Pagina 1 van 1

Contact 'uit' zorgt er niet voor dat brommer uit gaat

Geplaatst: ma 06 feb 2023, 02:27
door ItzPim
Hallo,

Ik zit met een probleem. Voorheen was het altijd zo dat als ik het contact uit zetten, dat mijn brommer ook uit ging, maar van de ene op de andere dag werkte dit niet meer. Telkens als ik nu het contact uit zet, blijft mijn brommer doorlopen en moet ik hem dus in de 1 zetten en maar uit laten vallen. Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit opgelost krijg?

Re: Contact 'uit' zorgt er niet voor dat brommer uit gaat

Geplaatst: vr 10 feb 2023, 19:14
door WicherH
Hoi,
Ik heb op dit moment hetzelfde probleem, en ik heb hier net ook een vraag over gesteld op dit forum. Het enige wat ik tot nu toe weet is dat het waarschijnlijk een kabelbreuk in het stopdraad is. Als het stopdraad geen contact meer maakt met de bobine schakel je alle elektra uit met het contactslot maar blijft de motor wel draaien. Dus ik zal zeggen, controleer het stopdraad eens, dat is een enkel draad uit je contactslot naar de bobine. Dus: uit het contactslot komen meerdere draden, een aantal daarvan gaan in 1 stekker en er is als het goed is 1 draad wat apart zit, dit zit aan een los stekkertje gekoppeld. Volgensmij is dat een rood (of zwart) draad die overgaat in een zwart-groen draad (zelf even controleren graag, ik weet het niet meer helemaal zeker). Dat zwart-groene draad zit in je bobine en zorgt ervoor dat je motor uitvalt als je de sleutel eruit haalt. Dit is wat ik tot nu toe weer, hopelijk is dit voor jou genoeg zodat je het weer werkend krijgt.

Mijn vraag aan jou is: Kan jij de brommer ook starten met de kickstart als je de sleutel eruit hebt? Ik kan dat namelijk wel, terwijl mijn e-start niet werkt omdat de accu wel 'uitgeschakeld' wordt (Ik heb een drd pro dus daar zit e-start op)
Hopelijk kan je hier wat mee,
Groeten Wicher

Re: Contact 'uit' zorgt er niet voor dat brommer uit gaat

Geplaatst: vr 10 feb 2023, 21:50
door gpr050
De voedingsdraad die van de ontsteking naar de cdi gaat, vaak de groene draad, splitst vanaf de cdi en gaat door naar het contactslot. Daar wordt’ie met massa doorverbonden als je het contact op “off” zet. Hierdoor krijgt de cdi en dus de bobine geen voeding meer en stopt de bougie met vonken. Als er een stekker verbinding van deze “stopdraad” los zit, er een kabelbreuk opgetreden is of contactpunten gecorrodeerd zijn, zal er dus geen verbinding naar massa meer mogelijk zijn en blijft de motor draaien. Met het contact in “off” kan je de motor niet met de startmotor starten omdat er dan geen spanning staat op de draad naar de startknop, en vervolgens het startrelais dus niet aangestuurd kan worden. Echter de kickstart daarentegen zal de motor in zo’n geval wel starten!
Vrijwel alle andere electrische “verbruikers” zullen niet van spanning worden voorzien in de “off” stand van het contactslot.
Dus: controleer de draad die van de cdi naar het contactslot loopt op losse stekkers, kabelbreuk of slecht/gecorrodeerd contact.