Accu laad niet bij.... DRD 2003

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

okay, ik hoop dat jullie mij hier aan kunnen helpen. I'm stumped! :sad:

Er is een nieuwe accu ingekomen dus, er zou weinig kans dat het daar aan ligt. Eerste (stuk van de) test rit na dat de nieuwe accu erin zat, deed hij het perfect zo te zien.
Toerenteller deed het de hele tijd, in plaats van werken, dan uit vallen, dan werken :wtf:
Dash lampjes gingen uit (olie, benzine, temp) ze branden voor de 4 seconden dat ze moeten als je hem op contact zet.

Dan na een beetje rijden begon het minder te gaan werken, niet zo slecht als het was oud accu was rond de <5V.

Toen de accu in ging was het een gezond 12V. Bijna gelijk (toen ie raar begon te doen) ging de voltage na 8 - 8.30V, en sinds Dinsdag (de dag dat ik de accu in heb gezet) is de voltage blijven hangen rond de 8.3V, ontlaad niet, maar laad ook niet bij.

Alle lampen werken (nog steeds), ze hebben het altijd gedaan, voor, achter en de remlicht.

Ok time to bust out the multimeter... again! :wall:

Motor uit, accu = ongv 8V
lopende motor, accu = 8.3V

Dus, draadboom schema weer opgezocht, weer gestudeerd. Kabels gecheckt voor breuken met de multimeter (kan natuurlijk wel een kortsluiting ergens zijn, ma goed, zonder de hele boom uit elkaar te halen.... :blink: )

Wat mij opviel is dat iemand heeft een nieuwe kabel getrokken van nummer 8 spanningsregelaar, naar19 de ontsteking, de gele draad. (deze levert de stroom toch aan de spanningsregelaar? ) Ze hebben ook de rood kabel dat naar de accu loopt gesplit en een nieuwe kabel daar vanaf getapt dat loopt nergens, hangt er gewoon. :wtf:

Ok dus na 20 bobine gaan kijken. Hier is er een groen, (nog een groene dat loopt na de frame (aarde)) dan een rode en een witte kabel. Deze 3 kabels lopen dan na 19 ontsteking.
- Van aarde na groen, -8V
- Van aarde na de rest 0.00V niks...

- Van de groen kabel na de rest (rode, wit en geel (deze loopt ook uit de ontsteking, in z'n splitter blokje, dan loopt een kant de kabelboom in, in de andere gaat naar de spanningsregelaar als wat de gele draad moet zijn. dus lijkt me wel goed).... Hier meet ik wel 11V en als ik gas geef gaat ie lekker omhoog tot ongeveer 20V (zo veel gas heb ik niet gegeven)

Dus ik dacht dat het ging de goeie kant op.... als ik meet tussen de groen van de ontsteking, en de geel ook van de ontsteking dat na de spanningsregelaar loopt, heb ik wel stroom. Dus nu zou de spanningsregelaar, dit moeten regelen :D en de juiste +-14V aan de accu leveren toch? Nou als ik meet van de frame, of de min pol van de accu heb ik gewoon weer 0.00 op de gele draad. Dus circuit is incompleet.... denk ik?! :crazy:

Ik weet het niet meer.... Ik hoop dat iemand hier kan mij op de juiste pad helpen :box:


Hierbij de draadboom schema, dacht dat het makkelijk kon zijn in de thread.

Afbeelding
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
marcelmans
Schakelrijder
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 15:49
Vervoersmiddel: derbi senda sm extreem 2004: airsal 70cc, 19,5mm mikuni, yasuni R2.
derbi senda sm x-race 2007: airsal 70cc, 17,5mm delorto, metrakit thrower
Locatie: Haarlem

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door marcelmans »

een accu moet laden onder een spanning van min 13 tot max 14.5, je lampen doen het vaak altijd dat komt omdat de lampen via de spoel direct door de spanningsregelaar gaan en dan naar de lampen toe dus gaan niet via accu.

en het klinkt alsof iemand vlink aan die kabels heeft lopen beunen! zoek even een goeie schema waar ook bij staat wat wat is en probeer er een beetje uit te komen hoe alles loopt! dan de spanningsregelaar vervangen die zal waarschijnlijk heelemaal kapot zijn van wat er mee gebeurt is kwa draden!

maak de bevestiging van de spanningsregelaar goed schoon even met een schuurpapiertje/vijl erover heen zodat het weer goed aarde met elkaar maakt. wat ook wel vaak helpt is even kijken bij een vriend van je met een derbi hoe het bij hem aangesloten zit!
zuipen tot we kruipen, en als we kruipen nog meer zuipen
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

Bedankt voor je antwoord.

Schema is gewoon de originele, alleen iemand heeft hem ingekleurd om het wat makkelijker te volgen. Het is idd een HEEL simpel schema. Ik moet nog op zoek voor de spec sheets van de onderdelen, zoals de spannings regelaar, dan zou ik tenminste weten wat inputs en outputs dat ie heeft.

Helaas ken ik niemand met een Derbi, dus dat feest gaat niet door.

