Xenon probleempje
-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 00:25
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing
Xenon probleempje
Hallo allemaal
Ik heb van de week een xenon setje aangeschaft omdat ik vond dat mijn brommer te weinig licht gaf..
Nou he ik alles geinstaleerd en de schakeldraden van de xenon horen in principe op mijn orginele bedrading van mijn licht te zitten.. Maar omdat dit wisselspanning is, werkt het niet, dus heb ik nu mn dimlicht kabel op mijn geschakeld contact aangesloten, en heb ik dus geen grootlicht..
Nou was mijn vraag dus.. Iemand enig idee hoe ik gelijkspanning op mijn orginele lichtkabels krijg? Zodat ik gewoon groot en dimlicht kan schakrlen via de orginele lichtschakelaar?
Ik heb van de week een xenon setje aangeschaft omdat ik vond dat mijn brommer te weinig licht gaf..
Nou he ik alles geinstaleerd en de schakeldraden van de xenon horen in principe op mijn orginele bedrading van mijn licht te zitten.. Maar omdat dit wisselspanning is, werkt het niet, dus heb ik nu mn dimlicht kabel op mijn geschakeld contact aangesloten, en heb ik dus geen grootlicht..
Nou was mijn vraag dus.. Iemand enig idee hoe ik gelijkspanning op mijn orginele lichtkabels krijg? Zodat ik gewoon groot en dimlicht kan schakrlen via de orginele lichtschakelaar?
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 00:25
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing
Re: Xenon probleempje
Dat heb ik ook gedaan.. Maar die schakeldraden van groot en klein licht, die moeten via de bestaande verlichtings draden in de brommer
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Xenon probleempje
Je moet het anders aansluiten, want je licht is niet geschakeld via gewoon stroom maar lichtspoel.
Je probeert nu de xenon aan te sturen via het originele bedradingsschema, dat werkt natuurlijk niet want je schakelaar gaat niet naar je xenonsetje, dat moet je zelf zo aansluiten.
Je probeert nu de xenon aan te sturen via het originele bedradingsschema, dat werkt natuurlijk niet want je schakelaar gaat niet naar je xenonsetje, dat moet je zelf zo aansluiten.
spijker95 schreef:Heerlijk strak

-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 00:25
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing
Re: Xenon probleempje
Hoe krijg ik hem dan zo aangesloten dat de schakelaar ook mn xenon kan schakelen naar grootlicht/dimlicht?
Ik heb namelijk continue stroom van de accu.. Maar als ik alles hrb aangesloten dan blijven er 2 draden over, een blauwe en een bruine, als er continue stroom opde blauwe komt gaat het dimlicht aan, en als er stroom op de bruine komt, gaat het grootlicht aan..
Nu moet ik dus continue stroom op de schakelaar krijgen.. En dan via de schakelaar wisselen met groot/dim
Zelf zat ik er aan te denken op de gele draad(vanuit de lichtspoel) los te koppelen en een draad direct van mijn accu te trekken naar de schakelaar
Zou dit moeten lukken?
Ik heb namelijk continue stroom van de accu.. Maar als ik alles hrb aangesloten dan blijven er 2 draden over, een blauwe en een bruine, als er continue stroom opde blauwe komt gaat het dimlicht aan, en als er stroom op de bruine komt, gaat het grootlicht aan..
Nu moet ik dus continue stroom op de schakelaar krijgen.. En dan via de schakelaar wisselen met groot/dim
Zelf zat ik er aan te denken op de gele draad(vanuit de lichtspoel) los te koppelen en een draad direct van mijn accu te trekken naar de schakelaar
Zou dit moeten lukken?
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Xenon probleempje
Ja, je moet dus de blauwe naar de draad doen van je schakelaar voor dimlicht, en de bruine op degene die voor grootlicht is.
spijker95 schreef:Heerlijk strak

-
- Banden plakker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 00:25
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Drd Racing
Re: Xenon probleempje
Niet helemaal waar..
Dat eb ik dus al gedaan, dat zijn namelijk gewoon de draden die doorlopen na de orginele lampaansluitingen..
Maaaar ik kreeg vandaag ineens een idee om het te laten werken.
Voor degene die met het zelfde probleem zitten zal ik even uitleggen wat mijn idee is.
