verlichting

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
prapra
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 29 okt 2023, 18:37
Vervoersmiddel: Derbi Senda X treme

verlichting

Ongelezen bericht door prapra »

Hallo, ik heb een Derbi Senda SM uit 2008. De koplamp doet het alleen als je veel gas geeft, stationair valt hij weer uit. Nu zie ik dat eigenlijk alle bedrading behoorlijk verknutseld is. Heeft iemand een elektrisch schema voor deze brommer, er staan er wel enige op deze site maar ik kan deze niet openen. Verder vroeg ik me af of het niet handiger is om de koplamp via de contactschakelaar aan de accu te koppelen in plaats van de ontstekingsspoel. Dan heb je in mijn visie niet meer het feller en flauwer branden met gasgeven. Of trekt hij de accu dan te snel leeg?
Tjebbee
Beginnende Derbi fan
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 02 aug 2023, 19:50
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: verlichting

Ongelezen bericht door Tjebbee »

Dit zou gewoon kunnen, je ontsteking laad je accu gewoon bij als je rijd.
WicherH
Banden plakker
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 dec 2022, 19:16
Vervoersmiddel: Derbi drd pro 2011
Skyteam dax 2009

Re: verlichting

Ongelezen bericht door WicherH »

De accu geeft gelijkspanning, dat kan je o.a. gebruiken voor ledlampen. De spoel levert wisselspanning af, en dat gebruik je weer voor gloei- en halogeenlampen.
Als je koplamp bij hoge toeren ineens wel aanslaat en bij stationair niet lijkt het me een probleem in het elektrische circuit waarbij de accu geen rol speelt, het wisselspanningcircuit dus.

Je geeft zelf al aan dat er behoorlijk geknutseld is aan de bedrading, dus het eerste waar je je probleem gaat zoeken is in de bedrading. Meet alles goed door of je overal 12v wisselspanning uit krijgt. Wat je ook zal kunnen proberen is een nieuw lampje in de koplamp steken, er is best kans van dat je lampje wat verrot is en dat je daardoor wat gedonder hebt met de koplamp. Knutselpraktijken in de bedrading komt neer op "beunhazen" en dat komt vaak na kabelbreuken. Zoek alles goed uit en vervang wat er vervangen moet worden.
Ik gok dat het geen moeilijk iets is, wisselspanning vind ikzelf erg makkelijk in een Derbi.

Koplamp op de accu aansluiten is best een gedoe ivm kabels trekken en aansluiten. Goeie led koplamp zit je snel aan 10 watt vermogen. Jouw accu is een 12v (waarschijnlijk 6Ah) accu. P = U x I geeft 12 x 6 = 72w aan vermogen wat je uit je accu kan trekken voordat de zekering doorbrand. Alles wat op je accu aangesloten zit komt waarschijnlijk al wel in de buurt van de 72 watt. Ga je daar vervolgens ook nog eens een koplamp op aansluiten ben ik bang dat het je alleen maar meer gedonder op gaat leveren dan dat je lief is. Komt bij: als je de brommer een keer per ongeluk op contact laat staan trekt een koplamp de accu machtig snel leeg omdat daar best wel vermogen achter zit.

Kortom: met al mijn ervaring met elektra kan ik je aanbevelen om kabelbreuken op te sporen en op te lossen. Kan niet moeilijk zijn, maar voor jou misschien wel een mooie uitdaging. Ga eens een middag lekker aan de slag, mocht je er niet uitkomen mag je me natuurlijk altijd een berichtje doen!
Plaats reactie