Raar getik aan ketting

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
debeste95
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Race 2006

Raar getik aan ketting

Ongelezen bericht door debeste95 »

Ik merkte laatst ineens dat als ik mijn vering achter indrukte, er iets vreemd tikte. Had er geen last van dus heb er verder niet meer naar omgekeken. Nu hoorde ik gister ineens getik als ik mijn brommer vooruit liep. Het was neit het soort getik dat een ketting normaal maakt als je hem aanloopt, en je voelt het ook niet echt. Leek eerst uit mijn blok te komen maar volgens mij komt het ergens vanaf mijn atw. Heb alleen heel veel zitten zoeken waar het vandaan kan komen maar er lijkt niks vreemd te bewegen of te tikken of zo.Ketting staat strak genoeg dus ik weet niet 100% zeker of het van de ketting komt. Kan dit zijn omdat mijn tandwiel of ketting versleten is of zo? Heb hem gister alweer goed gesmeerd voor de zekerheid.
peter96M
Tuner
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50

Re: Raar getik aan ketting

Ongelezen bericht door peter96M »

als je je ketting van het tandwiel af kan pakken is die versleten. en dat tikken kan alles zijn beter maak je even een filmpje ofzeuw
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
debeste95
Pro tuner

Met eraf pakken bedoel je dat helemaal aan de achterkant van het tandwiel, de schakels speling hebben. Dat merkte ik inderdaad ook al op, dan zal die wel versleten zijn. Beste is dan gewoon een keer een heel nieuw setje tandwielen + ketting te halen lijkt me? Filmpje maakt niet veel verschil, je hoort het enkel en het is geen apart soort getik. Klinkt gewoon als getik van de ketting maar dan harder en niet heel vaak.
Beunhaas321
Pro tuner
Vervoersmiddel: Xtreme R: Airsal 80

Ongelezen bericht door Beunhaas321 »

Check effe of je achterwiellager er niet uit licht. Is een Derbi kwaal.
No cams, No valves, No problems...
Te koop: ~Nieuwe Doppler Vortex Zuiger en Pakkingset (NT)
~Olietankje
debeste95
Pro tuner

heb ik al eens gehad, mag hopen dat dat 'm niet weer is. Heeft me al eens 100 euri's gekost aan een setje wielen door een compleet uitgelubberde achterwielnaaf die er nu net een maandje of anderhalf onderliggen :emo:
Beunhaas321
Pro tuner
Vervoersmiddel: Xtreme R: Airsal 80

Ongelezen bericht door Beunhaas321 »

Kan ook gewoon alleen een kapot lager zijn, die zijn niet zo duur.
No cams, No valves, No problems...
Te koop: ~Nieuwe Doppler Vortex Zuiger en Pakkingset (NT)
~Olietankje
kristof
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002

Ongelezen bericht door kristof »

als je ketting versleten is merk je dit doordat je hem heel veel op korte tijd moet aanspannen, meestal is je achtertandwiel dan ook wel tegelijk versleten
je kan ook even je ketting eraf halen en loop eens rond weet je direkt of het de ketting is of niet, is niet veel werk om je ketting eraf te halen
ivm je lager, kijk gewoon even of er speling op je achterwiel zit, zoniet dan is het de lager niet, kwestie van even zoeken
JeroenvR schreef:
Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop :D
Zitten daar ook gaten in? :dry:
debeste95
Pro tuner

Gister wiel eraf gehaald, wordt een routine onderhand. Lagers waren nog gewoon goed. Een van de lagers viel er wel uit en kon hem er met een beetje kracht weer indrukken. Gaf me even een slecht gevoel omdat ik anderhalve maand geleden al een uitgelubberde achternaaf had en bang was dat het weer hetzelfde was, maar er zat verder geen speling op de lagers dus ik laat het voor nu lekker zitten. Had nog een achtertandwiel liggen van 52 tanden die er iets minder versleten uitzag dus die er even opgezet, maar de speling van de ketting blijft maar hoorde geen getik meer. Zou een ketting heel snel achteruit gaan en kunnen breken als ik nog even blijf rijden? Heb het financieel niet breed genoeg op het moment om die dingen te vervangen haha
kristof
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi senda sdr 2002

Ongelezen bericht door kristof »

heb zelf eens geprobeert wat het langst ging uithouden, de ketting of het tandwiel, ketting was nog vrij goed volgens mij, kijk gewoon eens of de onderkant van de schakels niet afgesleten zijn tot op de cilindertjes, dan is hij voor weg te smijten
maar ik zou er niet te lang mee blijven rijden
JeroenvR schreef:
Ronnie1997 schreef:heb wel Tune R luchtfilter te koop :D
Zitten daar ook gaten in? :dry:
debeste95
Pro tuner

Zal als het geld ervoor is wel gewoon even setje tandwielen + ketting halen, is het meteen vers. Er lang mee blijven rijden zal nu toch niet gaan want hij slaat om de zoveel honderd meter af. Maar wel bedankt :emo:
peter96M
Tuner
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50

Ongelezen bericht door peter96M »

hoezo slaat ie af dan?? :emo:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
debeste95
Pro tuner

Dat is mijn vraag dus ook, zie m'n andere topic paar regeltjes naar beneden. Ondertussen hele carb, benzine- en olietank eraf gehad, helamaal uit elkaar gehad en alles uitgespoeld voor het geval er iets verstopt zat, ook nieuwe bougie erin. Zullen zien of het iets uithaalt en anders gaat dit ding de plomp in :emo:
Plaats reactie