Voorvork alweer kapot (lekt)

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Rebster
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 19:36
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Voorvork alweer kapot (lekt)

Ongelezen bericht door Rebster »

Hallo,

Ik heb mijn brommer nu voor 2.5 jaar, en m'n voorvork is al voor de derde keer kapot, waarvan dit jaar 2 keer.
Ik heb wel een nieuwe band gehad vorig najaar (als ik het goed onthouden heb) en die is maat 110 (geen idee wat het inhoud maar jullie vast wel) terwijl geadviseerd wordt 90/100 (m'n neef (waar ik m van het gekocht) had er ook zo'n grote op staan, en het schijnt dat dat vaker voorkomt?). Het komt er iig op neer dat m'n band ook precies aan die kant tegen m'n voorvork aanloopt als ik bijv over een hobbel ga of hard rem. De vorige keer hebben we daar dus was van gezegd, maar toen was ons verzekerd dat het niet daardoor kon komen en dat het gewoon kwam door viezigheid tussen de rubbers in de voorvork waardoor die kapot gaan (de rubbers) en gaan lekken. Nu ga ik voor 3 weken weer naar school, heeft het maar een beetje geregend en ligt er veel minder modder op de weg dan waar ik eerst heen ging (eerst middelbare, nu naar station voor universiteit, en nu geen last meer van maisrijden). Et is dus echt maar weinig viezigheid geweest, en ik kan moeilijk elke dag m'n voorvork gaan schoonmaken omdat ie anders om de haverklap kapot gaat.

Kan het zijn dat het toch aan die band ligt omdat die er tegenaan loopt of heb ik gewoon veel pech en moet ik gewoon deze verkopen en een andere kopen (en dan hopen dat die dat niet doet). De eerste keer kapot weet ik niet meer aan welke kant dat was, maar toen liep m'n band vgm ook niet tegen de voorvork aan, ook al was het wel dezelfde maat voor zover ik weet.

Ik ben iig behoorlijk gefrustreerd omdat ik m'n brommer heb gekocht voor 1500 euro, en er na 2 jaar al hetzelfde aan geld heb ingegooid :wall: en ik ben nu student, dus geld over is niet echt aan de hand. (ben btw ook wel dik genaaid met mn remschijf die ik de vorige keer kreeg, hij kocht m voor 150, terwijl mn vader m voor 30 kon vinden. Krijg er nu 75 van terug, maar ja, dat is dus daarvoor ook aan de hand geweest. Nu hebben we gelukkig wel afgesproken dat ie bij alles ff vraagt of mn vader het goed vind, en anders koopt mn vader het gewoon via easyparts, omdat dat veel goedkoper is)

Beetje lang verhaal, maar er is vast wel iemand die er meer van weet dan ik, dus alvast bedankt :thumbup:
Trotse, vrouwelijke, intelligente maar niet erg technische brommerrijdster :) en ook een beetje blut op z'n tijd
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Voorvork alweer kapot (lekt)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

1: Waarom breng je hem in godsnaam nog steeds naar dezelfde slechte beunhaas heen?
2: Er zit altijd een 100/80-17 band op. Vaak als het word geadviseerd zou ik het ook gewoon doen (En geen 110 laten monteren)
of dit er voor kan zorgen dat de voorvork lek raakt durf ik niet te zeggen.

Heeft diezelfde man de voorvork keerringen vervangen? (Misschien ligt het aan de voorvork of verkeerde keerringen)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
roy944
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 07:09
Vervoersmiddel: Alfa 159, Porsche 944S, Ducati M750, Ducati M620, Derbi Senda, Piaggio NRG Power en een fiets
Locatie: Rijsbergen

Re: Voorvork alweer kapot (lekt)

Ongelezen bericht door roy944 »

Jij hebt een DRD-evo met upside-down voorvork?
Kering daarvan vervangen is een eitje als je een beetje technisch inzicht hebt. Als ze steeds blijven lekken, dan moet je eerst goed kijken of het chroom van de binnenpoten niet beschadigd is (putjes/krassen), want dan kun je bezig blijven.

Als je geen vertrouwen hebt in jouw dealer, gewoon zelf doen.
Voor de standaard DRD-Evo Paioli voorvork (dus niet voor de zwarte limited voorvork) heb je keringen nodig in de maat 41x53x10,5mm. De idioot dure originele keringen van € 35,- doen het niet beter, dan een setje van bijvoorbeeld Athena voor een fractie van de prijs.

Zelf niet willen doen, maar toch kosten besparen?
Gewoon zelf de voorpoten demonteren en in hun geheel wegbrengen. Dat scheelt zomaar vele tientjes arbeidsloon. Mijn ervaring is trouwens, dat een motorzaak veel meer ervaring hiermee heeft, dan het gros van de scooter/bromfiets zaken, dus de voorkeur heeft.

Succes
Rebster
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 mar 2015, 19:36
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Voorvork alweer kapot (lekt)

Ongelezen bericht door Rebster »

Ik heb inderdaad een upside-down voorvork. Het chroom is, voor zover ik kan zien, niet beschadigd, alleen het geribbelde deel, de buitenkant, door dat m'n wiel er tegenaan liep. Mijn dealers voorkeur ligt bij motors, en vgm doet hij er scooters en brommers bij omdat hij anders te weinig klandizie heeft. Ik heb er nu inderdaad over na zitten denken om naar een andere te gaan, maar ik heb nog 75 euro van hem tegoed die hij zou aftrekken van de volgende reparatie... Bij mijn zus, die een yamaha tzr had, ging alles goed, dus we hebben hem eerst nog het voorbeeld van de twijfel gegeven, maar dat werkt dus niet zo goed blijkbaar. Mijn neef, van wie de brommer eerst was, zei dat het ook zou kunnen dat de voorvork krom was. Hij heeft er voor de rest niet naar gekeken, maar als hij krom is ga ik er vanuit dat je dat gewoon zo kan zien?
Bedankt in ieder geval! :thumbup:
Trotse, vrouwelijke, intelligente maar niet erg technische brommerrijdster :) en ook een beetje blut op z'n tijd
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Voorvork alweer kapot (lekt)

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik heb laatst een kromme voorvork laten richten, en deze heb ik toen gereviseerd.
Het is vaak heel moeilijk te zien of die krom is. Maar hierdoor gaan de keerringen niet lek..

Tip: Die 75,- gebruiken voor de volgende reparatie/onderhoud. En dan echt niet meer heen gaan.

Grote kans dat het iets simpels is wat de voorvork betreft.
Je woont zeker niet in de buurt van Drenthe? anders zou ik je eventueel nog kunnen helpen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie