derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
BenVenneman
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 dec 2022, 20:08
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme limited 2019
-88cc stage 6
-24mm
-yasuni r4

derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door BenVenneman »

goedendag forumleden,

ik heb 31 dec mijn eerste schakel gekocht dit betreft een derbi senda drd x-treme uit 2019
deze brommer heeft een aantal problemen:
-de teller gaf wel licht maar geen informatie
-het voorlicht en achterlicht doet het niet

de teller heb ik inmiddels opgelost door een nieuwe accu aan te sluiten maar de verlichting kom ik niet uit.
heeft een van jullie zo'n zelfde probleem gehad en hoe hebben jullie dit opgelost.
de knipperlichten en het remlicht doen het wel, heb op het forum gelezen dat deze op de accu aangesloten zitten.

alvast bedankt
groet, Ben
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja, knipperlichten, remlicht en cockpit verlichting werken op de accu, voor en achterlicht zitten op de lichtspoel.
Ik zou om te beginnen die verlichtingsspoel van de ontsteking op werking controleren, die wil nog wel eens de geest geven. Vervolgens ook de gelijkrichter en de bedrading van de ontsteking naar de gelijkrichter:
https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=26463
Als dat allemaal goed werkt, zou je ook de verlichtingsschakelaar nog kunnen bekijken/doormeten, of daar alle draden goed vastzitten en of de schakelaar zelf nog werkt. En, vanzelfsprekend, de lampjes controleren…
BenVenneman
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 dec 2022, 20:08
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme limited 2019
-88cc stage 6
-24mm
-yasuni r4

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door BenVenneman »

bedankt voor de reactie, ik ga er even naar kijken.
BenVenneman
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 dec 2022, 20:08
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme limited 2019
-88cc stage 6
-24mm
-yasuni r4

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door BenVenneman »

gpr050 schreef: ma 02 jan 2023, 09:11 Ja, knipperlichten, remlicht en cockpit verlichting werken op de accu, voor en achterlicht zitten op de lichtspoel.
Ik zou om te beginnen die verlichtingsspoel van de ontsteking op werking controleren, die wil nog wel eens de geest geven. Vervolgens ook de gelijkrichter en de bedrading van de ontsteking naar de gelijkrichter:
https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=26463
Als dat allemaal goed werkt, zou je ook de verlichtingsschakelaar nog kunnen bekijken/doormeten, of daar alle draden goed vastzitten en of de schakelaar zelf nog werkt. En, vanzelfsprekend, de lampjes controleren…
Ik heb nu naar de ontsteking gekeken maar er komen maar 2 draden uit (een groene en blauwe die na de stekker overgaan in wit en wit/rood) moeten hier niet meer draden uitkomen.
Het is de originele ontsteking, ik ga verder kijken als mijn blok gereviseerd is.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Een standaard ontsteking heeft normaliter 4 draden: groen (voeding aan cdi/bobine), rood (referentie (bdp) bepaling), wit (aarding) en geel (lichtspoel).
BenVenneman
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 dec 2022, 20:08
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme limited 2019
-88cc stage 6
-24mm
-yasuni r4

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door BenVenneman »

gpr050 schreef: wo 04 jan 2023, 15:23 Een standaard ontsteking heeft normaliter 4 draden: groen (voeding aan cdi/bobine), rood (referentie (bdp) bepaling), wit (aarding) en geel (lichtspoel).
https://josdijkman.nl/ontsteking-grondp ... -2018.html

Deze ontsteking zit erin, dit is standaart voor mijn brommer (euro 4)
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik heb zelf nog niet met dit soort gewerkt, maar wat is de waarde (dc V) over de accupolen als je de motor 3000rpm laat lopen? En wat als je de motor uitzet?
BenVenneman
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: za 31 dec 2022, 20:08
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme limited 2019
-88cc stage 6
-24mm
-yasuni r4

Re: derbi 2019 verlichting werkt niet meer

Ongelezen bericht door BenVenneman »

gpr050 schreef: do 05 jan 2023, 10:40 Ik heb zelf nog niet met dit soort gewerkt, maar wat is de waarde (dc V) over de accupolen als je de motor 3000rpm laat lopen? En wat als je de motor uitzet?
Ik ben mijn blok nu aan het reviseren dus dat ga ik daarna kijken
Plaats reactie