Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Goedemorgen allemaal!

Nieuw hier en nogal een leek op het gebied van Derbi Senda. Heb me al redelijk wat ingelezen op het forum voordat ik me geregistreerd heb maar zit toch nog met een aantal vragen, ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik zal mezelf eerst even voorstellen, mijn naam is Kenny en woon nu iets meer dan een jaar in Krakow, Polen. Na een jaar gebruik gemaakt te hebben van het openbaar vervoer en de zomer er aan begint te komen wilde ik een ander vervoers middel. Een vriend van me (ook een Nederlander) had net een Derbi Senda gehaald en dat vond ik toch wel een leuk dingetje. Ben toen ook op zoek gegaan naar een Derbi Senda en heb me er twee weken geleden een aangeschaft uit 2006, ik weet alleen niet precies welk model het is, dit kon de jongen waarvan ik hem kocht ook niet precies vertellen :eh: .

Afbeelding

Nu zit ik met het volgende, mijn Derbi is volledig standaard. Je mag hier in Polen tot 125 cc zonder rijbewijs rijden en ik wilde graag een leuke 70cc cilinder, andere carberateur, uitlaat, tws 14/53 of 13/53, nieuwe krukas (vul me maar aan als ik nog wat dingen vergeet die nodig zijn, like i said, i'm a newbie). Ik kan nu nog even door op deze banden maar wil over een tijdje andere banden. Welke setup raden jullie aan? Het maximale wat ik eruit wil halen is 120 km/h, 110 vind ik ook prima, dit wil niet zeggen dat ik het ook werkelijk ga rijden maar wil niet altijd vol gas hoeven te rijden, zijn redelijk wat 80 km wegen hier en wil hier met gemak kunnen rijden (het levert op dit moment nog wel eens gevaarlijke situaties op aangezien veel mensen hier niet kunnen rijden).

Ik heb op euroscooters.nl gekeken, zij verzenden namelijk naar Polen voor 15 euro maar ze hebben geen 70cc cilinder voor het model vanaf 2006. Welke websites raden jullie aan?

Naast dit doet de kilometer teller een beetje raar, soms doet hij het prima en geeft hij goed de snelheid en toeren aan maar op andere momenten geeft hij aan dat ik tussen de 100 en 200 rij :shock: . Het icoontje voor de benzine blijft ook altijd knipperen, ongeacht of ik net volgetankt heb of niet. Ik denk zelf dat de accu aan het einde van zijn leven is aangezien het display niet aangaat tot ik de motor start en wat gas geef.

De stickers die erop zitten ga ik tevens er allemaal afhalen..

Bij voorbaat dank.

Kenny
Laatst gewijzigd door DerbiKrakow op vr 04 apr 2014, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
DRD 85 J-Man
Pro tuner
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 17:21
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM #85 2011 rood
Locatie: Alphen a/d rijn
Contacteer:

Re: Derbi Senda newbie

Ongelezen bericht door DRD 85 J-Man »

Hoi Kenny, welkom op het forum hopelijk kunnen wij jou hier genoeg info verschaffen.
Jij hebt een Derbi DRD racing uit 2006 maar met een oud type blok, hij ziet er erg goed uit voor zijn leeftijd.
Die regels in polen mogen ze hier ook invoeren voor mijn part :wub:
Wat je dashboard betreft, steek er maar een nieuwe accu in dat kan nooit kwaad, blijft dat probleem zich aanhouden kijk dan eens naar je kilometersensor en kabel, of daar geen breukjes in zitten.

Het draait allemaal om geld, welk budget heb je voor je brommer?
als je tot 125cc mag kan je ook een leuke 80cc cillinder kiezen, Airsal,MHR etc
als je bij 70cc wilt blijven kan je volledig metrakit prorace eronder gooien, laat toch eerst maar even je budget weten
door Venlonaer » do 06 sep 2012, 20:06
de uitlaat vingeren, en dan kijken naar je vinger
Je bent mijn held Jelle

door -Tommy DRD'11- » wo 26 sep 2012, 21:28
Ik rijd als een volkomenen idioot die zoveel mogelijk kinderen probeert te scheppen.
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda newbie

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Met het oude type blok houdt in dat ik wel de 70cc eronder kan zetten tot model 2005? Op dit moment wil ik er maximaal een 1000 euro insteken, als het minder kan is dat altijd mooi meegenomen ;)