Zoals iedereen wel weet is de schakelaar voor grootlicht een wisselschakelaar waar constant spanning op staat als de motor loopt( wisselspanning van de spoel)
Xenon werkt NIET op wisselspanning, de signaal draden voor groot/dim licht dus OOK NIET.
Mijn idee was dus als volgt:
De draad die de spanning levert aan de schakelaar is in dit geval de gele draad.
Deze draad moet dus vervangen worden door een draad die gelijkspanning geeft.
Ik ga dus die draad los koppelen van de stekker die vanuit de schakelaar loopt en afplakken zodat deze geen kortsluiting gaat veroorzaken.
Vervolgens stop ik een nieuwe draad in de plaats daarvan, en deze sluit ik aan op de draad van het geschakeld contact( uit mijn hoofd zwart/rode draad, correct me if im wrong)
Vervolgens maak ik de dimlicht draad vanuit de xenon( blauw) vast aan de orginele bedrading voor dinlicht vanuit de brommer ( die normaal aan de orginele koplamp aansluiting zit) vast, en de bruine vanuit xenon( grootlicht) vast aan de orginele grootlicht schakeldraad.
Als ik het goed heb, zou het zo moeten werken..
Ik ga het morgen uittesten en dan laat ik weten of het gelukt is.
Dat eb ik dus al gedaan, dat zijn namelijk gewoon de draden die doorlopen na de orginele lampaansluitingen..
Maaaar ik kreeg vandaag ineens een idee om het te laten werken.
Voor degene die met het zelfde probleem zitten zal ik even uitleggen wat mijn idee is.
Zoals iedereen wel weet is de schakelaar voor grootlicht een wisselschakelaar waar constant spanning op staat als de motor loopt( wisselspanning van de spoel)
Xenon werkt NIET op wisselspanning, de signaal draden voor groot/dim licht dus OOK NIET.
Mijn idee was dus als volgt:
De draad die de spanning levert aan de schakelaar is in dit geval de gele draad.
Deze draad moet dus vervangen worden door een draad die gelijkspanning geeft.
Ik ga dus die draad los koppelen van de stekker die vanuit de schakelaar loopt en afplakken zodat deze geen kortsluiting gaat veroorzaken.
Vervolgens stop ik een nieuwe draad in de plaats daarvan, en deze sluit ik aan op de draad van het geschakeld contact( uit mijn hoofd zwart/rode draad, correct me if im wrong)
Vervolgens maak ik de dimlicht draad vanuit de xenon( blauw) vast aan de orginele bedrading voor dinlicht vanuit de brommer ( die normaal aan de orginele koplamp aansluiting zit) vast, en de bruine vanuit xenon( grootlicht) vast aan de orginele grootlicht schakeldraad.
Als ik het goed heb, zou het zo moeten werken..
Ik ga het morgen uittesten en dan laat ik weten of het gelukt is.
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Xenon probleempje
Mijn Ja, sloeg op het loskoppelen van de lichtspoeldraad en vervangen voor 12v.
spijker95 schreef:Heerlijk strak

-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 34
- Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 23:29
- Vervoersmiddel: KTM 125 EXC
- Locatie: Hengelo
Re: Xenon probleempje
Heeft het gewerkt?jrdy-z schreef:Niet helemaal waar..
Dat eb ik dus al gedaan, dat zijn namelijk gewoon de draden die doorlopen na de orginele lampaansluitingen.
Maaaar ik kreeg vandaag ineens een idee om het te laten werken.
Voor degene die met het zelfde probleem zitten zal ik even uitleggen wat mijn idee is.
Zoals iedereen wel weet is de schakelaar voor grootlicht een wisselschakelaar waar constant spanning op staat als de motor loopt( wisselspanning van de spoel)
Xenon werkt NIET op wisselspanning, de signaal draden voor groot/dim licht dus OOK NIET.
Mijn idee was dus als volgt:
De draad die de spanning levert aan de schakelaar is in dit geval de gele draad.
Deze draad moet dus vervangen worden door een draad die gelijkspanning geeft.
Ik ga dus die draad los koppelen van de stekker die vanuit de schakelaar loopt en afplakken zodat deze geen kortsluiting gaat veroorzaken.
Vervolgens stop ik een nieuwe draad in de plaats daarvan, en deze sluit ik aan op de draad van het geschakeld contact( uit mijn hoofd zwart/rode draad, correct me if im wrong)
Vervolgens maak ik de dimlicht draad vanuit de xenon( blauw) vast aan de orginele bedrading voor dinlicht vanuit de brommer ( die normaal aan de orginele koplamp aansluiting zit) vast, en de bruine vanuit xenon( grootlicht) vast aan de orginele grootlicht schakeldraad.
