Koeling probleem Derbi Senda

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Kaaskop
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-race

Koeling probleem Derbi Senda

Ongelezen bericht door Kaaskop »

Ik heb een probleem met de koeling van mijn Derbi Senda X-race 2009 en ik hoop dat iemand mij kan helpen. (Heb geen zin om hem naar de brommerboer te brengen aangezien dat duur is en ik het ook graag zelf wil proberen/leren)

Een tijdje terug had ik problemen met de koeling, namelijk radiateur lek. Die heb ik laten lassen en er weer op gezet. Probleem opgelost denk je.. Maar daarna begon het hele gezeik.

Na een tijdje rijden begon er telkens een sissend geluid uit het kvs tankje te komen (alsof er lucht uit liep zoals bij een lekke band zeg maar) ook kwam er witte rook uit de uitlaat dus dacht ik aan een lekke koppakking. Toen heb ik dus de koppakking vervangen en daarna ging het de eerste tijd weer prima. Maar na ongeveer een week begon precies hetzelfde weer (het sissende uit het kvs tankje) probleem was dat ik die week erna de brommer elke dag nodig had en er gewoon om doorgereden ben. Tot dat de brommer er na een gegeven moment mee kapte, ik reed zo'n 70 km/u en hij viel gewoon weg. Nadat ik hem aan de kant zette en naar het blok keek zag ik dat de hele cilinder van buiten onder een vloeistof zat (kvs denk ik?) en dat de dikke kvs slang van de cilinder naar de radiateur bijna dubbel zo dik was als normaal. Door de dop van het kvs tankje los te draaien werd de kvs slang weer gewoon normaal alleen start hij nu dus ook niet meer.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen??

Alvast bedankt
Pieke
Moderator
Vervoersmiddel: KTM

Re: Koeling probleem Derbi Senda

Ongelezen bericht door Pieke »

Weet je zeker dat er genoeg koelvloeistof in zat, klinkt alsof ie te weinig had. weet je ook zeker dat je kvs tankje goed afsloot?
Kaaskop
Banden plakker

bij het weer aanvullen van de kvs nadat mijn radiateur gemaakt was heb ik alle slangen + radiateur volgegoten en vervolgens aangesloten. Daarna zonder dop op het kvs tankje de brommer gestart en even laten lopen + slangen afknijpen tot luchtbellen stopten. Hierna gekeken naar het kvs niveau in het tankje en die zat tussen de max en min streep, dus dop er op gedaan. Zo hoort het toch neem ik aan?
Pieke
Moderator

zo hoort het inderdaad. ik weet niet wat voor type blok je hebt, maar kan het dat je koelvloeistof gemengd is geraakt met je blokolie, waardoor het hele gebakje in de soep is gelopen?
Kaaskop
Banden plakker

ik heb geen idee? Hoe zou dit kunnen gebeuren dan??

Het is gewoon een standaard blok, verder niets aan veranderd.
Pieke
Moderator

doordat de keerring tussen de waterpomp en het blok stuk is gegaan.
Kaaskop
Banden plakker

En dat moet dan ook de reden zijn dat de kvs slang zo dik werd??
Rikkert
Pro tuner
Vervoersmiddel: 1978 Dodge W200
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Ongelezen bericht door Rikkert »

Kaaskop schreef:En dat moet dan ook de reden zijn dat de kvs slang zo dik werd??

Dat zou volgens mij gewoon heel veel lucht zijn geweest
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Kaaskop
Banden plakker

Dus keerring vervangen, voor de zekerheid nieuwe koppakking nieuwe kvs er in en hij zou het weer moeten doen?
JeroenR
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi sm extreme
Suzuki rmz 250

Ongelezen bericht door JeroenR »

Kijk is je koelslangen na of het niet verstopt zit dan oid.
Kijk dn ook gelijk je tempsensor na :box:
messin schreef:kheb allezins een nodig die goe moet pere :)
Daan
Beheerder
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daan »

Controleer je thermostaat. Leg deze in een pan met water en breng deze aan de kook, als het water rond de 60 graden is moet deze open gaan. Gaat hij niet open dan is je thermostaat kapot, deze kun je dan vervangen maar je kunt ook zonder rijden.
Kaaskop
Banden plakker

Zonder rijden moet toch wel iets doen? Zo'n thermostaat zit er toch niet voor niets op?
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Kaaskop schreef:Zonder rijden moet toch wel iets doen? Zo'n thermostaat zit er toch niet voor niets op?
Zonder thermostaat loopt de koelvloeistof gelijk al de cilinder in. Dus hij koelt altijd zegmaar.
Afbeelding
royvi schreef:Ja, jij bent nergens bang voor. Alle dames vallen als een blok voor jou! Bink!
Pieke
Moderator

Dan duurt het iets langer voordat hij warm is. verder merk je er niks van, zeker niet met een ori setup.
Kaaskop
Banden plakker

Maar wat heeft de keerring er precies mee te maken? Wanneer er kvs of wat dan ook in de cilinder kan kan het ook terug neem ik aan? Dus benzine enz. het kvs systeem in? dat dat de troep of wat dan ook veroorzaakt en verstopt?
Kaaskop
Banden plakker

Maar wat heeft de keerring er precies mee te maken? Wanneer er kvs of wat dan ook in de cilinder kan dan kan het ook terug neem ik aan? Dus benzine enz. het kvs systeem in? dat dat de troep of wat dan ook veroorzaakt en de boel verstopt?
DaliasD
Schakelrijder
Vervoersmiddel: cpi oliver

Ongelezen bericht door DaliasD »

Ik denk dat je gewoon je kvs moet aftappen en je radiateur goed moet spoelen en controleren

Ik weet niet waar die precies gelast is, maar je moet zeker weten dat die luchtdicht is ,en dat er geen
lasresten zijn achtergebleven.

Lijkt erop dat er binnen de radiateur geen goede doorstroming (meer) is waardoor die toevoerslang zo dik wordt.
Cilinder/cilinderkop ed hoe je volgens mij niet los te maken, alleen misschien het waterpompschoepje even bekijken (daarna misschien nieuwe pakking nodig ?)
Kaaskop
Banden plakker

Een late reactie,, vanwege een drukke tijd op stage/school heeft de brommer niet veel meer gezien dan de vier muren van de schuur. Maar ben er nog niet verder mee.

Heb nog een vraag: Moet je bij het vervangen van de koppakking ook de voetpakking vervangen? En of de cilinder ook gevlakt moet worden bij het vervangen van de koppakking?
Rikkert
Pro tuner
2007 Honda CRF450R
1968 Opel Kadett B
1956 Opel Blitz
1958 Opel Olympia

Ja als je toch bezig bent, gelijk voetpakking doen. En even met een heel fijn schuurpapiertje over de clinderkop en bovenkant van de cilinder :)
Afbeelding
Daan22
Pro tuner
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi

Ongelezen bericht door Daan22 »

Kaaskop schreef:Een late reactie,, vanwege een drukke tijd op stage/school heeft de brommer niet veel meer gezien dan de vier muren van de schuur. Maar ben er nog niet verder mee.

Heb nog een vraag: Moet je bij het vervangen van de koppakking ook de voetpakking vervangen? En of de cilinder ook gevlakt moet worden bij het vervangen van de koppakking?
gewoon met pakkingschraper alle pakking weg doen zodat alles mooi glad is, en geen schuurpapier doen
Plaats reactie