Pagina 1 van 1

Draadkleur in kabelboom

Geplaatst: za 10 aug 2019, 21:53
door Avla
Goedendag
Wie kan mij helpen,
Ik heb een Derbi Senda drd limited uit 2008.
In de draadboom is een en ander aangepast, ik heb hem inmiddels bijna hersteld op een draad na. Vanuit de cockpit gaat er een geel violet draad de kabelboom in, waar is deze voor bedoeld?

Re: Draadkleur in kabelboom

Geplaatst: zo 11 aug 2019, 10:22
door Danieborg22
Afbeelding
Weet zo snel niet of ie hier op staat, als t goed is wel.

Re: Draadkleur in kabelboom

Geplaatst: ma 12 aug 2019, 07:17
door derbi-ftw
Geel/paars = toerenteller draadje (deze meet de pulsen)

Re: Draadkleur in kabelboom

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 17:17
door Hidde voorhoeve
Waar gaat die geel/paarse draad heen? Waar zit hij op aangesloten?

Re: Draadkleur in kabelboom

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 22:21
door gpr050
Sommige oudere Derbi modellen gebruiken een inductie-puls meting voor de aansturing van de rpm teller. Deze geel-paarse draad komt van de toerenteller en het andere uiteinde zit om de bougiekabel, net na de cdi, gewikkeld.
Hierdoor ontstaat er een spoel waarin het magnetisch veld van de pulsen die vanaf de cdi door de bougiekabel heen naar de bougie gaan, een kleine (inductie) spanning genereren.
Zo wordt het aantal ontstekingen van de bougie, en dus het toerental, “geteld” en via de geel-paarse draad doorgeven aan de rpm teller. Hier wordt het aantal (inductie) pulsjes omgezet in een rpm aanduiding op je dashboard.

Bij de meeste modellen wordt echter de pulsen van de AC spanning van de spanningsspoel van de ontsteking gebruikt. De geel-rode draad die van je ontsteking naar de gelijkrichter loopt splitst zich dan waarmee oa de rpm teller wordt aangestuurd.