Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Frisos0
Derbi fan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 29 okt 2012, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing SM '09

Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Ongelezen bericht door Frisos0 »

Hallo beste mensen,

Vorige week heb ik een Derbi gekocht, maar er zijn wat problemen met de elektra.

Op het moment werkt het voorlicht het niet (groot licht wel), het achterlicht/remlicht niet en werken de achterknipperlichten niet. De voorknipperlichten werken echter wel (ze knipperen redelijk snel?).

Ik ben begonnen met het nameten van de accu en deze was inderdaad kapot (hij gaf nog maar 10v waardoor o.a. hij niet lekker startte). Deze heb ik nu vervangen en deze werkt nu ook goed.

Nu is mijn vraag, waar moet ik nu naar kijken/meten? Ik heb het elektra-schema al doorgekeken maar vind dit vooral als ik naar meerdere componenten tegelijk moet kijken erg ingewikkeld worden. De zekering (Er is er maar één toch? Direct achter de accu?) is nog gewoon goed. Draadbreuk is natuurlijk een mogelijkheid maar ik wil de de kabelboom het liefst niet zonder reden opentrekken, er zit nl. een zwarte tape omheen (het lijkt geen gewone duct tape) en de vraag is maar of ik dit weer netjes zou kunnen krijgen.

Ik hoop dat iemand hier mij wat hints kan geven.

Friso
Frisos0
Derbi fan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 29 okt 2012, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing SM '09

Re: Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Ongelezen bericht door Frisos0 »

Iemand tips? Ik ga dit weekend aan de slag
Roelah
Tuner
Berichten: 320
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 23:29
Vervoersmiddel: Derbi senda X-Race '07 (sold)
Derbi senda drd pro 2005 (sold)
Yamaha yzf 250 2009 (sold)
Honda ft500 '83
Locatie: Heeze

Re: Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Ongelezen bericht door Roelah »

er is een "wijzig" knop uitgevonden voor het geval je het nog niet wist :wtf:
DaanS
Pro tuner
Berichten: 5110
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 20:09
Vervoersmiddel: Derbi DRD Black Edition (Sold)
Sachs SpeedJet R (Sold),
Yamaha Aerox (Sold),
Puch Maxi Sprinter (For Sale),
Yamaha YZ250F 2004 (Sold),
Derbi DRD Racing 2008 (Sold)
Yamaha Aerox 70,
Peugeot 205 CTi,
Derbi DRD Racing 2008 Project 3x
Locatie: Mierlo en Leende, Noord-Brabant

Re: Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Ongelezen bericht door DaanS »

:?:

Wat bedoel jij :|
Joep schreef:Aaah Daan kijk eens, je bent een held!
Boeki schreef:Kleine Daan is gewoon een mooiboy, dat mag ik wel.
Frisos0
Derbi fan
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 29 okt 2012, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing SM '09

Re: Achterlicht/voorlicht en achterknipperlichten

Ongelezen bericht door Frisos0 »

Hulp is niet meer nodig, ik heb met me pa het elektraschema even extra groot uitgeprint en alles even goed bestudeerd/aantekeningen gemaakt en zijn maar eens begonnen met het nameten van alles. Hier maar eens onze uitkomsten:

Rechter achterknipperlicht bleek kapot te zijn: er was een draadje losgekomen dus die is gesoldeerd/gerepareerd.

Linker achterknipperlicht: Is nog een probleem, deze krijgt geen spanning, maar aangezien de indicatorlampjes op het dashboard en het linker voorknipperlicht wel werkt zit het probleem niet bij de schakelaar/dashboard. Ik verwacht ergens kabelbreuk ofzo, moeten we morgen nog maar even zoeken. Die kabels lopen echt alle kanten op...

Achter-/remlicht: De remsensoren werken gewoon en alle draden kregen ook gewoon spannen. Het achterlicht bleek kapot te zijn. Na deze open gemaakt te hebben zagen we weer draadjes die gewoon losgekomen waren. Deze dus ook weer gesoldeerd en alles weer vastgelijmd. Ding is wel echt in slechte staat dus die wordt binnenkort gewoon vervangen.

Koplamp: Zonder veel gedoe snel achtergekomen dat de gloeilamp gewoon kapoet is en ga deze dus ook z.s.m. vervangen.

Toerenteller: Toen we de voorkap eraf haalden om de koplamp te verwijderen gekeken naar het dashboard. Bij het lostrekken van het eerste kabeltje kregen we een kapot dashboard-/toerentellerlampje te zien en deze dus meteen vervangen. Hierdoor werkt de toerenteller ook ineens, alleen erg onregelmatig de 10 seconden dat ik het heb getest. Maar even kijken of dit door een slechte kabel komt of dat het zichzelf oplost na er ff mee gereden te hebben.

Claxon/toeter: Begonnen met het meten van de draadjes, deze bleken gewoon spanning af te geven/goed geaard te zijn. Alhoewel we nog nooit hadden gehoord van een kapotte claxon deze toch ook maar even doorgemeten. Deze leek het gewoon te moeten doen? Dus hem toch maar weer aangesloten en tadaaa! Hij deed het. Slecht contact ofzo...

Alles bij mekaar heeft mijn vorige eigenaar zijn brommer volgens mij een beetje vergeten te onderhouden aangezien er zoveel dingen die kapot zijn/waren. Ben alles bij mekaar toch blij wel blij dat het allemaal zo relatief makkelijk te fixen is i.p.v. dat de hele kabelboom bij wijze van spreke vervangen zou moeten worden. Geeft toch een voldaan gevoel allemaal van dat soort kleine dingen opgelost te hebben. Nu alleen dat ene knipperlicht....
Plaats reactie