Koeling Derbi Senda

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
HMS
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2006

Koeling Derbi Senda

Ongelezen bericht door HMS »

Beste allemaal,

rijd nu ongeveer een halfjaar een Derbi Senda en er nog weinig mee gerommeld.
Alleen bougie vervangen en carburateur schoongemaakt.
Kreeg een tijdje terug na een tijdje rijden een melding dat de temperatuur te hoog werd (rood controlelampje).
Nu is het zelfs zo dat als ik start en stationair laat draaien en een paar keer gas geef dat hij meteen al erg warm word en zie lichtelijk rook van het blokje bij de bougie af komen.
Heeft iemand hier ervaringen mee of zijn er bruikbare tips?
Kan wel meteen van alles loshalen of vervangen maar misschien is het wel iets heel eenvoudigs?

Alvast bedankt!

vr. gr. Henk
HMS
Banden plakker

Re: Koeling Derbi Senda

Zojuist ook meteen geprobeerd stationair laten draaien zonder de KVS dop maar het peil zakt niet weg..
Als ik in de slang knijp van de waterpomp naar de radiateur voelt dit helemaal leeg aan en borrelt hij ook in de KVS tank.
Rikkert
Pro tuner
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Ongelezen bericht door Rikkert »

Hai, welkom op het forum!

Misschien moet je je temperatuursensor aandraaien. Dat is de goud/gele bout met het zwarte draadje eraan. Ik denk dat jij die bedoelt waar rook tussen vandaan komt. Anders zou je je koelsysteem opnieuw moeten ontluchten, dus bij een koude motor, de dop van je koelvloeistofreservoir af draaien, motor starten en 5 minuutjes in je slangen knijpen. Mocht dat niet helpen zal je thermostaat waarschijnlijk stuk zijn. Die kun je ook testen door de dikke koelvloeistofslang van je cilinderkop af te halen, en die gouden moer losdraaien. Dan kun je je thermostaat eruit pakken en in de waterkoker leggen. en dan kijken of hij open gaat in het warme water.

Een tip is om je thermostaat uit je brommer te laten. Hij komt dan wel wat langzamer op bedrijfstemperatuur, maar een thermostaat op een brommer is eigenlijk in mijn ogen niet echt nodig. Dus thermostaat eruit, en verse koelvloeistof erin, en daarna ontluchten zoals ik hierboven zei :happy:
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
HMS
Banden plakker

Hey Rikkert,

bedankt voor je snelle en heldere reactie!
Stel dat ik zonder thermostaat ga rijden, moet ik daar dan iets anders inzetten of de kapotte thermostaat erin laten zitten?
Klopt inderdaad dat daar de rook vandaan komt. Als hij draait hoor ik ook een raar onregelmatig tikje (alsof je electronica hoort die een signaal wil doorgeven) en dat komt bij de KVS tank vandaan.
Ga zometeen meteen aan de slag, eerst weer even af laten koelen nu:)
En verse koelvloeistof erin en dan alle slangen knijpen. Horen ze allemaal vol te zitten straks met KVS?
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Ja. ze moeten allemaal vol zitten! anders zit er alsnog lucht in je systeem. Je moet juist niet je oude thermostaat erin laten zitten. Stel dat hij niet meet opengaat, dan loopt je motortje in de soep. Gewoon de oude thermostaat weggooien, en gelijk die slang er weer op. Je kan gewoon zonder thermostaat rijden, dat is geen enkel probleem :happy:

Klopt ook dat hij een tikje geeft. Dat is gewoon de druk die je dan hoort. Als je motor koud ik hoor je het niet.

