Fijne dag,
Ik heb al een tijdje zitten zoeken op dit forum, maar heb niet gevonden waar ik naar zocht, dus als volgt:
Ik heb een Derbi Senda sm drd xtreme limited edition uit 2019. Ik heb hem deze zomer gekocht op marktplaats, en de eigenaar gaf toen al aan dat de accu niet oplaadde. Ik heb de tijd nog niet gehad om mijn stator goed na te meten, maar ik vroeg me ook vooral af waarom mijn ontsteking blijkend van mijn accu vermogen trekt om te vonken. Als mijn accu niet is verbonden start hij niet, en als hij al loopt en ik heb een draadje van mijn accu net niet helemaal goed aangedraaid (omdat ik hem elke dag moet vervangen aangezien hij best snel leeg loopt) dan valt al mijn elektra inclusief mijn ontsteking gewoon uit tijdens het rijden, als het draadje los trilt of iets dergelijks. Ik was onder de indruk dat dit niet de bedoeling was. Een vriend van me heeft een beta rr uit 2020, en die start wel zonder accu, dus ik ging er vanuit dat het niet aan de euro 4 norm lag.
Alvast bedankt voor de moeite.
Niet starten zonder accu
Re: Niet starten zonder accu
Ik ben niet helemaal zeker maar aan de uitleg te horen:
1. Accu laadt niet op.
2. Met de aangesloten accu (die waarschijnlijk met een acculader is opgeladen) start de brommer.
3. Zonder die accu aangesloten start de brommer niet.
Dan denk ik aan 3 mogelijke oorzaken: eerst en vooral een slechte massa of gesprongen zekering. En dan de spanningsregelaar OF de laadspoel.
Eventueel eens iemand de brommer laten aankicken en tegelijkertijd eea uitmeten.
1. Accu laadt niet op.
2. Met de aangesloten accu (die waarschijnlijk met een acculader is opgeladen) start de brommer.
3. Zonder die accu aangesloten start de brommer niet.
Dan denk ik aan 3 mogelijke oorzaken: eerst en vooral een slechte massa of gesprongen zekering. En dan de spanningsregelaar OF de laadspoel.
Eventueel eens iemand de brommer laten aankicken en tegelijkertijd eea uitmeten.
-
Mfg
- Banden plakker
- Vervoersmiddel: Derbi senda sm 50 drd xtreme racing le
Excuus voor de matige uitleg,
De accu laadt inderdaad niet op (ik heb een reserve accu, ik laadt ze op met een druppellader en verwissel ze elke ochtend/avond na veel rijden). Ik dacht dat ik alle zekeringen heb gecheckt, geen waren gesprongen.
Ik wou nog de massa's nachekcen, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet waar die zitten op het frame/blok en kon niet duidelijk online vinden waar die horen te zitten (Heb ook niet de tijd gehad voor heel uitgebreid onderzoek).
De spanningsregelaar is al vervangen, de vorige eigenaar gaf mij een nieuwe in verpakking mee. Het kleine uitsteeksel waar de spanningsregelaar aan bevestigd hoort te worden was deels afgebroken, dus ik heb een nieuwe gemaakt iets hoger op het uitsteeksel en de verf weg geschuurd zodat de spanningsregelaar nog gaard was aan het frame, als dat nodig was.
Ik hoop dat ik morgen de tijd heb om alles voldoende na te meten, moet even uitvinden waar de massa's verbonden zijn. En volgens mij is de lichtspoel nameten niet heel ingewikkeld.
Nog bedankt voor de reactie!
De accu laadt inderdaad niet op (ik heb een reserve accu, ik laadt ze op met een druppellader en verwissel ze elke ochtend/avond na veel rijden). Ik dacht dat ik alle zekeringen heb gecheckt, geen waren gesprongen.
Ik wou nog de massa's nachekcen, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet waar die zitten op het frame/blok en kon niet duidelijk online vinden waar die horen te zitten (Heb ook niet de tijd gehad voor heel uitgebreid onderzoek).
De spanningsregelaar is al vervangen, de vorige eigenaar gaf mij een nieuwe in verpakking mee. Het kleine uitsteeksel waar de spanningsregelaar aan bevestigd hoort te worden was deels afgebroken, dus ik heb een nieuwe gemaakt iets hoger op het uitsteeksel en de verf weg geschuurd zodat de spanningsregelaar nog gaard was aan het frame, als dat nodig was.
Ik hoop dat ik morgen de tijd heb om alles voldoende na te meten, moet even uitvinden waar de massa's verbonden zijn. En volgens mij is de lichtspoel nameten niet heel ingewikkeld.
Nog bedankt voor de reactie!
Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan had. Ik heb momenteel geen tijd maar weet dat er elders op dit fourm een uitleg staat hoe je eea best kan uitmeten. Ook al lijkt ea gewoon logisch te volgen kan dat je misschien helpen. Anders moet je even met de zoekfunctie proberen om het hier te zoeken.
Ik denk dat je mischien al wat kan hebben aan deze?: viewtopic.php?f=38&t=26463 Er zijn er ook nog andere dacht ik
Succes!
En laat vooral ook je vorderingen weten, want net zoals jij wat kan hebben aan de info die op dit forum staat heeft een volgende lid (of meerderen) mischien wel wat aan uw uitleg.
Ik denk dat je mischien al wat kan hebben aan deze?: viewtopic.php?f=38&t=26463 Er zijn er ook nog andere dacht ik
Succes!
En laat vooral ook je vorderingen weten, want net zoals jij wat kan hebben aan de info die op dit forum staat heeft een volgende lid (of meerderen) mischien wel wat aan uw uitleg.