Wat is het voordeel van een 80cc in plaats van een 70cc?

edit:

Nog vergeten te vragen. Als de motor uit staat krijg ik hem zonder problemen in zijn vrij, zodra de motor loopt lukt het heel vaak niet. Waar kan dit aan liggen?
DRD 85 J-Man
Pro tuner
Berichten: 1315
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 17:21
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM #85 2011 rood
Locatie: Alphen a/d rijn
Contacteer:

Re: Derbi Senda newbie

Ongelezen bericht door DRD 85 J-Man »

Alles wat jij op de blok wilt zetten moet OT zijn, staat meestal wel aangegeven op de website.
1000 euro is een goed budget waar je het makkelijk mee red, alleen moet je wel rekening houden met slijtage onderdelen in het blok. Vooral een nieuwe krukas met dit soort setups is verstandig, Doppler heeft erg goede.

De theorie is: meer cillinder inhoud is potentieel meer vermogen, sommige mensen krijgen het voor elkaar om zuiniger te rijden met 80cc dan 50cc opgevoerd, wel bij lage toeren dus.
Voor 80cc zou ik je de Malossi replica aanbevelen, veel zeggen dat deze wat slijtvaster is met zijn dubbele zuigerveren.
70cc is een metrakit prorace een zeer potente combinatie.
Belangrijke onderdelen nieuw aanschaffen, een cillinder,uitlaat,carburateur kan je 2e hands aanschaffen.
Lees jezelf goed in voordat je aan een cillinder kit begint, zijn zat mensen hier op het forum die daadwerkelijk 70/80cc rijden.
Die weten vast meer dan ik.

Hmm als hij niet in zijn vrij wilt, kan ik geen definitief antwoord opgeven. Blokolie verversen en anders je koppeling 2x inknijpen als hij in zn 1 staat en dan een rustig tikje naar boven.
door Venlonaer » do 06 sep 2012, 20:06
de uitlaat vingeren, en dan kijken naar je vinger
Je bent mijn held Jelle

door -Tommy DRD'11- » wo 26 sep 2012, 21:28
Ik rijd als een volkomenen idioot die zoveel mogelijk kinderen probeert te scheppen.
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda newbie

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Bedankt voor de informatie! Op euroscooters.nl zie ik echter niet erbij staan of het OT is bij de cilinders http://www.euroscooters.nl/cilinder-rep ... -8671.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kost een volledige setup voor 70cc metrakit?
Gebruikersavatar
DerbiSendaWouter
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 22:44
Vervoersmiddel: Derbi Evo Limited Edition
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiSendaWouter »

Is een OT cilinder.
Always Strive And Prosper
Rat B*stard
Beginnende tuner
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 11:15

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door Rat B*stard »

Je wilt voor dagelijks gebruik geen 70 Pro Race hebben denk ik.
80cc MHR 1 of 2 zuigerveren is voor jou de beste keuze.
Je wilt het verbruik vast ook beperken dus een te hoogtoerige uitlaat en te grote carb zou ik niet aanbevelen.

80CC MHR met een MHR supermoto uitlaat en 21MM Dellortho met ori luchtfilter.
Vertanding 15-53 voor lange afstanden, of voor trekkracht 14-53.

Of je koopt direct een 125CC motor.
Die heb je voor hetzelfde bedrag.
“Warning: objects seen in mirror are disappearing rapidly”
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Accu vervangen en het probleem met mijn kilometer teller, benzine meter etc is verholpen.

Nu zit ik echter met het volgende probleem.. Ik reed gister naar huis, hele tijd prima gereden. Ik stopte voor het verkeerslicht en toen ik wilde optrekken leek het of het tandwiel de ketting niet meer goed te pakken kreeg. Ik kon door heel langzaam te rijden en laag in de toeren te blijven gelukkig nog doorrijden maar als ik ook maar iets hoger in de toeren ging zitten begon het weer te ratelen. Waar kan dit aan liggen? Tandwiel versleten?

Ik vind het vooral vreemd omdat voordat ik stopte bij het verkeerslicht de brommer nergens last van had. Als de brommer in zijn vrij staat of de koppeling inknijp in een versnelling kan ik ook gewoon toeren maken.