Nou ik zou zeggen; ga lekker aan de slag, en als je vragen hebt, horen we het wel :happy:
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
mitchellvanrijn
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: .
Derbi Senda x-race SM 50cc 2010 (te koop)
Derbi Senda xtreme SM 2009
-80 MHR
-SCR Corse hm 50/70
-stage 6 pwk 28mm
-malossi e13 powerfilter
-malossi vl6 membraan
-malossi spruitstuk

Ongelezen bericht door mitchellvanrijn »

een thermostaat is in feite in een auto ook niet persé nodig. Toch ben ik van mening dat het er niet voor niets in zit.. Stel dat deze niet werkt en je koopt een nieuwe, test deze ook even in warm water. Een maat van mij had een nieuwe thermostaat gekocht omdat de oude kapot was en direct gemonteerd. De motor werd nogsteeds warm omdat uiteindelijk bleek dat de nieuwe thermostaat ook niet werkte :happy: maar succes iig met het probleem
HMS
Banden plakker

Zojuist tijdje bezig geweest.. KVS juiste hoeveelheid bijgevuld en zonder dop even laten lopen. Slangen knijpen en lucht eruit gehaald want ze voelden stuk steviger aan, dus met inhoud.. Stukje gereden en controlelampje temperatuur weer aan dus ga de thermostaat toch maar even vervangen, dus morgen meteen even eentje bestellen..
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Gewoon eruit laten joh! :thumbup:
Afbeelding
HMS
Banden plakker

In de winter (al is die voorlopig toch opgerot) ook geen problemen met het op temperatuur komen dan? :)
mitchellvanrijn
Beginnende tuner
Vervoersmiddel: .
Derbi Senda x-race SM 50cc 2010 (te koop)
Derbi Senda xtreme SM 2009
-80 MHR
-SCR Corse hm 50/70
-stage 6 pwk 28mm
-malossi e13 powerfilter
-malossi vl6 membraan
-malossi spruitstuk

Ongelezen bericht door mitchellvanrijn »

Maar dus wel met thermostaat erin geprobeerd? Probeer eens te rijden zonder thermostaat en test de thermostaat ook eens op de manier die rikkert beschreef. Dan weet je zeker of het je thermostaat is of niet. :happy:
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Nee, geen problemen met op temperatuur komen, duurt hoog uit paar minuutjes langer. Maarja. je hebt dan in ieder geval geen gerotzooi ermee! Je weet nu zeker dat hij altijd koelt :)
Afbeelding
kcracy
Pro tuner

Ongelezen bericht door kcracy »

Ik zou het ook eerst ff proberen zonder thermostaat dat weet je in ieder geval dat die kapot is en dan kun je altijd nog beslissen wat je gaat doen met of zonder thermo.
Een thermostaat hoort bij een bepaalde temperatuur open te gaan dit is meestal vermeld op de thermostaat zelf als je een voeistof temperatuurmeter hebt kun je het snel ff testen.
Pan met water op het gasstel thermo erin langzaam opwarmen en als de thermo opengaat kij je op de meter bij hoeveel graden die open gaat dit kun je dan vergelijken met de temp op de thermostaat.
Die van mij ging pas open als het water kookte dus een beetje te laat ik ga denk ik ook zonder rijden. :mrgreen:
HMS
Banden plakker

Probeer de thermostaat te vinden, en het zal ongetwijfeld aan mijn onkunde liggen..
Heb de dikke KVS slang van radiateur naar cilinderkop losgemaakt bij de cilinder, dan zou daar mijn thermostaat moeten zitten toch?
Of betekent dit dat ik altijd al zonder thermostaat heb gereden?
Of zit ik nu volledig op de verkeerde plek te zoeken? :oops:
Pieke
Moderator
Vervoersmiddel: KTM

Ongelezen bericht door Pieke »

Cilinderkop moet eraf, want daar zit ie in.
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Bij Derbi zit de thermostaat hier in:

Afbeelding

die draai je er zo uit :happy:
Afbeelding
HMS
Banden plakker

superbedankt voor de afbeeldingen!
Heb alles los, op een vervelend boutje dat lam is na..
Even een dremel erop en proberen er een platte kop schroevendraaier op te krijgen..
Zie de thermostaat in ieder geval al zitten :)
HMS
Banden plakker

Hmm, sleuf zit in de bout alleen hij zit muurvast dus de handjes al lam ..
Plaats reactie