Wiellager past niet goed

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
S09m
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme

Wiellager past niet goed

Ongelezen bericht door S09m »

Hallo,
Ik wilde vandaag mijn wiellagers gaan vervangen dus het wiel eraf en de oude eruit gehaald, maar aan één kant kon ik de lager al best wel veel bewegen. Als ik er een nieuwe lager in doe valt ie er niet uit ofzo maar ik kan m wel bewegen.
Weet iemand hoe ik dat gat waar de lager in moet kan opvullen, zodat de lager er goed in past?
Alvast bedankt!
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Re: Wiellager past niet goed

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

In ben bang dat het is uitgesleten of je verkeerde lagers hebt gekregen.
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Waarschijnlijk heb je, wat Brommert_01 al aangeeft, te lang met versleten lagers doorgereden waardoor de lagerzitting uitgelubberd is. Er zijn een aantal mogelijke oplossingen, ten eerste natuurlijk een ander wiel scoren, waarbij je goed moet opletten of het niet hetzelfde lagerzitting probleem heeft. Het komt nl vaker voor! Ten tweede kan je de zitting uit laten draaien en een pasbus laten maken die precies in de zitting past en waarin het lager ook weer netjes past. Als laatste kan je indien de huidige lagerzitting maar minimaal te groot geworden is, met een drevel een aantal punten slaan in het zitting oppervlak. Hierdoor komt het materiaal wat omhoog, als je dit op meerdere plekken doet wordt de zitting strakker gemaakt en kan je voorlopig weer vooruit. Belangrijk is dat je het lager er met een pers inperst en de druk op de buitenste lagerrand uitoefent. Je kunt het lager er ook wel in tikken maar zorg er dan voor dat je het lager goed recht houdt tijdens het inslaan, ook nu alleen slaan op de buitenste lagerring (je kunt hiervoor een goedpassende dop van een dopsleutelset gebruiken). Daarnaast is het belangrijk dat je goede kwaliteit lagers neemt die gesloten zijn, en dat de bus in het midden van het wiel precies past qua lengte, dit vangt nl de druk op als je de wielasmoer vastzet, anders komt er op een verkeerde manier druk op je lagers te staan, wat snel slijtage geeft.
S09m
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme

Ongelezen bericht door S09m »

Ja ik denk dan idd dat ie is uitgesleten, maar ik had ook gelezen dat je er latoenkoper in kunt doen en dat de lager dan weer goed blijft zitten of slijt dat al weer snel weg?
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Latoenkoper zou een optie kunnen zijn als de zitting gelijkmatig uitgesleten is. Je moet nauwkeurig kunnen meten welke dikte latoenkoper je nodig hebt. Daarnaast vraag ik me af of het a.goed op z'n plek blijft zitten en b.Of het heel blijft op het moment dat je het lager erin perst. Succes
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

En een beetje van dit misschien https://nl.aliexpress.com/item/10050017 ... lsrc=aw.ds
Maar of de boel daarna nog genoeg centrisch zit..?
Plaats reactie