Ik heb sinds kort mijn rijbewijs, maar heb wat moeite met wegrijden.
Soms lukt het in 1 keer, maar soms pas in 10 keer.
Hoe kan ik nou het beste wegrijden, is er een bepaald toerental dat ik aan kan houden?
Heeft iemand nog tips die kunnen helpen?
Bedankt alvast
Heb mensen gezien die eerst de koppeling inknijpen, vol gas geven en dan klappen ze vooruit lol.
Maar even serieus: vanaf stilstand, koppeling helemaal inknijpen (in zijn 1 zetten), koppeling langzaam los laten, en tegelijkertijd het gas opdraaien.
Als je dit een aantal keren probeert, zul je er steeds beter in worden en kun je de koppeling/gas perfect timen.
Klopt, je voelt wanneer hij begint te trekken als je heel langzaam de koppeling laat opkomen. Vervolgens geef je gas bij om te voorkomen dat hij uitvalt en je kunt zo langzaam als je maar wilt, met uiterste controle wegrijden. Gewoon een middagje goed oefenen en vooral niet teveel gas geven, want je koppeling laten schieten of heel erg laten slippen is nergens voor nodig.
Pieke schreef:Klopt, je voelt wanneer hij begint te trekken als je heel langzaam de koppeling laat opkomen. Vervolgens geef je gas bij om te voorkomen dat hij uitvalt en je kunt zo langzaam als je maar wilt, met uiterste controle wegrijden. Gewoon een middagje goed oefenen en vooral niet teveel gas geven, want je koppeling laten schieten of heel erg laten slippen is nergens voor nodig.
Bedankt Pieke, nu lukt het in één keer, ik denk dat ik het gas te snel opendraaide.
Nu laat ik de koppeling eerst een stukje komen en dan geef ik wat gas
Het is inderdaad een beetje onder de knie krijgen. Hij sloeg bij mij regelmatig af omdat ik de koppeling te snel losliet of te weinig gas gaf. Gewoon beetje gas en koppeling rustig op laten komen. Als je dat goed onder de knie hebt kan je wat oefenen met sneller wegtrekken. Gewoon vrij veel gas geven, koppeling klein beetje los tot die pakt en je vooruit komt, en dan relatief snel de koppeling op laten komen, dan trek je zo weg. Snel naar de twee schakelen want je zal snel in toeren komen
je moet voelen wanneer hij begint te rijden van wanneer je je koppeling rustig begint los te laten , het slechtste wat je kan doen is als je wilt vertekken , heel de tijd naar je koppeling kijken vanwaar je ze los laat , je moet het gewoon op gevoel doen , zo krijg je ook een mooie overgang van vertrekken en niet dat je bv ineens wegschiet of je brommer bijna wegvalt in toeren.
oefening baart kunst
het is even wennen maar je krijgt vanzelf na een week of 2 het gevoel wel wanneer de koppeling grijpt en je gas bij moet geven ik rij nu al een half jaar en soms als ik te haastig ben sta ik ook nog voor shut bij de stoplichten
Wat een gedonder jongens.
Het is gewoon heel gemakkelijk, ik raad je aan je brommer en/of koppelingshendel beter af te stellen.
Ik kan gewoon zonder gas te geven weg rijden als ik wil.
Heavy Fuel schreef:Wat een gedonder jongens.
Het is gewoon heel gemakkelijk, ik raad je aan je brommer en/of koppelingshendel beter af te stellen.
Ik kan gewoon zonder gas te geven weg rijden als ik wil.
Hou je bek, iedereen is ooit wel eens stilgevallen. Eens je het kunt is het makkelijk.
@TS: Weet je hoe een koppeling precies werkt? Als je dat weet dan weet je ook wat je aan het bedienen bent en waarom je het doet.
Heavy Fuel schreef:Wat een gedonder jongens.
Het is gewoon heel gemakkelijk, ik raad je aan je brommer en/of koppelingshendel beter af te stellen.
Ik kan gewoon zonder gas te geven weg rijden als ik wil.
Hou je bek, iedereen is ooit wel eens stilgevallen. Eens je het kunt is het makkelijk.
@TS: Weet je hoe een koppeling precies werkt? Als je dat weet dan weet je ook wat je aan het bedienen bent en waarom je het doet.
Zo, kort nachtje gedraaid meneertje?
Ik raad gewoon aan om de brommer en of de koppelingshendel af te stellen.
En jij zegt: ''iedereen is wel eens stilgevallen'', ja dat kan natuurlijk.
Maar als het na lang oefenen nog niet goed gaat heeft hij waarschijnlijk meer aan mijn raad dan aan jou gescheld
wat in het begin ook nog wel een beetje kan helpen is
in zijn 1 zetten
koppeling in
klein beetje snelheid maken door middel van je voeten
klein beetje gas geven + koppeling op laten komen
zo heeft een vriend van mij het ook geleerd, want idd in het begin is het wel effe wennen met je koppeling en gas geven wanneer het moet, maar misschien helpt dit je, en bij begin gewoon stoplichten vermijden of gewoon een hele dag ergens beetje oefenen
Heavy Fuel schreef:Wat een gedonder jongens.
Het is gewoon heel gemakkelijk, ik raad je aan je brommer en/of koppelingshendel beter af te stellen.
Ik kan gewoon zonder gas te geven weg rijden als ik wil.
Hou je bek, iedereen is ooit wel eens stilgevallen. Eens je het kunt is het makkelijk.
@TS: Weet je hoe een koppeling precies werkt? Als je dat weet dan weet je ook wat je aan het bedienen bent en waarom je het doet.
Zo, kort nachtje gedraaid meneertje?
Ik raad gewoon aan om de brommer en of de koppelingshendel af te stellen.
En jij zegt: ''iedereen is wel eens stilgevallen'', ja dat kan natuurlijk.
Maar als het na lang oefenen nog niet goed gaat heeft hij waarschijnlijk meer aan mijn raad dan aan jou gescheld
zo lang je je koppelingshendel niet tot aan je handvat in hoeft te knijpen staat die goed, ook niet te strak zetten maar dat die net een "heel klein beetje" speling heeft, succes met oefenen
badboy1252 schreef:wat in het begin ook nog wel een beetje kan helpen is
in zijn 1 zetten
koppeling in
klein beetje snelheid maken door middel van je voeten
klein beetje gas geven + koppeling op laten komen
zo heeft een vriend van mij het ook geleerd, want idd in het begin is het wel effe wennen met je koppeling en gas geven wanneer het moet, maar misschien helpt dit je, en bij begin gewoon stoplichten vermijden of gewoon een hele dag ergens beetje oefenen
goodluck
Eerst koppeling in en dan in 1 zetten zal nog makkelijker zijn denk ik