Iemand heeft inderdaad flink lopen beunen. Ik heb een gebruikte spanningsregelaar gekocht dus ik hoop dat dat het oplost. Maar ik ben ook bijna op het punt om alles zelf opnieuw te gaan leggen.

Ik wacht het af tot dat de spanningsregelaar binnen is.

Nogmaals bedankt.
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
marcelmans
Schakelrijder
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 15:49
Vervoersmiddel: derbi senda sm extreem 2004: airsal 70cc, 19,5mm mikuni, yasuni R2.
derbi senda sm x-race 2007: airsal 70cc, 17,5mm delorto, metrakit thrower
Locatie: Haarlem

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door marcelmans »

nja ik zou inderdaad zeggen leg alles opnieuw of koop een origineele kabelboom op marktplaats of nieuw!
zuipen tot we kruipen, en als we kruipen nog meer zuipen
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

Spanningsregelaar vervangen. Dat was hem dus niet.

Accu was in de tussen tijd wel helemaal leeg gelopen. Circa 1-2V. Vandaag een druppellader gekocht. Alle aarde verbindingen dat ik vonden kon schoon gemaakt. Nog niks. Dus morgen wat kabel halen. Zondag word zoeken.

Ik heb ook een afgebroken wit kabel gezien dat net uit de kabelboom steekt vlak bij de bobine. Iemand een idee waar deze na toe moet?

Gr.

Edit: voor de duidelijkheid het is niet de witte kabel van 19 à 20. Nou dat ik beter zit te kijken ik zie nog een klein wit kabel tussen 23 - 24. Dat is het vast wel. Dus niet van belang. (Qua oplader iig)
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

Alles opnieuw gelegd vandaag....

.... :woot: ......

.....HIJ DOET HET :box:

Ik haal hem uit de schuur om een test rijd te maken, ik start hem, ga ik terug en ik doe de schuur dicht. Draai ik mij om.... :blink: ... geen achterlicht! Geen voorlicht, fkn fantastic! :wall: The gremlins are back!

Weer de schuur in, ALLES gecheckt wat ik net gedaan heb. Alle aansluitingen gecheckt. alles klopt :( Ik kabels gaan volgen weer, kom ik bij de connector van de contactslot, en hier stopte het, een paar keer aan de sleutel draaien, nope, circuit blijft open. Tenminste het probleem gevonden. :box:

Ik heb het maar door verbonden. Lampen deden het weer, ze gaan ook uit als de motor niet draait, dus ja, opgelost hehehe :mrgreen:

Mag dus een slotje op.
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
marcelmans
Schakelrijder
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 15:49
Vervoersmiddel: derbi senda sm extreem 2004: airsal 70cc, 19,5mm mikuni, yasuni R2.
derbi senda sm x-race 2007: airsal 70cc, 17,5mm delorto, metrakit thrower
Locatie: Haarlem

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door marcelmans »

lekker dan!
zuipen tot we kruipen, en als we kruipen nog meer zuipen
Gebruikersavatar
Venlonaer
Pro tuner
Berichten: 1889
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 20:59
Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door Venlonaer »

Wacht, dus je kon gewoon het licht aanzetten zonder dat je het contactslot op OFF zette?
Of?

Ik heb namelijk ook een soort van accu probleempje, zie m'n probleem hier ook wel een beetje in.
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

Venlonaer schreef:Wacht, dus je kon gewoon het licht aanzetten zonder dat je het contactslot op OFF zette?
Ik snap niet echt wat je bedoeld. Je lampen moeten toch niet aan gaan als ie bij OFF staat.
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
Gebruikersavatar
Venlonaer
Pro tuner
Berichten: 1889
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 20:59
Vervoersmiddel: Rieju KTMRX
Honda CR125 '93

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door Venlonaer »

Ik snap niet helemaal wat het probleem was?
sendaDRD2012 schreef:Heeft iemand een tip hoe ik verroeste schroeven kan loskrijgen?
the skullkid schreef:Je kan ook gewoon wenen en je tranen er op laten vallen.
derbiAmor
Schakelrijder
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 14:47
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD 03

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door derbiAmor »

Mij probleem?

Het was dat de accu niet bij laad.
Ik had dat dus gefixt, dan werkten mijn lampen niet....
Ook gefixt.


Ik begreep alleen niet wat jij bedoelde.
GEZOCHT: Derbi Senda DRD SM 2003 Supermotard Zadel
marcelmans
Schakelrijder
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 15:49
Vervoersmiddel: derbi senda sm extreem 2004: airsal 70cc, 19,5mm mikuni, yasuni R2.
derbi senda sm x-race 2007: airsal 70cc, 17,5mm delorto, metrakit thrower
Locatie: Haarlem

Re: Accu laad niet bij.... DRD 2003

Ongelezen bericht door marcelmans »

je lampen horen pas aan te gaan als de motor aangaat. probeer maar eens te kicken met je contact uit dan gaan je lampen wel branden!
zuipen tot we kruipen, en als we kruipen nog meer zuipen
Plaats reactie