Pagina 1 van 2

Kabelboom

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 14:14
door Derbibakker
Hoi,
Met mijn zoon ben ik een derbi senda xtreme uit 2005 aan het opknappen

hij loopt zonder contactslot, heeft een hpi onsteking.

verlichting voor / achter en van de km teller werkt niet en willen we graag werkend maken, er ligt ook geen kabelboom.

moet ik daarvoor een compleet nieuwe kabelboom aanschaffen of kan dat ook anders?

waar moeten we nog meer op letten?

ik zie graag jullie reacties?

Re: Kabelboom

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 16:36
door Erwin P
Het makkelijkste en goedkoopste is om een nieuwe/2e hands kabelboom en standaard ontsteking aan te schaffen.

Een nieuwe kabelboom maken kan an sich wel en je kunt een lichtspoel op je HPI maken of telkens een accu opladen voor de rest. Maar als jullie daar handig genoeg voor waren was de vraag niet gesteld ;)

Bijkomend voordeel is dat een standaard ontsteking met het originele zware vliegwiel ook gewoon veel beter rijdt als je niet in de wedstrijd sprinters zit. Ook is er dan gewoon een duidelijk draadboom schema bij, wel zo lekker als er een keer iets niet meer werkt.

Re: Kabelboom

Geplaatst: ma 20 dec 2021, 22:38
door Derbibakker
Bedankt voor je reactie! We gaan er mee aan de slag. Accu is ook aan te raden? Standaard onsteking zit lichtspoel bij op?

Moeten we dan ook een spanningsverdeler en nieuwe bobine?

Re: Kabelboom

Geplaatst: di 21 dec 2021, 00:21
door Erwin P
Accu is niet perse nodig, afhankelijk van welke kabelboom er gebruikt gaat worden. De standaard ontsteking levert idd spanning. Hier moet de juiste spanningsregelaar op. Ook moet er een standaard CDI op (zit de bobine bij in).

Re: Kabelboom

Geplaatst: di 21 dec 2021, 07:05
door Derbibakker
Wat voor kabelboom zou je adviseren? We hebben een anologe teller met links controle lampjes

Re: Kabelboom

Geplaatst: di 21 dec 2021, 12:16
door Erwin P
Ik raad de kabelboom van een derbi senda xtreme uit 2005 aan. Die heeft waarschijnlijk de mooiste aansluiting met het frame en waar de verlichting zit. Op marktplaats speuren. Of dat model standaard een accu had weet ik niet.

Wat je sowieso nodig bent:
- Kabelboom
- CDI (zit bobine bij in)
- Originele ontsteking spoelen met vliegwiel.
- Spanningsregelaar van het type kabelboom, vaak wordt hij met de kabelboom mee verkocht. Sommige spanningsregelaars hebben een ingebouwde gelijkrichter . Dat is voor de modellen met accu.
- In het geval de kabelboom daar aansluiting voor heeft ook een accu.
- Contactslot. Het mooiste is als deze al past op de kabelboom.
- Heel belangrijk het draadboomschema (ook wel wiring diagram).

Re: Kabelboom

Geplaatst: do 23 dec 2021, 07:41
door Derbibakker
moet ik de gehele onsteking inclusief grondplaat en zo vervangen of alleen de spoel en het vliegwiel?

Re: Kabelboom

Geplaatst: do 23 dec 2021, 09:34
door Erwin P
Ook de grondplaat.

Op de 2e hands markt is het gebruikelijk om de grondplaat mee te verkopen met de spoelen.

Re: Kabelboom

Geplaatst: do 06 jan 2022, 22:51
door Derbibakker
Er zitten 4 stekkertjes aan de cdi, ik heb vier kabeltjes een witte, een rood zwarte, een groene met dubbele draad en een gele. Welke moet waar op de cdi?

Re: Kabelboom

Geplaatst: vr 07 jan 2022, 09:54
door gpr050
Volgens mij staat het kleuren schema (in het Italiaans) gewoon op de cdi zelf, vanaf de bobine uitgang gezien naar beneden is het meestal: wit (blanco) =massa, rood (rosso)= pick-up signaal, groen = spanning, groen (verde).
Geel splitst en gaat naar de gelijkrichter/spanningsregelaar en naar de hoofdverlichting (koplamp en achterlicht).
En als het goed is zit er aan de cdi zelf ook nog een korte massa draad.

Re: Kabelboom

Geplaatst: vr 07 jan 2022, 10:39
door Derbibakker
Ok en die gele hoeft dan niet op de CDI?

