Derbi Limited 07 opknappen.

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Razer
Schakelrijder
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing Limited Edition 2007
Locatie: Amstelveen

Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door Razer »

Beste Derbi fans!

Ik ben Barth 16 jaar en heb een derbi limited 07 gekocht. Deze moet echter wel een beetje opgeknapt worden. Dit is vooral leuk nu de zomer er aankomt. Echter kost dit bij een scooter boer klauwen met geld dus wil ik er zelf aan beginnen. Wat brommers betreft ben ik een echte beginner. Nu zit ik met een paar vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden voor mij.

1: Is het lastig om je voorwiellagers te vervangen? Ik wil daarbij ook mijn schijfremmen gaan onderhouden. En de veroesten bouten in de as vervangen. De schijfen krijgen ook een kleurtje aan de binnenkant en nieuwe rvs boutjes. Achter moet dit ook gebeuren. (is dit hetzelfde principe?). Is dit mogelijk met weinig ervaring?

Afbeelding

2: Om bijvoorbeeld mijn standaard weer opnieuw te spuiten heb ik een aantal dingen nodig. Ik koop het veertje nieuw (dit is niet erg veel geld) en schuur de standaard op. Echter weet ik niet met welk schuurpapier en of ook met een boor kan. En met wat voor verf dit moet gebeuren? Dit geld ook voor mijn stepjes en rem.

Afbeelding

3: Mijn standaard uitlaat is erg vies en zou ik zo graag weer glimmend hebben. Is dit mogelijk en hoe moet dit?

Afbeelding

4: Hoe pas de ik speling aan die er op mijn koppeling zit? Hier zie je een foto met wat ik bedoel.

Afbeelding

5: Hier zie je ook verroesten bouten. Hoe moeilijk is het om deze te vervangen? Ik kan de brommer nergens ophangen namelijk.

Afbeelding

6: Is je carter kap er makkelijk af te halen? Hier is namelijk benzine overheen gekomen en dat is er ingetrokken. Nu wil ik hem over gaan spuiten.

Ik denk dat ik hiervan een gallery of worklog van ga maken!

Alvast bedankt, Barth

PS: De Derbi was wel erg vies maar moest toch even snel foto' s hebben!
Laatst gewijzigd door Razer op do 22 mar 2012, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
huub79
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 09:27
Vervoersmiddel: derbi drd limited 2008

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door huub79 »

1. nee niet moeilijk. ik zou je brommer op een krat bier zetten onder je blok. dat past precies tussen je uitlaat en acherveer systeem, dan staat hij acher van de grond. dan is het gewoon los schroeven, goed opletten en kijken welke ringejes waar moeten. stel dat je het vergeet dan zijn hier mensen genoeg die wel weten hoe het zit ;)
lagers vervangen staat een topic bij how to.
4. koppelingsspeling kun je strakker zetten door bij je koppelingshendel bij het stuur strakker te zettten. zit een soort van bout waar je kabel uitkomt kun je aan draaien.
6. de koppelingskant bedoel je dus? is goed te doen. dat kapje van je oliepompdeksel haal je eraf. dan zitten er 2 imbussen rechsboven en linksonder van je oliepomp. losdraaien en oliepomp komt eraf. dat opzij leggen.
olie aflaten.
koppelingshendel, de kabel eraf halen op de koppeling. dan die hever terug naar voren draaien en kun je hem er zo bovenuit uit halen.
koelvloeistof moet eraf. dat deksel van de pomp los schroeven, emmer eronder en het loopt eruit
dan alle bouten losdraaaien.
paar keer tikken met een hamer en hij komt eraf. vastzetten spreekt dan weer voorzich denk.

uitlaat kun je schuren maar krijgt snel een buin/goude kleur naar ervaring. wel niet zo erg als nu maar toch
Gebruikersavatar
chrizztian93
Pro tuner
Berichten: 591
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 20:35
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Derbi Senda SDR
Volkswagen Polo 6N
Audi A3 1.8 20VT quattro
Locatie: Kloetinge

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door chrizztian93 »

blok moet je helemaal spuiten ivm kleurverschil en je uitlaat kan je glasparelen, dit geeft wel een mooi resultaat, kijk maar bij Tilothijs bij de Project Logs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Razer
Schakelrijder
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing Limited Edition 2007
Locatie: Amstelveen

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door Razer »

Bedankt voor de reactie!

De koppeling is weer goed!

lagers vervangen en die bouten in de as moet ook allemaal wel goed komen. Hierbij kan ik dan gelijk wat aan de remmen doen.

Ik krijg binnenkort ook nieuwe stepjes! Deze zijn mat zwart en komen van Sander.

Nu moet ik alleen nog even kijken wie misschien iets kan betekenen voor mijn uitlaat, hoe ik mijn standaard kan schuren en opnieuw een kleurtje kan geven en hoe ik de bouten op foto 5 kan verwisselen. Dit moet denk ik geen moeilijkheden oplossen omdat het achterwiel er ook af gaat.

Dan nog een ding over de carter kap (rechter kant). Ik wil mijn blok binnenkort laten reviseren. Ik wacht wel tot dan met het spuiten.
Afbeelding
kevinlubberts
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 16 feb 2011, 22:19
Vervoersmiddel: derbi drd racing85#

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door kevinlubberts »

Ja ik weet het ik zit op kevin's account, maar je derbi "scooter" noemen kan echt niet!

het is een brommer of het is een derbi, geen scooter!!

Gr. Peternofear.
jell3456
Schakelrijder
Berichten: 192
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:06
Vervoersmiddel: Derbi senda sm extreme.

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door jell3456 »

kevinlubberts schreef:Ja ik weet het ik zit op kevin's account, maar je derbi "scooter" noemen kan echt niet!

het is een brommer of het is een derbi, geen scooter!!

Gr. Peternofear.
Er bestaan ook derbi scooters :emo:
jony schreef:schrijf wel met watervaste stift malossi op mn std cilinder
Gebruikersavatar
Razer
Schakelrijder
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing Limited Edition 2007
Locatie: Amstelveen

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door Razer »

mijn fout.. :wall: . Het is nu aangepast.

OT: Heeft niemand een idee hoe ik de andere dingen kan oplossen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
marvin65
Pro tuner
Berichten: 689
Lid geworden op: vr 11 nov 2011, 17:36
Vervoersmiddel: Derbi DRD #85 (sold)
Locatie: Oss

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door marvin65 »

Die uitlaat kun je laten stralen of je gaat zelf met schuurpapier aan de gaan.
Als je brommer op een bok ofzo zet kun je je boutjes van je veer er zo uit draaien.
En die standaard zou ik laten coaten, geeft het mooiste resultaat ;)
Gas erop !
Gebruikersavatar
Razer
Schakelrijder
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing Limited Edition 2007
Locatie: Amstelveen

Re: Derbi Limited 07 opknappen.

Ongelezen bericht door Razer »

top! bedankt voor alle reactie's.

Misschien dat ik later nog terug kom op dit topic als ik iets niet snap.

Barth
Afbeelding
Plaats reactie