Lichten werken niet

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Rubenfranc
Derbi fan
Berichten: 83
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:20
Vervoersmiddel: Derbi X-Race 2011
Locatie: Hardenberg

Lichten werken niet

Ongelezen bericht door Rubenfranc »

Goeiemiddag heren,

Ik ben er achter gekomen dat mijn verlichting niet meer werkt (voorlicht, achterlicht) . Nieuw lampje proberen was geen succes... De zekering is ook nog gewoon goed.
En ik dus wat proberen en ik kwam er dus ook achter dat mijn remlicht af en toe niet werkt, en als ik dus mn linker knipperlicht aan wil doen knippert er niks en mijn rem licht werkt ook niet meer? :eh: Dan haal ik de zekering er uit stop em er weer in doe paar keer van het contact af dan werkt mn remlicht weer, en alleen mijn rechter knipperlicht (die overigens wel snel knippert)

Trouwens mijn toeren teller werkt ook niet meer, soms hoor ik hem heel snel tikken en dan is het geluid weer weg.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
nielsfcg1
Beginnende Derbi fan
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 15 jun 2014, 14:44
Vervoersmiddel: (Nog)Geen

Re: Lichten werken niet

Ongelezen bericht door nielsfcg1 »

Mooi voorbeeld van de slechte electra van een Senda. Voorlicht, achterlicht en toerenteller(analoog) krijgen voeding direct van je ontsteking. Dit is de gele draad. Om te kijken waar het probleem zit zal je alles moeten bekijken op draadbreukjes en alles doormeten.
In dit topic kan je kijken of de waardes kloppen van je ontsteking, je moet dan kijken naar de weerstand tussen de gele en groene draad: http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=432205

Bij de meeste multimeters zit een stand dat geluid maakt als er een gesloten stroomkring is, dit is te testen door de pennen tegen elkaar aan te houden.
Met deze functie kan je kijken of draden intact zijn door het begin en eind te nemen(bij geen geluid zit er een breuk in de kabel).

Uit eigen ervaring (zelfde probleem) heb ik gevonden dat er ergens rond het luchtfilter in de draadboom 4 gele draden bij elkaar komen 1 uit de ontsteking, 1 naar toerenteller, 1 naar achterlicht, 1 naar voorlicht(via contact) en 1 naar je spanningsregelaar. Als alle drie het het niet doen zit er hoogstwaarschijnlijk de breuk ervoor. Wees dus voorbereid om je kabelboom bloot te leggen om alle draden te cheken, niet vergeten om na afloop alles weer goed in te kapselen.

Kort samengevat zal er hoogstwaarschijnlijk een breuk in de kabelboom zitten door slechte kwaliteit/ontwerp van Derbi of geklooi van oude eigenaar. In het slechtste geval is je ontsteking kapot wat een leuk prijsje heeft en een rottig klusje is zonder vliegwieltrekker.

Ik hoop dat je probleem snel is gevonden en dat je goed om kan gaan met een multimeter.


PS, dit zal waarschijnlijk niet de oorzaak zijn van je remlicht en knipperlicht.

Succes
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Lichten werken niet

Ongelezen bericht door garfield »

Kapotte lichtspoel komt niet vaak voor hoor.
(Het is meestal de laadspoel van de cdi die de geest geeft...)

Trek gewoon de 2 polige stekker bij het blok los (zit een gele en een groene draad in)
Pak een dikke 12V lamp van een auto(die zijn 55 Watt) en sluit deze op de gele draad en het blok (=massa) aan.

Als je nu je brommer start,moet deze lamp fel gaan branden.

Hierna kan je de draadboom gaan doormeten.
De gele draad loopt inderdaad eerst naar achteren (de spanningsregelaar achter je linker zijkapje) en dan weer naar voren (op je kontaktslot).
Als je spanningsregelaar sluiting heeft,heb je ook geen licht...(en die gaan vaak kapot)
(Dus even de stekker loshalen,voordat je gaat meten).

Vanaf je kontaktslot gaat het naar de lichtschakelaar voor de koplamp en ook rechtstreeks naar je achterlicht.

Dus meet ook je kontaktslot even door.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Rubenfranc
Derbi fan
Berichten: 83
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 14:20
Vervoersmiddel: Derbi X-Race 2011
Locatie: Hardenberg

Re: Lichten werken niet

Ongelezen bericht door Rubenfranc »

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Garfield, heb zo juist een lamp op de gele draad aangesloten; licht werkt perfect! Bedankt voor deze handige methode haha :dry:

Dus kan nu inderdaad de kabelboom gaan doormeten, jullie horen meer van me als het lukt of niet lukt :thumbup:
Plaats reactie