Maar misschien zou het ook wel lukken als je je naald al iets anders zet..(dus ik zal nog niet direct een sproeier set kopen.)jepege schreef:ok, lijkt idd op afstelprobleem. Ik zag dat luchtfilter niet goed aansluit op de carb dus die trok valse lucht. Daarbij heb ik de luchtschroef 1,5 slag uitgedraaid (vanaf 0) en het is al een paar keer gelukt elektrisch te starten!
Verschil is natuurlijk dat de elektr.start 500 rpm doet en aanduwen al snel 2000 rpm..
Ik ga verder met afstellen en post de laatste resultaten hier.
Allemaal dank voor het meedenken!
Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
-
- Tuner
- Berichten: 329
- Lid geworden op: ma 22 nov 2010, 22:43
- Vervoersmiddel: Derbi Xtreme 05
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=6069
- Locatie: Thuis
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
Derbi Xtreme 05 & Honda Cr 125 04 (Verkocht! http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=1187" onclick="window.open(this.href);return false;)
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 21:01
- Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 racing 2006 / Derbi Senda SM X-TREME 2007
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
Het probleem is er nog steeds....maar ligt niet aan de afstelling want;
Hij start en loopt perfect! Zowel elektrisch als met aanduwen draait ie elke keer binnen een halve seconde. (Ik overdrijf hier niet....)
Maar zodra ik 'm uitzet d.m.v. contactsleutel, dan wil hij acuut nooit meer aanslaan bij elektrisch start. (terwijl de startmotor de krukas als een idioot rond slingert dus daar ligt het ook niet aan) Maar met een duwtje in z'n 1e versnelling, na halve meter start ie meteen!
En dan, als ik de koppeling laat opkomen en geen gas geef, zodat hij afslaat, en ik laat contact aan staan, dan slaat hij wel aan m.b.v. elektrische start! En snel ook, zodra je de knop indrukt moet je meteen al loslaten want dan loopt hij al.
Kortom, de afstelling is prima maar er doet zich een bepaalde vreemde situatie voor die zich moeilijk laat beschrijven. Misschien moet ik ff een filmpje maken en hier een link plaatsen...
Hij start en loopt perfect! Zowel elektrisch als met aanduwen draait ie elke keer binnen een halve seconde. (Ik overdrijf hier niet....)
Maar zodra ik 'm uitzet d.m.v. contactsleutel, dan wil hij acuut nooit meer aanslaan bij elektrisch start. (terwijl de startmotor de krukas als een idioot rond slingert dus daar ligt het ook niet aan) Maar met een duwtje in z'n 1e versnelling, na halve meter start ie meteen!
En dan, als ik de koppeling laat opkomen en geen gas geef, zodat hij afslaat, en ik laat contact aan staan, dan slaat hij wel aan m.b.v. elektrische start! En snel ook, zodra je de knop indrukt moet je meteen al loslaten want dan loopt hij al.
Kortom, de afstelling is prima maar er doet zich een bepaalde vreemde situatie voor die zich moeilijk laat beschrijven. Misschien moet ik ff een filmpje maken en hier een link plaatsen...
___c_,
__O=-O' "____ _
__O=-O' "____ _
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 21:01
- Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 racing 2006 / Derbi Senda SM X-TREME 2007
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
opgelost!! (update: toch niet, lees verder....)
je gelooft het niet maar de afstand tussen de elektrodes van de NIEUWE bougie heb ik verkleind tot nageldikte en nu start hij ook elektrisch als de brandweer!
je gelooft het niet maar de afstand tussen de elektrodes van de NIEUWE bougie heb ik verkleind tot nageldikte en nu start hij ook elektrisch als de brandweer!
Laatst gewijzigd door jepege op wo 11 jan 2012, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
___c_,
__O=-O' "____ _
__O=-O' "____ _
-
- Banden plakker
- Berichten: 14
- Lid geworden op: vr 21 jan 2011, 18:34
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
- Locatie: Terheijden
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
jepege schreef:opgelost!!
je gelooft het niet maar de afstand tussen de elektrodes van de NIEUWE bougie heb ik verkleind tot nageldikte en nu start hij ook elektrisch als de brandweer!
