Pagina 1 van 1
Ontstekings Probleem
Geplaatst: di 26 jan 2021, 19:29
door DerbiSendaXrace2008
Probleem:
Geen vonk.
Draden uit het blok:
Groen
Rood
Wit
Geel
Weerstand van bovenstaande draden:
Wit 0.2 ohm
Rood 117 ohm
Groen 0.5M ohm
Nieuw erop gezet:
Bobine
Bougie werkt nog
Wie o wie kan mij verder helpen?
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: di 26 jan 2021, 22:48
door garfield
Kontaktslot geen sluiting?
Want die sluit de groene draad naar de massa kort.
Je weerstandswaarden kloppen wel, de witte draad is gewoon een extra massa.
Want als je alleen de rode,groene en witte draad op de bobine aansluit en verder niets,moet je een vonk hebben.
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: di 26 jan 2021, 23:06
door DerbiSendaXrace2008
Wanneer het kontakt uit staat wordt de groene kabel inderdaad kort gesloten met massa. Wanneer kontant aan gaat wordt deze niet meer kortgesloten.
Dus tot zoverre ik weet heb ik hierin geen kortsluiting...
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: wo 27 jan 2021, 07:42
door derbi-ftw
Ontsteking spoel is defect.
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: wo 27 jan 2021, 07:50
door DerbiSendaXrace2008
derbi-ftw schreef:Ontsteking spoel is defect.
Toch komt er met het kicken bij de groene draad 50 tot 70 V aan wisselspanning uit. Kloppen deze waarden?
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: wo 27 jan 2021, 11:30
door DerbiSendaXrace2008
Toevoeging:
Bougiedop is 5k ohm, deze samen met bougie getest. Werken beide, dus ligt niet aan bougie dop of bougie.
Uit de rode draad komt een ohmse waarde die pulseert
Uit de groene draad komt een AC spanning van 50-70V (Dus ik geloof dat de ontstekingsspoel nog heel is)
Kontakt uit verbind de groene draad aan massa
Kontakt aan verbreekt deze verbinding.
Zie ik nog dingen over het hoofd? Want hij geeft nog steeds geen vonk...
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: do 28 jan 2021, 10:21
door garfield
Dat is te laag..
Er moet minimaal 100V uit de groene draad komen.
Met 70V krijg je de condensator in de bobine niet ver genoeg opgeladen om een vonk te krijgen.
Die spoel is toch al een zwak punt in de ontsteking.
Zeker omdat er totaal geen beveiliging ingebouwd zit.
Bij hoge toeren staan er piekspanningen van meer dan 1000V op(en daar kan deze niet tegen)
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: do 28 jan 2021, 17:15
door DerbiSendaXrace2008
Opgelost,
Vandaag een nieuwe ontstekings spoel binnengekregen, en ja hoor we hebben weer een vonk. De weerstand is nu weer 690 Ohm.
Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken

Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: ma 08 feb 2021, 23:42
door Merlijn
Hallo,
Ik heb zelf een Derbi GPR 50 2T Racing E2 2009-2011 en rijd hier elke dag mee naar school (ongeveer 20 kilometer heen en 20 terug). Ik had de brommer gekocht wanneer die was opgevoerd en een Voca uitlaat had wanneer hij daardoor toen 90 haalde. Nu heb ik de originele uitlaat erop gezet inclusief een prop om het 60 ongeveer te laten rijden. Ik merk alleen dat vaak tijdens het opschakelen na een rotonde of stoplicht de brommer soms teveel benzine krijgt waardoor hij naar de 3300 toeren valt en niet sneller gaat rijden. Pas wanneer ik stil sta en een tijdje in neutraal vol gas geef schiet hij opeens in de 9000 toeren en wilt hij weer. Zelfs gebeurde laatst een keer toen ik een tijdje rustig bleef rijden in de 4000 toeren dat de toeren uit het niks weg vielen en daarna wilde hij niet meer starten. Waarna ik een nieuwe bougie erin heb gedaan en hij weer werkte. Maar recent gebeurde dat na een paar weken weer en na een per ongeluk leeg gereden tank starte hij ook niet meer. Dus had ik de bougie weer vervangen en deed hij het weer. Maar de volgende dag kreeg ik hem niet aan de praat, je hoorde wel dat hij wilde starten maar geen ontsteking kreeg waardoor er geen toeren kwamen.
Ook heb ik dat hij door de kou de laatste tijd niet harder rijd dan 37 maximaal en de toeren op de derde versnelling telkens omhoog en omlaag gaan wanneer ik volledig gas geef, waardoor ik niet sneller kan.
Daarnaast is het ook zo dat wanneer ik ga rijden de brommer constant gelijk heel hoog in de toeren schiet en de snelheid maar langzaam omhoog gaan. Alsof het tandwiel er niet goed op zit. Dus als ik bijvoorbeeld opschakel in een keer gelijk in de 9000 toeren rijd terwijl de snelheid langzaam ook mee gaat.
Zelf denk ik dat al deze problemen aan een te grote sproeier ligt maar het leek me een beter idee om de vraag hier te stellen aan de echte kenners. Dus als er vragen zijn over wat voor soort onderdelen ik op m’n brommer heb of over hoe hij wanneer rijd kunnen die gerust worden gesteld. En hopelijk weet iemand hoe hij me hiermee kan helpen.
Re: Ontstekings Probleem
Geplaatst: di 09 feb 2021, 11:43
door ManuDRD-Racing
Heb je je sproeier verwisseld toen je de andere uitlaat erop hebt gezet?
Zoniet zou ik ff een kleinere sproeier steken want dan staat hij veelste rijk afgesteld