Rieju MRX Elektra

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
pog
Derbi fan
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Rieju MRX Elektra

Ongelezen bericht door pog »

Dit is mijn eerste post hier.
Ik heb een tijdje geleden een Rieju MRX project overgenomen terwijl ik eigenlijk nog niet de juiste kennis had opgedaan om deze stap te maken. Dus excuses als ik echte beginnersvragen stel.

Nu ben ik bezig met de elektra en wil ik een Accu aansluiten.

Dus vraag 1:
Waar moet de PLUS van de accu op aangesloten worden? moet die alleen naar het contact slot?

en moet die dan op de VE? of op de NA?
zie draadboom
Afbeelding
https://www.urbanmotoparts.co.uk/wp-con ... 0-2016.pdf
Vraag 2:
Kan dit rechtstreeks of moet er iets van een Fuse tussen?

Vraag 3:
ik heb een CDI van de MVT DD Kit. Vervangt deze CDI mijn orginele CDI in zijn geheel? want de MVT DD CDI heeft meer minder dan de originele. en waar moet de zwart witte kabel van de CDI dan op?

Afbeelding

Vraag 5:
Wat houdt de capacitor in? (links onder draadboom). Ik zie deze nergens terug. Is deze nodig i.c.m. de Accu?
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Rieju MRX Elektra

Ongelezen bericht door gpr050 »

Vraag 1/2 De accu zal natuurlijk met 12V DC opgeladen moeten worden. Dus de plus van de accu moet je op de DC plus uitgang van de gelijkrichter aansluiten (de rode draad) dit is ook in het tekeningetje duidelijk te zien. De plus draad die van de accu naar het contactslot gaat geeft 12v DC aan de verbruikers. Ik zou deze op VE aansluiten en is meestal afgezekerd met een 10-15A zekering.
Vraag 3/4 De standaard ontsteking van Derbi heeft een gecombineerde cdi/bobine. De cdi bestaat uit een condensator of capacitor en een rekenmodule. De stator spoel van de ontsteking levert constant AC spanning aan de condensator. Deze spanning wordt in de condensator tijdelijk opgeslagen. De pick-up spoel van de ontsteking geeft het BDP door aan de rekenmodule van de cdi. Deze bepaald aan de hand van het toerental en dat BDP het juiste ontstekingstijdstip. Op dat berekende tijdstip wordt de opgeslagen spanning doorgegeven aan de bobine welke van de AC laagspanning, nu AC hoogspanning (20-30KV) maakt en deze direct doorgeeft aan de bougie.
vraag 5. De zwart/witte draad van de MVT zal wanneer deze met massa verbonden wordt de ontsteking onderbreken. Deze wil je dus aansluiten op het contactslot zodat wanneer je deze in de “off” positie zet, de motor afslaat. Als ik in het schema kijk wordt in de “off” positie van het contactslot AZ met BL/RJ verbonden. Ik vermoed dat BL/RJ de massa terminal is. Dus moet je de zwart/witte draad met de AZ terminal verbinden. Of de BL/RJ inderdaad de verbinding met massa is zul je wel eerst met een multimeter moeten controleren.
Plaats reactie