Pagina 1 van 1

aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 14:14
door julianglas
Hallo iedereen,
Mijn aprilia rs4 50 uit 2012 geeft geen vonk. ook kan ik hem starten terwijl de standaard uit is geklapt, wat normaal niet kan, met standaard in vonkt hij nog steeds niet. weet iemand hoe dit kan?

Mvg Julian

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 15:05
door julianglas
Ook kan ik hem starten in versnelling 1 wat normaal ook niet kan en brand het neutraal lampje niet meer als ik hem in neutraal heb staan

Ik heb alle kabels nagetrokken met weerstand, die kloppen allemaal. Er is wel 1 dingetje, de groene draad die vanaf de stator komt zou tijdens het starten 100v ac moeten geven maar hij gaf maar net iets meer als 50v.
Heb daarvoor deze topic gebruikt: viewtopic.php?p=357878#p357878

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 19:47
door 42
Starten met standaard uit kan wel maar alleen als hij in zn vrij staat.
Dat het neutraallampje nu helemaal niks meer doet zou er op kunnen wijzen dat de sensor in het blok nu echt helemaal gestopt is ermee, die was al twijfelachtig.
Maar of dat het niet vonken verklaart weet ik niet, hopelijk weten de forumleden die wel verstand van elektra hebben het wel.

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 22:43
door gpr050
Ik heb dit eens voor een Derbi gpr uitgezocht. Ik weet niet of dit 1 op 1 te kopiëren valt voor een rs4, maar wellicht kun je je voordeel er mee doen.
Een 2010 gpr heeft een apart elektrisch “start” circuit. Dit voorkomt oa dat je m kunt starten in z’n versnelling zonder dat je de koppeling in trekt, of dat de jiffy standaard uit staat. Ik heb dat circuit uitgetekend en een paar jaar geleden hier op het forum gezet.
Onderstaande link gaat naar die thread, dan kun je zien waar het circuit uit bestaat en hoe eea met elkaar samenwerkt.

viewtopic.php?f=24&t=25842

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: vr 20 dec 2024, 23:13
door 42
Zijn de neutraal en standaardschakelaars te omzeilen, zijn het maak/breek contacten die je omzeilt door de draden even te verbinden en kijken of ie dan wel start ?

En is die 50v op de groene draad een probleem of binnen de waardes ?

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: za 21 dec 2024, 10:26
door gpr050
Die 50v op de groene draad is te laag. Min 100v moet je hebben, het beste te meten als de rs4 even aangeduwd wordt.
Ik neem aan dat de rs4 dezelfde ontstekingspoel heeft als de Derbi, want die staan er om berucht dat ze nog weleens kapot gaan.
Er zijn wel wat electrische componenten die “oorzaak” zouden kunnen zijn, zoals die schakelaars en de relais in het startcircuit. Daarnaast zijn bekende “daders” de draadaansluitingen van het contactslot en evt de “kill” switch. Als bijv de (groene) draad die vanaf de cdi naar het contactslot loopt sluiting maakt, zal de bougie niet vonken. Cdi/bobine gaan zelden kapot, maar kunnen dat natuurlijk wel. Doormeten is het advies. Ik neem aan dat je sowieso al een andere bougie geprobeerd hebt.
Vanuit het electrische startschema van de Derbi gpr kun je zien dat zowel de jiffy als de neutraal switch met “aarde” verbonden moeten zijn om te kunnen starten, van de koppelingsschakelaar moeten de 2 draden doorverbonden worden. Echter dat model heeft een startmotor, ik ben niet zo bekend met een rs4, en weet niet of er een vergelijkbaar startcircuit op zit.

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: za 21 dec 2024, 12:23
door 42
gpr050 schreef: za 21 dec 2024, 10:26 Die 50v op de groene draad is te laag. Min 100v moet je hebben, het beste te meten als de rs4 even aangeduwd wordt.
Ik neem aan dat de rs4 dezelfde ontstekingspoel heeft als de Derbi, want die staan er om berucht dat ze nog weleens kapot gaan.
Er zijn wel wat electrische componenten die “oorzaak” zouden kunnen zijn, zoals die schakelaars en de relais in het startcircuit. Daarnaast zijn bekende “daders” de draadaansluitingen van het contactslot en evt de “kill” switch. Als bijv de (groene) draad die vanaf de cdi naar het contactslot loopt sluiting maakt, zal de bougie niet vonken. Cdi/bobine gaan zelden kapot, maar kunnen dat natuurlijk wel. Doormeten is het advies. Ik neem aan dat je sowieso al een andere bougie geprobeerd hebt.
Vanuit het electrische startschema van de Derbi gpr kun je zien dat zowel de jiffy als de neutraal switch met “aarde” verbonden moeten zijn om te kunnen starten, van de koppelingsschakelaar moeten de 2 draden doorverbonden worden. Echter dat model heeft een startmotor, ik ben niet zo bekend met een rs4, en weet niet of er een vergelijkbaar startcircuit op zit.
Mij zegt het weinig allemaal maar misschien voor jou interessant, op pagina 77 staat het elektrisch diagram voor de RS4, geen idee of het anders is dan voor de GPR https://www.vespaforum.com/manuals/Apri ... Manual.pdf

