Pagina 1 van 1

Batterij laadt niet op.

Geplaatst: do 09 jun 2011, 20:42
door DerbiDylan
Hallo,

Ik heb mij eergisteren een tweedehands Derbi Senda SM X-treme van 2003 aangeschaft.
Hij rijdt perfect, maar er is een probleem.
De sleutel is afgebroken en zit nog voor de helft in het slotje voor de nafttank.
Ik kan deze wel opendoen met de andere helft van de sleutel.
Het contactslot echter krijg ik niet meer aan.
De Derbi start wel zonder sleutel (hij is niet gestolen, ik ken de eigenaar)
Daarom heb ik de voorkant er is afgehaald om bij de elektriciteit te kunnen, en daar zag ik een doorgeknipt draadje.
Nu, als je dit draadje verbindt, valt de Derbi meteen uit.
Het is een draadje dat uit het contactslot komt (het aparte draadje).
Mijn vraag is dus, is dit probleem gewoon opgelost als ik een nieuw contactslot koop, aansluit en het kapotte draadje gewoon terug aan elkaar soldeer?
Want als ik het contactslot openvijs zodat je het kan schakelen zonder sleutel, heeft dit geen effect.
Ook de elektriciteit wordt niet ingeschakeld.

Hopelijk kunnen jullie mij snel helpen.

Met vriendelijke groeten,

Dylan.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 15:02
door RaliasR
Jos dijkman heeft voor de Derbi een goedkope slotenset voor +- Eur 30 (contactslot met 2 tankdeksel sloten)
Deze kun je zo erop zetten
Van het huidige contactslot kun je het slot zelf wel verwijderen waarna je mbv een schroevendraaier de boel kunt schakelen
Succes.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 18:09
door DerbiDylan
RaliasR schreef:Jos dijkman heeft voor de Derbi een goedkope slotenset voor +- Eur 30 (contactslot met 2 tankdeksel sloten)
Deze kun je zo erop zetten
Van het huidige contactslot kun je het slot zelf wel verwijderen waarna je mbv een schroevendraaier de boel kunt schakelen
Succes.
Bedankt, deze zal ik bestellen.
Maar, ik heb al geprobeerd met een schroevendraaier nadat ik het slot heb opengevezen, maar de elektriciteit of de motor reageren er niet op...

Dylan.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: vr 10 jun 2011, 23:57
door RaliasR
Als je het slot er even afpakt, dan kun je zien dat ie feitelijk uit 2 delen bestaat.
Het 1e met de bedrading is de schakelaar en kun je in het midden vaak met een schroevedraaier bedienen.
Van het metalen gedeelte met stuurslot kun je van onderen uit veelal het slotmechanisme wel uittikken.
Daarna draai je de delen weer aan elkaar en dan heb je een slot met een lege slothuls.
Maar dan kun je in ieder geval rijden.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: za 11 jun 2011, 09:26
door DerbiDylan
RaliasR schreef:Als je het slot er even afpakt, dan kun je zien dat ie feitelijk uit 2 delen bestaat.
Het 1e met de bedrading is de schakelaar en kun je in het midden vaak met een schroevedraaier bedienen.
Van het metalen gedeelte met stuurslot kun je van onderen uit veelal het slotmechanisme wel uittikken.
Daarna draai je de delen weer aan elkaar en dan heb je een slot met een lege slothuls.
Maar dan kun je in ieder geval rijden.
Ik kan al rijden, hij start gewoon zonder contactslot.
Het probleem is dat als ik het draadje verbind dat uit het contactslot komt, de derbi uitvalt.
Ook als ik met een schroevendraaier het contactslot draai krijg ik hem niet gestart.
Als ik het draadje loskoppel en hem start krijg ik hem niet meer uit met het contactslot.
De elektriciteit werkt ook niet.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: za 11 jun 2011, 12:01
door DerbiDylan
Oke, hij start nu als het draadje is verbonden en ik kan hem uitzetten met het contactslot.
Het volgende probleem:
De batterij is kapot, deze heeft kortsluiting gemaakt door een LED dat afgetapt was.
Ook aan het doosje met de koelvinnen aan de linkerkant van je frame gevezen is slechts 1 draad aangesloten.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: za 11 jun 2011, 22:44
door Rikkert
DerbiDylan schreef:Oke, hij start nu als het draadje is verbonden en ik kan hem uitzetten met het contactslot.
Het volgende probleem:
De batterij is kapot, deze heeft kortsluiting gemaakt door een LED dat afgetapt was.
Ook aan het doosje met de koelvinnen aan de linkerkant van je frame gevezen is slechts 1 draad aangesloten.

Doosje met de koelvinnetjes is je spanningsregelaar, maar je verlichting en alles doet het gewoon zoder dat die regelaar is aangesloten?

