Opgelost! Accu laadt niet bij

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
SamHermans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 00:06
Vervoersmiddel: Tomos A35
Derbi Senda SM

Opgelost! Accu laadt niet bij

Ongelezen bericht door SamHermans »

Beste derbi rijders,

Ik zit met het probleem dat mijn accu tijdens het rijden niet bijlaadt. Ik heb hem 5 weken geleden gekocht, heel veel dingen vervangen en ik kon afgelopen donderdag voor het eerst rijden. Nu merkte ik na een uurtje of 2 rijden dat de temp sensor raar ging doen, het LED achterlicht bijna uit was en de koplamp amper tot niet brandde. De accu is tevens ook nieuw. Toen ik hem kocht werkte de koplamp tijdens het rijden gewoon(accu was helemaal leeg)

Toen ik thuis was ging ik de accu doormeten, deze gaf nu nog maar 9V ipv 12.43V zoals eerst. 1 fout heb ik sowieso al ontdekt, de koplamp had ik op de accu aangesloten wat natuurlijk op de lichtspoel aangesloten moet zitten(dat zat hij toen ik hem kocht wel).

Ik heb nu al veel gezocht op forums over dit onderwerp en kwam tot de conclusie dat alles vrij zeker goed aangesloten zat op de spanningsregelaar. Dus had ik een nieuwe besteld maar dit maakt geen verschil. Ik heb vervolgens ook de lichtspoel opgemeten, deze gaf zo’n 18 tot 20v dus die is ook niet kapot

Op deze foto kun je zien hoe alles bij mijn stekker voor de spanningsregelaar zit aangesloten. (Foto via Google drive want ik heb geen flauw idee hoe ik dit op het forum plaats)

https://drive.google.com/file/d/1gaH6It ... p=drivesdk

Geel = dezelfde draad op continuïteit gemeten als de lichtspoel dus deze moet naar de koplamp(meet ik echter geen wissel of gelijkspanning over, terwijl dit dezelfde dus is als de lichtspoel draad

Rood = + van de accu
Oranje = gaat naar de schakelaar op het stuur
Geel groen 2*= massa en - van de accu
Rood geel = de kabel van de lichtspoel(hier meet ik dus ook ten opzichte van de massa 18 tot 20 volt als de brommer loopt)
Rood zwart = contact slot aansluiting, wanneer het contact aan gaat meet ik 11.33 volt (geen 12.43 omdat mijn accu nu zelf 11.33 is).

Weet iemand wat ik verkeerd doe of wat het probleem is?
Ik hoor het graag!
Laatst gewijzigd door SamHermans op di 04 jan 2022, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
SamHermans
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 00:06
Vervoersmiddel: Tomos A35
Derbi Senda SM

Re: Accu laadt niet bij

Ongelezen bericht door SamHermans »

Opgelost! Er zat kortsluiting bij de stekker van de lichtspoel, deze dus opnieuw gestript en een dikkere draad op aangesloten. Ook zat er waarschijnlijk kortsluiting ergens bij de 6 polige stekker die in de spanningsregelaar gaat. Nu heb ik alles met stekkertjes direct op de spanningsregelaar aangesloten en dikke draden gebruikt ipv die ielig dunne draadjes die derbi standaard gebruikt.

Hopelijk kan dit iemand anders nog helpen
Plaats reactie