Ik heb voor nu tevens wat dingen besteld voordat ik over stap op 80cc. Ik ben er nog niet over uit of ik mijn motorrijbewijs hier wil gaan halen en dan meteen voor een KTM te gaan kijken. Dus voor nu heb ik sproeierset binnen 75-98 en heb een Leovince x-fight besteld. Ik ben komend weekend in Amsterdam en haal me dan meteen een nieuwe tws 12+13/53 en een nieuwe ketting aangezien dat hier onmogelijk lijkt te zijn uit te halen.

Daarnaast nog een andere vraag. Op het moment heeft de kap over de benzine tank een draai knop zonder sleutel, hierdoor kan dus eigenlijk iedereen bij mijn benzinetank. Is het mogelijk om hier een kap van een andere derbi op te zetten die wel een sleutel nodig heeft om te openen? Zo ja, waar zou ik dan het beste hiervoor kunnen kijken.
mototje
Tuner
Berichten: 311
Lid geworden op: zo 06 okt 2013, 10:40
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Extreme special edition
Locatie: rijssen

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door mototje »

is het niet je koppeling die slipt? (platen versleten) staat je koppelingskabel wel goed gesteld?
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Nee volgens mij is het toch echt het tandwiel :roll:

Afbeelding
jelleb10
Beginnende tuner
Berichten: 231
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 13:31
Vervoersmiddel: Husqvarna cr 125
Locatie: grootegast

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door jelleb10 »

Allemachtig hoe hebben ze dat tandwiel zo gekregen dat lukt mij niet
Ik zou er een nieuwe opgooien en ook achter maar en nieuwe ketting
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Hahahah je hebt nu bijna een rond tandwiel :emo:


Om je vraag 3 te beantwoorden: Deze kun je kopen in de winkel, INCLUSIEF sleutel weet ik niet hoe duur dat is.
Maar ik heb anders ook wel 1 te koop voor je.
(ik kan je ook wel een voortandwiel leveren)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Ik ben verbaast dat ik daar nog 2 weken mee heb gereden zonder problemen...

Wat wil je hebben voor die kap en het tandwiel? Het zal wel naar Polen moeten maar als je me de verzend kosten laat weten betaal ik die ook gewoon natuurlijk.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Jij hebt een DRD, ik dacht dat ik nog een kapje had liggen voor een drd maar die is helaas voor een Xtreme.
En heb alleen een tandwiel 12 of 14
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Dat is jammer. Ik heb inmiddels al een tws 13/53 met nieuwe ketting besteld. Deze moeten als het een beetje mee zit morgen binnen zijn.
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Ik heb nu het voorste tandwiel vervangen en de x-fight gemonteerd maar nu zit ik met het volgende probleem.

We hadden er eerst een sproeier 85 in gedaan, dat liep voor geen meter en hij trok pas heel laat in zijn toeren door, toen hebben we de sproeier veranderd naar 80 en nu trekt hij goed op in de eerste tot en met de derde versnelling maar vanaf de vierde versnelling verliest hij zijn trekkracht, top zit op 60 km :roll: . We hebben de luchtschroef versteld maar er veranderd eigenlijk vrij weinig, helemaal naar rechts presteert hij nog het beste.. Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Te kleine maat sproeier nu of toch nog te groot?

Daarnaast lekt hij nu ineens koelvloeistof, dat deed hij voorheen niet. Ik weet ook niet waar het lek vandaan komt. Enig idee waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Hij kan kvs lekken bij de cilinderkop of de waterpomp.
(of carburateur NT blok)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
DerbiKrakow
Derbi fan
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 10:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2006
Locatie: Krakow

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door DerbiKrakow »

Kan het bij OT blok ook bij de carb lekken? Maar dat is eigenlijk het minst van mijn problemen. Ik wil hem eerst goed hebben lopen.
Gebruikersavatar
ramonl
Pro tuner
Berichten: 546
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 23:17
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM Racing 2009
CPI Supermotard
Locatie: ijsselstein

Re: Derbi Senda 70cc/80cc setup?

Ongelezen bericht door ramonl »

heb je niet enig idee waar het vandaan komt? start je derbi eens, en zoek eens waar het vandaan komt. check dus je waterpomp kop van je cilinder en alle delen van je koelsysteem. onder je waterpomp zit een klein gaatje komt daar iets uit? ligt er koelvloeistof bij/op/in de buurt van je cilinder? is je radiateur nog goed? slangen goed?
ramonl schreef:
WiebevZ schreef:gewoon lekker luisteren wat je zelf mooi vind. :haai:
dan zullen we maar niet naar jou luisteren :haai:
Plaats reactie