Re: Kabelboom

Geplaatst: vr 07 jan 2022, 13:01
door gpr050
Nee, geel sluit je niet aan op de cdi

Re: Kabelboom

Geplaatst: za 08 jan 2022, 05:52
door Erwin P
In je CDI zit nog een extra aansluiting waar "STOP" bij staat. Daarin gaat je aansluiting van je contactslot. Jet verschilt per type brommer en contacstslot welke kleur dat is.

Heb je een foto van die bedrading? Je kleuren klinken niet als een originele?

Re: Kabelboom

Geplaatst: di 11 jan 2022, 19:36
door Derbibakker
de brommer loopt weer en loopt netjes met de nieuwe ontsteking.
we krijgen alleen de verlichting niet aan de praat.

ik krijg geen foto geplaatst in dit forum

Re: Kabelboom

Geplaatst: di 11 jan 2022, 20:00
door 42

Re: Kabelboom

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 07:55
door Derbibakker
Dit zijn de draden aan de CDI
Afbeelding

Deze komen uit mijn contactslot
Afbeelding

Deze twee heb ik over uit de kabelboom bij het contactslot, waar moeten die aan?
Afbeelding
aan de stekker van de kabelboom die naar het contactslot gaat zitten minder draden dan die uit het contactslot komen
voor mijn gevoel moeten die gele en rode nog ergens bij aan.

brommer loopt, contactslot doet het maar de verlichting niet

Re: Kabelboom

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 10:22
door Erwin P
Contactslot doet het? Ook om de brommer te stoppen? Dat vind ik vreemd gezien je op de foto van de CDI nog geen draad in de ''stop'' hebt zitten.
Dat zal 1 van de zijn die nog uit je contactslot komt.

Heb je er inmiddels al het draadboom schema bij opgezocht? Kan heel veel ellende schelen.

Je geeft aan dat je verlichting het niet doet, maar doen je toeter, dashboard etc het al wel?

Re: Kabelboom

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 10:44
door Derbibakker
Nee dashbord verlichting doet het niet. Toeter zit er niet op een ook geen schakelaar daarvoor ik heb het draadboomachema erbij maar kom er nog niet uit. Bij de cdi heb ik 1 aansluiting over waar verde bij staat. Daar heb ik er twee van. Bij de cdi heb ik alleen een geel kabeltje over. Bij het contactslot houd ik een rode en een gele over die samen aan 1 stekker zitten maar die passen verder nergens in spanningsregelaar zit er ook tussen accu is aangesloten. Alleen alle sensoren knipperlichten en toeter niet. Uitschakelen met contactslot werkt gewoon zonder sleutel doet ie het ook niet

Re: Kabelboom

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 13:22
door Erwin P
Kun je eens een foto maken van de kleuren hoe ze op je CDI staan?
Welke kleur draad heb je nu in de ''stop'' zitten dan?

Voor wat ik nu begrijp werkt enkel en alleen je ontsteking, verder doet niks elektrisch het?
De gele vanaf je ontsteking, komt daar een wisselspanning op te staan zodra je de motor start? Die voedt nl je spanningsregelaar/gelijkrichter. Vanaf de spanningsregelaar/gelijkrichter voedt je de rest. Op de spanningsregelaar zal:
- Een ingaande kant zitten (hierop komt de gele van de ontsteking).
- Een S formpje staan, dat is je wisselspanning uitgang, die gaat naar je verlichting etc.
- Een streepje met 3 puntjes er onder, dat is je gelijkstroom uitgang, deze gaat naar je accu. Als je geen gelijkstroom uitgang hebt moet je de accu zeker NIET aansluiten. Die is dan vrijwel gelijk klaar voor het oud ijzer.
- Soms staat er ook een ''aarde'' teken op. Dan moet daar een verbinding worden gemaakt naar de - (het frame dus).

Als je dit zo hebt aangesloten als hierboven genoemd en het werkt niet moet je gaan meten.
- Op de wisselstroom uitgang meten of je met draaiende motor 12,5 tot 14V WISSELSPANNING meet.
- Op de gelijkstroom uitgang meten of je met draaiende motor 12,5 tot 14V GELIJKSPANNING meet.
- Meten of de massa/- van je spanningsregelaar in contact staat met het blok. De multimeter op weerstand zetten, 1 zijde op de massa/- van je spanningsregelaar en de andere op een schoon metalen deel van het blok.

Krijg je niet het juiste voltage dan een andere spanningsregelaar. Krijg je geen contact tussen je blok en spanningsregelaar, dan voor de test even een directe massa draad maken.

Re: Kabelboom

Geplaatst: wo 12 jan 2022, 14:42
door Derbibakker
zo zitten de draden aan de cdi
Afbeelding

wit aan de bovenste
zwart rood aan de tweede
groen aan de derde

aan onze derbi zit een spanningsregelaar die bij deze kabelboom hoorde, een 6 polige.
daar kan ik vanavond wel even een foto van sturen