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: za 21 dec 2024, 13:12
door julianglas
gpr050 schreef: za 21 dec 2024, 10:26 ik ben niet zo bekend met een rs4, en weet niet of er een vergelijkbaar startcircuit op zit.
De rs4 is motorisch hetzelfde als de gpr, en vlgns mij qua elektrisch ook. Ik heb alleen geen kill switch en maar wel ook een startmotor.
Weet iemand of de stator op een manier dan ook verbonden kan zijn aan de neutraal schakelaar?
Overigens start hij nu ineens met standaard naar beneden niet meer.
Als ik straks thuis ben meet check ik heel de groene draad van het contact naar cdi, heb het gevoel dat dat het eventueel nog zou kunnen zijn. Zit er vanaf het contact nog iets naar de neutraal schakelaar?
Ook was gister toen ik hem starten met die 50v mn accu bijna leeg, dus het zou nog kunnen dat daardoor de stator niet snel genoeg kon draaien voor de 100v

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: za 21 dec 2024, 14:08
door gpr050
De stator is niet verbonden met de neutraal indicatie, als je het contact aan zet, zonder dat de motor loopt, zie je lampjes branden, waaronder de neutraal indicatie. Dus dit gaat via de accu spanning (DC).
Als de jiffy en of neutraal indicatie problemen geeft zou ik deze schakelaars doormeten en evt vervangen.
Bij t doormeten van de draad naar het contactslot, meet je wanneer deze doorverbonden wordt met aarde. Dit mag alleen in de “off” stand het geval zijn.
Het contactslot is oa de aan/uit voor het DC circuit, dus ja oa de neutraal schakelaar krijgt dc spanning op het moment dat je de sleutel in de “on” positie draait.
Ja als de accu leeg is kan t zijn dat de startmotor de motor onvoldoende snel ronddraait. Dus even meten als je m aanloopt..

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 14:29
door julianglas
ik heb het schakelschema van aprilia even een klein beetje ingekleurd: https://drive.google.com/file/d/1h58sX6 ... drive_link
maar heb hier nog een paar vraagjes over, hopelijk weet iemand die:
1: hoe kan ik de pickup (nummer 26) checken? die zou een pulse naar de cdi (nummer 28) moeten geven van wanneer te vonken, en gaat dit via de rode of de witte draad?
2: op het topic van gpr050 gaat het over een onderdeel die de zijstandaard en de neutraal switch regelt, (viewtopic.php?f=24&t=25842) is dat nummer 35 dan? want die verbind nummer 33 en 7, de neutraal en zijstandaard schakelaars via dit relay aan de start motor relay (nummer 21).
3: als de groene draad maar iets meer als 50v opleverd, kan de bougie dan gewoon compleet niet vonken? Of geeft ie dan zoals ik soms zie een zwakke oranje vonk.

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 16:26
door gpr050
1. Het pick-up signaal is lastig te meten, dat gaat alleen met een oscilloscoop lukken. Het is een heel kort en laagspannings signaal, (inductie spanning) die met een multimeter niet waarneembaar is. Ik heb daar ook geen referentie waarde van als je al iets zou meten. Dit BDP signaal loopt naar de cdi via de rode draad en laat de “computer” weten wanneer de zuiger in zijn bovenste dode punt staat. Bij een standaard Derbi ontsteking is de pick-up sensor niet los te vervangen.
2. Waar mijn vraag toendertijd in die thread over ging is een afgesloten blokje met diodes (nr 11 in mijn schema) geen idee of dat bij een rs4 ook in het startcircuit opgenomen is.
Nummer 35 in jou diagram is het neutraal relais (nr 7 in het door mij getekende schema), dit is onderdeel van het startcircuit en zorgt er voor dat als je blok in een versnelling staat hem alleen starten kunt als je ook de koppeling ingetrokken hebt. Waar je onderscheidt in moet maken is, draait de startmotor wel/niet en vonkt’ie wel of niet. Het startcircuit zorgt ervoor dat de startmotor niet gaat draaien, dus als ‘ie niet vonkt maar wel rondgaat zit het probleem dus niet in het startcircuit.
Het is wel verstandig om de zijstandaard-, de neutraal-, en de koppeling schakelaar even door te meten en controleren of ze goed functioneren, zoniet? ~> vervangen dat zijn de kosten niet!
3. En gezien de groene draad slechts 50v AC levert (ik hoop dat je de meter wel op AC gezet hebt) is de stator verdachte nr 1. Bij 50V AC zal de bougie niet/nauwelijks vonken. De stator van een standaard Derbi ontsteking wil het nog wel eens begeven, vervangen is het devies. Daarnaast heb ik al eerder aangegeven dat ook het contactslot wel vaker voor problemen zorgt, dus ook de (groene) draad van cdi naar contactslot doormeten wanneer deze doorverbonden is met aarde ofwel de min. Ook de bobine is door te meten, meten is weten!