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: za 11 jun 2011, 23:13
door the skullkid
top tip: Haal je volledige kabelboom eruit en koop eentje hier op het forum ;) want die van jou is fucked up!

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 09:32
door DerbiDylan
the skullkid schreef:top tip: Haal je volledige kabelboom eruit en koop eentje hier op het forum ;) want die van jou is fucked up!
Ik heb het toch iets of wat in orde gekregen denk ik.
Als het echt niet lukt koop ik wel een nieuwe, maar ik ben nu vooral de elektriciteit aan het leren kennen.
Dus, de spanningsregelaar heb ik terug aangesloten volgens het schema.
Het enige dat werkt als ik hem start is mijn remlicht :blink:

Ach ja, ik zal nog even proberen maar daarna koop ik gewoon een nieuwe kabelboom.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 20:08
door DerbiDylan
We staan alweer een stapje verder :happy:

Ik kan het voor- en achterlicht al aanzetten met het contactslot :yawn:

Dit is genoeg voor mij, maar het volgende probleem is weer opgedoken:

De batterij geeft niet meer spanning als je gas geeft, dit blijft gewoon op 12.6 V staan...
Ze hebben mij verteld dat de spanning zou moeten oplopen tot 13+ V.

Enig idee waaraan dit kan liggen?

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: zo 12 jun 2011, 22:16
door RaliasR
zekering in de rode draad richting accu ?

spanningsregelaar krijgt door gele draad stroom toevoer vanaf ontsteking
geeft dit door aan de rode draad richting accu en contactslot
contactslot geeft spanningsregelaar middels rood/zwart stroomtoevoer
voor knipperrelais waarbij de knippers via de oranje draad en linkerhendel stroomtoevoer krijgen.
(5 punts spanningsregelaar)
ben er nl ook net mee bezig geweeest mijn geintegreerde knipperrelais is waarschijnlijk kapot
daarom heb ik een autoknipperrelais er los tussengezet. werkt ook nog .heb nu wel een tikkend relais
Succes.

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 00:52
door jens extreme sm
the skullkid schreef:top tip: Haal je volledige kabelboom eruit en koop eentje hier op het forum ;) want die van jou is fucked up!

slechte tip! ik kreeg en nog ergere ervoor terug

Re: Nieuw contactslot

Geplaatst: ma 13 jun 2011, 09:43
door RaliasR
En ik kocht hier een zgan originele boom, waar alle aansluitingen nog aanzitten.

Batterij laadt niet op.

Geplaatst: ma 27 jun 2011, 15:22
door DerbiDylan
RaliasR schreef:zekering in de rode draad richting accu ?

spanningsregelaar krijgt door gele draad stroom toevoer vanaf ontsteking
geeft dit door aan de rode draad richting accu en contactslot
contactslot geeft spanningsregelaar middels rood/zwart stroomtoevoer
voor knipperrelais waarbij de knippers via de oranje draad en linkerhendel stroomtoevoer krijgen.
(5 punts spanningsregelaar)
ben er nl ook net mee bezig geweeest mijn geintegreerde knipperrelais is waarschijnlijk kapot
daarom heb ik een autoknipperrelais er los tussengezet. werkt ook nog .heb nu wel een tikkend relais
Succes.
Nu de examens gedaan zijn kan ik terug aan m'n Derbi beginnen.
Ik heb net alle draden gecontroleerd.
Van de rode draad bij de regulator naar het frame is 12V, dit is gewoon de batterijspanning.
Als ik de Derbi laat draaien en gas geef blijft het gewoon 12V.
Nu heb ik is gemeten over de gele draad en deze geeft slechts 0.9V (wisselspanning veronderstel ik)
Is dit niet te weinig?

Re: Batterij laadt niet op.

Geplaatst: wo 29 jun 2011, 09:30
door DerbiDylan
Iemand die een reden weet waarom ik bij de gele draad zo weinig spanning meet?

Re: Batterij laadt niet op.

Geplaatst: wo 29 jun 2011, 22:54
door RaliasR
verkeerd gemeten of (bedrading) lichtspoel is kaduuk

Re: Batterij laadt niet op.

Geplaatst: do 30 jun 2011, 10:51
door DerbiDylan
RaliasR schreef:verkeerd gemeten of (bedrading) lichtspoel is kaduuk
Hoe moet ik dan meten?

Re: Batterij laadt niet op.

Geplaatst: za 02 jul 2011, 22:49
door RaliasR
Of je goed hebt gemeten, moet je zelf bepalen (wisselspanning + bereik + lopende brommer + plaats in kabelboom)
Mocht je nog hetzelfde meten, dan zou ik de ontsteking nog even op weerstand doormeten.
Methodiek + Meetwaarden ontsteking staan hier wel ergens op het forum
Succes.