groene draad komt vanaf het display zoals aangegeven in uw tekening, & rode draad komt vanaf relais B
Laatst gewijzigd door NoodlemanD op di 14 mei 2024, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
gpr050
Tuner
Berichten: 409
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Afslaan buiten neutraal (OPGELOST!)

Ongelezen bericht door gpr050 »

Goed te horen dat het probleem opgelost is!
Plaats reactie