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: ma 23 dec 2024, 21:19
door julianglas
gpr050 schreef: ma 23 dec 2024, 16:26 1. Het pick-up signaal is lastig te meten, dat gaat alleen met een oscilloscoop lukken. Het is een heel kort en laagspannings signaal, (inductie spanning) die met een multimeter niet waarneembaar is. Ik heb daar ook geen referentie waarde van als je al iets zou meten. Dit BDP signaal loopt naar de cdi via de rode draad en laat de “computer” weten wanneer de zuiger in zijn bovenste dode punt staat. Bij een standaard Derbi ontsteking is de pick-up sensor niet los te vervangen.
2. Waar mijn vraag toendertijd in die thread over ging is een afgesloten blokje met diodes (nr 11 in mijn schema) geen idee of dat bij een rs4 ook in het startcircuit opgenomen is.
Nummer 35 in jou diagram is het neutraal relais (nr 7 in het door mij getekende schema), dit is onderdeel van het startcircuit en zorgt er voor dat als je blok in een versnelling staat hem alleen starten kunt als je ook de koppeling ingetrokken hebt. Waar je onderscheidt in moet maken is, draait de startmotor wel/niet en vonkt’ie wel of niet. Het startcircuit zorgt ervoor dat de startmotor niet gaat draaien, dus als ‘ie niet vonkt maar wel rondgaat zit het probleem dus niet in het startcircuit.
Het is wel verstandig om de zijstandaard-, de neutraal-, en de koppeling schakelaar even door te meten en controleren of ze goed functioneren, zoniet? ~> vervangen dat zijn de kosten niet!
3. En gezien de groene draad slechts 50v AC levert (ik hoop dat je de meter wel op AC gezet hebt) is de stator verdachte nr 1. Bij 50V AC zal de bougie niet/nauwelijks vonken. De stator van een standaard Derbi ontsteking wil het nog wel eens begeven, vervangen is het devies. Daarnaast heb ik al eerder aangegeven dat ook het contactslot wel vaker voor problemen zorgt, dus ook de (groene) draad van cdi naar contactslot doormeten wanneer deze doorverbonden is met aarde ofwel de min. Ook de bobine is door te meten, meten is weten!
super bedankt, ik heb vanmiddag alles doorgemeten en de laatste draden van de begrenzer die nog half aangesloten was verwijderd, vervolgens alles er weer op geknalt en de accu van mn pa zn motor gebruikt, en wonder boven wonder gaf hij toen ineens toch een vonk. Hoe en waarom weet ik niet helemaal, gok dat het toch met die begrenzer te maken had, ook al zat die niet echt meer aangesloten. Maar nu rijd mn schatje weer. Hartelijk bedankt voor alle tips, ik weet nu ook meteen 10x meer over mn elektrische systeem dus dat is lekker meegenomen.

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:20
door gpr050
Goed om te horen dat het zonder al te veel sleutelen goed gekomen is.
En je kunt deze en duizenden andere threads altijd teruglezen, mocht er in de toekomst zich wel een probleem voordoen!

Re: aprilia rs4 vonkt niet

Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:59
door 42
Ik hoop dat dat laatste nooit voorkomt, heel slecht voor mn gemoedsrust dit.. :lol:
Maar met brommers weet je het nooit vrees ik.

Bedankt voor de hulp Gpr050.

Of de begrenzer de schuldige was weet ik niet, heeft bij mij al die tijd geen probleem gegeven, denk eerder dat de krachtiger accu vd motor de doorslag gaf.
De accu van de rs4 is denk ik al weer een jaar of 3 oud en een paar winters meegemaakt waarin ik weinig rij dus best kans dat die op begint te raken.
Plus de stator die niet helemaal fris meer is met zn 50v.
Als het probleem zich weer voordoet zou ik die 2 toch vervangen.