Als ik het goed heb, zou het zo moeten werken..
Ik ga het morgen uittesten en dan laat ik weten of het gelukt is.
Wil zelf xenon onder mijn gpr.
-
- Banden plakker
- Berichten: 6
- Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 20:24
- Vervoersmiddel: SM-50 XRACE 2009
Re: Xenon probleempje
ik heb op mijn xrace een gelijkrichter gemaakt om een led lamp te voeden ipv die gloeilamp, en bij mijn weten vraagt xenon te veel stroom van de spoel bij 2 takt motoren maar misschien is daar onderhand al een oplossing voor?
Je hebt vast wel ergens een oude voeding liggen, voor een pc ofzo.
Zoek daaruit 2 gelijkrichters (zoek op wat het is en of ze geschikt zijn voor jou doeleind. doe je er nog 2 condensators aan (in mijn led geval heb ik 2 condensators van 1000 microfarad aangesloten (deze kan je misschien ook in je voeding vinden), dit zorgt ervoor dat de pieken die je dan genegeerd ietsjes worden gevlakt zodat je dat knipperende licht niet krijgt)
let er wel bij op dat je voltage na het gelijkrichten hoger is, dus zorg dat je het belaste voltage meet, anders kan je schade aanrichten of brand je peer meteen door.
heb het daarna in n waterdicht (kunststof!) doosje gemonteerd en hoewel ik niet helemaal wouw ben van die led peer (niet zo fel als ik had verwacht en het licht is te veel gespreid) doet hij het wel uitstekend.
Je hebt vast wel ergens een oude voeding liggen, voor een pc ofzo.
Zoek daaruit 2 gelijkrichters (zoek op wat het is en of ze geschikt zijn voor jou doeleind. doe je er nog 2 condensators aan (in mijn led geval heb ik 2 condensators van 1000 microfarad aangesloten (deze kan je misschien ook in je voeding vinden), dit zorgt ervoor dat de pieken die je dan genegeerd ietsjes worden gevlakt zodat je dat knipperende licht niet krijgt)
let er wel bij op dat je voltage na het gelijkrichten hoger is, dus zorg dat je het belaste voltage meet, anders kan je schade aanrichten of brand je peer meteen door.
heb het daarna in n waterdicht (kunststof!) doosje gemonteerd en hoewel ik niet helemaal wouw ben van die led peer (niet zo fel als ik had verwacht en het licht is te veel gespreid) doet hij het wel uitstekend.
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Xenon probleempje
Wat nog veel beter werkt:
Gewoon een koplamp van een motorfiets erop zetten.
Heb op mijn XRace nu een 17,5 cm ronde lamp van een Honda CB250 gemonteerd.
Met een setje chromen beugels, staat nog veel beter ook.
Dat geeft veel beter licht met de standaard 35 Watt halogeenlamp als dat een Xenon setje deed in de originele koplamp.
(goede reflector en glazen lens helpt veel..)
Xenon is dan wel erg fel, de reflector van de standaard koplamp maakt er geen mooie bundel van.
Dus wel veel licht, maar je ziet nog steeds geen reet..
Nu kan ik tenminste de weg voor me fatsoenlijk zien, zoals in de auto.
o.t.: als je de gele draad op de lichtschakelaar loshaalt en daar de rood/blauwe draad van je kontaktslot op aansluit dan gaat het wel werken.
Gewoon een koplamp van een motorfiets erop zetten.
Heb op mijn XRace nu een 17,5 cm ronde lamp van een Honda CB250 gemonteerd.
Met een setje chromen beugels, staat nog veel beter ook.
Dat geeft veel beter licht met de standaard 35 Watt halogeenlamp als dat een Xenon setje deed in de originele koplamp.
(goede reflector en glazen lens helpt veel..)
Xenon is dan wel erg fel, de reflector van de standaard koplamp maakt er geen mooie bundel van.
Dus wel veel licht, maar je ziet nog steeds geen reet..
Nu kan ik tenminste de weg voor me fatsoenlijk zien, zoals in de auto.
o.t.: als je de gele draad op de lichtschakelaar loshaalt en daar de rood/blauwe draad van je kontaktslot op aansluit dan gaat het wel werken.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;