Digitale (chinese) tourenteller

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

Ik heb een Rieju SMX (2008) am6 blok dus

Setup:
std 50cc cil
std carb (16mm)
Yasuni r1 uitlaat (ontgrenst)
MVT DD ontsteking.
Sproeier weet ik zo niet. maar Bougie kleur is prima.
Voortandwiel 11
Achtertandwiel 52


Ik heb recentelijk een Chinese kilometer teller geïnstalleerd en alles werkt prima behalve de tourenteller.
Het is chinese troep dus tegen een handleiding kun je gedag zeggen. Maar ik heb dus online verschillende manieren opgezocht. en de 2 meest voorkomende manieren werken niet.

Ik heb geprobeerd om een kabel 5 keer om de bougie kabel te wikkelen maar dit werkte helaas niet.
Ook heb ik geprobeerd om de kabel van de CDI naar de Bobine af te tappen maar dat werkte ook niet.

heeft iemand enig idee?

Afbeelding
https://www.49ccscoot.com/pics/tritonv2 ... iagram.png

Dus oranje kabel aftappen niet gelukt. en wikkelen om bougie kabel ook niet

Toevoeging: de Tourenteller zelf werkt wel. alleen niet met de toeren. Als ik hem stroom geef via een andere kabel gaan de touren wel omhoog.

Toevoeging 2: als ik de tourenteller kabel verbindt met de bougie dop krijg ik wel de touren. alleen start de brommer dan uiteraard niet.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door gpr050 »

Er zijn meerdere manieren waarop een toerenteller aangestuurd kan worden (mechanisch/elektrisch), het ligt er dus aan welke er bij jou Rieju gebruikt wordt. Een van de electrische daarvan is iid een draad vanaf de toerenteller om de bougiekabel wikkelen (+/-10x) net na de Bobine, of gecombineerde CDI/Bobine. Zo ontstaat er een spoel waarin een inductiespanning wordt opgewekt op het moment dat de ontstekingspuls van de Bobine door de bougiekabel naar je bougie gaat. Deze inductiespanningen worden in je toerenteller dan omgezet in een rpm indicatie. Een andere (elektrische) methode die bijvoorbeeld toegepast wordt, is dat de toerenteller aangesloten wordt op de wisselspanning!! (AC) van de ontstekingspoel (meestal wordt hier dan de gele/verlichtings draad voor gebruikt). Ik neem aan, dat deze nieuwere toerenteller de laatste methode gebruikt. Dus op zoek naar de AC voeding (naar alle waarschijnlijkheid is dat de gele draad naar de gelijkrichter) van de verlichting en deze doorverbinden met de toerenteller.
Laatst gewijzigd door gpr050 op di 09 jan 2024, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

Als ik hem op de wisselspanning aansluit schieten de touren op de teller helemaal open als ik kickstart. Dit doet hij 2 keer. Daarna krijg ik geen lezing meer.

Dit zelfde verhaal is trouwens voor alle manieren dat ik de teller probeer te testen.

Nog een raar iets. Als ik hem om de bougie draai en de dop erop doe gaan de kilometers omhoog ipv de touren. Terwijl ik rechtstreeks de kabel heb lopen en dit doet hij op geen andere manier.

Ik denk dat ik maar een dispuut open en geld retour ga vragen.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

Hier heb ik hem voor videodemonstratie aangesloten op het knipperlicht. Je ziet dat hij hem 2x pakt en daarna niet meer werkt.

Ik heb totaal geen verstand van stroom dus misschien kan iemand mij hier verder mee helpen?

https://youtu.be/gQ8LxM3xBDw?si=IIeDrrewG7M71mhB
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door gpr050 »

Knipperlicht werkt op DC! Even mijn berichtje hierboven lezen, en evt een vriend vragen om te helpen..
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

Met de wikkelmethode werkt hij. Maar alleen als de bougiekabel niet op de bougie zit. Dus los werkt het. Vast meet hij niks meer
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

gpr050 schreef: wo 03 jan 2024, 16:28 Knipperlicht werkt op DC! Even mijn berichtje hierboven lezen, en evt een vriend vragen om te helpen..
Ik zal even verder kijken. Bedankt voor de reacties!
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zit er niets van een gebruiksaanwijzing bij? Kun je ook op i-net niks vinden mbt de installatie van deze cockpit?
Als de wikkel methode gebruikt moet worden zou er eigenlijk een aparte losse draad vanuit de toerenteller moeten komen..
Welk merk en type cockpit heb je gekocht?
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

gpr050 schreef: wo 03 jan 2024, 16:37 Zit er niets van een gebruiksaanwijzing bij?
Welk merk en type cockpit heb je gekocht?
Nee helaas echt niks behalve kleuren schema.
Maar ik ga hem er morgen gewoon compleet opzetten. Dan maar zonder tourenteller. Ben er al te lang mee bezig. :wall: :wall:
https://a.aliexpress.com/_EGiTsDf
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door gpr050 »

Bij de recensies op die Alie site zie ik onder de cockpit wel iets van documentatie liggen. Kan je mss contact opnemen met de verkoper en om montage instructies vragen? Of waar je die vinden kan..
Zit er nergens iets van een merk of type indicatie oid?
Verder op die pagina is wel iets van documentatie te vinden, slecht leesbaar en levert geen bruikbare info. Andere verkopers van deze teller doen het zelfde
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Digitale (chinese) tourenteller

Ongelezen bericht door pog »

De documentatie die erbij komt is inderdaad de pagina die ook in de product beschrijving staat. nee helaas geen merk nergens.

Er was ook geen kabel bijgeleverd voor de rpm sensor. alleen een aansluiting. ik weet niet of dit standaard kabels zijn. op het internet lijk ik te lezen van wel. ik heb een dikkere en dunnere kabel geprobeerd. beide werken zolang ik de bougiekabel los heb. maar vast niet

100 youtube videos gekeken van over de hele wereld maar helaas nog niet wijzer geworden.

mocht ik het nog uitvinden zal ik het terug posten onder deze post ^^
Plaats reactie