Zwakke vonk

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
derbi_fenix
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 nov 2023, 11:44
Vervoersmiddel: Brommer

Zwakke vonk

Ongelezen bericht door derbi_fenix »

Hey

Ik ben een oude derbi fenix aan het opknappen. Maar ik krijg hem goed gestart. Dit is een derbi blok van voor 2006 (de brommer is van 1996).

Uitleg:
Als ik hem aanduw wil hij enkel in hoge toeren aan gaan maar vanaf de toeren dalen valt hij weer stil. Hij heeft niet de beste compressie maar ik denk wel voldoende (ik heb een compressie meter besteld maar heb hem nog niet).
De carburateur is volledig uitgekuist en zou in orde moeten zijn, als ik de bougie eruit haal is deze ook nat dus hij krijgt wel benzine.
Als ik mijn vonk test zie ik hem niet contant en deze is zeer klein dus ik denk dat hier het probleem zit, maar ik weet niet hoe ik het moet oplossen.
Er zit een nieuwe bobine op (https://www.k-parts.nl/mezoly-bobine-cd ... -takt.html), een nieuwe NGK bougiedop en een nieuwe bougie kabel. Er zit een nieuwe B8HS bougie op maar ik weet niet of dit een goede is (dit is de bougie die er op zat als ik hem kocht).
De originele stator zit er ook op dus ik veronderstel dat die nog oke is.

Mijn vraag:
Hoe kan ik mijn vonk verbeteren?
Kan het helpen om een andere bougie er in te steken die een kleinere afstand heeft?
Als het mijn stator kan zijn hoe meet ik deze door om te checken dat deze nog goed is?

Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door 42 »

Probeer eens een br8es ( of 9 )
Niet gezegd dat dat het probleem is maar dat is de ori bougie..ik dacht ook voor OT cilinders.
Een nieuwe bougie heeft vaak wel een iets te grote afstand tussen elektrode, die moet 0,50 zijn ongeveer ( ongeveer nageldikte als je geen voelers hebt )

Verder zou ik niet te veel spul van Mezoly kopen, is b merk.

Hier staat hoe je alles doormeet https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=26463
derbi_fenix
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 nov 2023, 11:44
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door derbi_fenix »

42 schreef: vr 03 nov 2023, 15:39 Probeer eens een br8es ( of 9 )
Niet gezegd dat dat het probleem is maar dat is de ori bougie..ik dacht ook voor OT cilinders.
Een nieuwe bougie heeft vaak wel een iets te grote afstand tussen elektrode, die moet 0,50 zijn ongeveer ( ongeveer nageldikte als je geen voelers hebt )

Verder zou ik niet te veel spul van Mezoly kopen, is b merk.

Hier staat hoe je alles doormeet https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?t=26463
Wat zijn OT cilinders? Ik vind online veel verschillende blokken en cilinders van derbi maar ik geraak er niet goed uit wat, wat is.
Is de afstand van de elektrode bij elke bougie 0.5?
Ja ik had Mezoly gekocht wat het budget is er beetje door aant geraken.
Bedankt voor de hulp! :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door 42 »

Je hebt OT blokken en NT, OT is het oude blok van voor 2006, die is anders qua koelvloeistof ( kvs ), bij NT ( nieuwe blok ) gaat die ook deels door het blok en daarom zijn dus de cilinders ook anders, met google zie je het vanzelf, de NT cilinder heeft een platte opening onderaan voor de kvs die door het carter gaat, de OT cilinder heeft die spleet niet.
NT https://www.bromfietsshop.nl/stage-6-sp ... gJsZfD_BwE
OT https://www.bromfietsshop.nl/cilinder-k ... gL3iPD_BwE

Standaard is de afstand als je een nieuwe bougie koopt iets van 0,8 ofzo ( gokje ), meestal 1 of 2 zachte tikjes met de bougie en je hebt de goeie afstand, als je nagel er net tussen past zit je iig in de buurt..of je moet rare nagels hebben :p
derbi_fenix
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 nov 2023, 11:44
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door derbi_fenix »

42 schreef: vr 03 nov 2023, 17:40 Je hebt OT blokken en NT, OT is het oude blok van voor 2006, die is anders qua koelvloeistof ( kvs ), bij NT ( nieuwe blok ) gaat die ook deels door het blok en daarom zijn dus de cilinders ook anders, met google zie je het vanzelf, de NT cilinder heeft een platte opening onderaan voor de kvs die door het carter gaat, de OT cilinder heeft die spleet niet.
NT https://www.bromfietsshop.nl/stage-6-sp ... gJsZfD_BwE
OT https://www.bromfietsshop.nl/cilinder-k ... gL3iPD_BwE

Standaard is de afstand als je een nieuwe bougie koopt iets van 0,8 ofzo ( gokje ), meestal 1 of 2 zachte tikjes met de bougie en je hebt de goeie afstand, als je nagel er net tussen past zit je iig in de buurt..of je moet rare nagels hebben :p
Bij mij is het een luchtgekoeld blok, vandaar dat ik er zo weinig over vindt. :/
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door 42 »

Ow...had over 1996 heen gelezen blijkbaar, die ken ik zelf niet goed, maar anderen hier wel dus die kunnen je vast meer vertellen.

Dan klopt die br8es ook niet wss, excuus.
derbi_fenix
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 03 nov 2023, 11:44
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Zwakke vonk

Ongelezen bericht door derbi_fenix »

42 schreef: vr 03 nov 2023, 18:10 Ow...had over 1996 heen gelezen blijkbaar, die ken ik zelf niet goed, maar anderen hier wel dus die kunnen je vast meer vertellen.

Dan klopt die br8es ook niet wss, excuus.
Ik heb de stator eens doorgemeten en kom op dit uit.
rood naar massa 112 ohm wat oke moet zijn
wit naar massa 0 ohm wat zo hoort
groen naar massa 696 ohm wat 46 ohm meer is dan wat het zou moeten zijn maar ik weet niet of dit erg is.
als ik mijn bobine + bougie-kabel en -dop doormeet kom ik aan 7.5 kilo ohm. Er staat dat dit minimum 3 kohm moet zijn maar dit is wel veel meer.
Is dit erg?

Ik heb de vonk ook nog eens getest in het donker en er is wel constant vonk maar veel kleiner dan wat hij zou moeten zijn.
Plaats reactie