Ontsteking
-
- Banden plakker
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 03 nov 2021, 21:04
- Vervoersmiddel: derbi senda sm xmtreme
Ontsteking
Ik heb een ontsteking met 4 stekkers. groen, rood, wit en geel. vanaf de groene stekker loopt nog een groene draad naar de kabelboom. nu vroeg ik me af welke kleur wat is.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3601
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Ontsteking
Voor de duidelijkheid:
Rood komt van de pick-up spoel en gaat naar de cdi, via deze draad wordt het precieze ontstekingstijdstip aan de cdi doorgegeven.
Wit is massa, en gaat van ontsteking naar cdi.
Groen levert de AC spanning van ontstekingspoel aan de cdi. De extra groene draad gaat naar je contactslot. Bij het “uitzetten” van je motor met je contactsleutel, sluit je deze groene draad kort naar massa.
Geel is AC spanning en gaat naar de gelijkrichter. Vaak wordt deze draad uitgesplitst en wordt hiermee ook de verlichting (behalve rem- en cockpit verlichting) en toerenteller aangestuurd (bij oudere GPR’s wordt de rpm teller op een andere wijze aangestuurd). Door de gelijkrichter wordt de AC omgezet in DC spanning waarmee bijv je accu opgeladen wordt.
Rood komt van de pick-up spoel en gaat naar de cdi, via deze draad wordt het precieze ontstekingstijdstip aan de cdi doorgegeven.
Wit is massa, en gaat van ontsteking naar cdi.
Groen levert de AC spanning van ontstekingspoel aan de cdi. De extra groene draad gaat naar je contactslot. Bij het “uitzetten” van je motor met je contactsleutel, sluit je deze groene draad kort naar massa.
Geel is AC spanning en gaat naar de gelijkrichter. Vaak wordt deze draad uitgesplitst en wordt hiermee ook de verlichting (behalve rem- en cockpit verlichting) en toerenteller aangestuurd (bij oudere GPR’s wordt de rpm teller op een andere wijze aangestuurd). Door de gelijkrichter wordt de AC omgezet in DC spanning waarmee bijv je accu opgeladen wordt.