Mmm. waarschijnlijk draait ie dan net te weinig toeren om een goede vonk te kunnen trekken, oftewel je krijgt net te weinig spanning vanaf je ontsteking tijdens het starten.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
Bedankt om een opgelost, oud topic te bumpen. Echt bedankt.ojeepuss schreef:jepege schreef:opgelost!!
je gelooft het niet maar de afstand tussen de elektrodes van de NIEUWE bougie heb ik verkleind tot nageldikte en nu start hij ook elektrisch als de brandweer!
Mmm. waarschijnlijk draait ie dan net te weinig toeren om een goede vonk te kunnen trekken, oftewel je krijgt net te weinig spanning vanaf je ontsteking tijdens het starten.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 40
- Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 21:01
- Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 racing 2006 / Derbi Senda SM X-TREME 2007
Re: Derbi GPR start niet met startmotor, wel door aanduwen
Welnu, het probleem is definitief opgelost en wel als volgt.
Vanaf het begin had ik vermoeden dat de meetwaarde van de load coil van de ontsteking niet goed was. De weerstand was ongeveer 360 ohm. Volgens de documentatie zou dit ongeveer 720 ohm moeten zijn. Daarbij vond ik gevoelsmatig dat de vonk wel wat zwak en bij laagtoeren onregelmatig was. De contacten van de bougie moesten ook dichter bij elkaar dan 0,7mm anders liep ie voor geen meter.
De CDI/bobine (merk Ducati) heb ik toen laten doormeten en testen en die was in orde. Nadat werkelijk alles maar dan ook echt alles was nageken en afgesteld uiteindelijk besloten een nieuwe ontstekingsspoel te kopen. Bij ontvangst bleek dat ik er een met nieuw type connector had gekregen terwijl ik een oud type had besteld. Maar na een snelle ombouw was alles passend en de leverancier vond het prima, garantie bleef behouden. Voor de inbouw toch even de weerstand gemeten van de primaire ontsteking spoel... inderdaad ongeveer 720 ohm.
Na inbouwen was het en kwestie van starten en meteen lopen als een tierelier! En, een mooie dikke regelmatige vonk, ook bij afstand tussen contactpunten van 0,7 mm.
Hardnekkige probleem eindelijk verholpen dus!
De verklaring zie ik als volgt.
Waarschijnlijk is in de oude spoel ergens halverwege de wikkelingen een kortsluiting ontstaan. Hierdoor is de ohmse weerstandswaarde van de spoel dus ook ongeveer de helft. Het aantal effectieve windingen is dan ook ongeveer gehalveerd. Hierdoor is dus ook de transformatie-verhouding tussen de primaire (load coil) en de secundaire spoel (bobine) veranderd van X:Y naar 0,5X:Y en dat betekent dat in de bobine een spanning wordt opgewekt die ook maar ongeveer de helft is.
Het resultaat was een zwakke -en bij laag toeren onregelmatige- vonk en niet elektrisch willen starten. (wel bij aanduwen, dan sloeg de motor goed aan, ik denk dat dit kwam doordat de krukas bij aanduwen sneller rond draait dan bij elektrische start.)
Allen bedankt voor het meedenken!
Greetings,
Pieter
Vanaf het begin had ik vermoeden dat de meetwaarde van de load coil van de ontsteking niet goed was. De weerstand was ongeveer 360 ohm. Volgens de documentatie zou dit ongeveer 720 ohm moeten zijn. Daarbij vond ik gevoelsmatig dat de vonk wel wat zwak en bij laagtoeren onregelmatig was. De contacten van de bougie moesten ook dichter bij elkaar dan 0,7mm anders liep ie voor geen meter.
De CDI/bobine (merk Ducati) heb ik toen laten doormeten en testen en die was in orde. Nadat werkelijk alles maar dan ook echt alles was nageken en afgesteld uiteindelijk besloten een nieuwe ontstekingsspoel te kopen. Bij ontvangst bleek dat ik er een met nieuw type connector had gekregen terwijl ik een oud type had besteld. Maar na een snelle ombouw was alles passend en de leverancier vond het prima, garantie bleef behouden. Voor de inbouw toch even de weerstand gemeten van de primaire ontsteking spoel... inderdaad ongeveer 720 ohm.
Na inbouwen was het en kwestie van starten en meteen lopen als een tierelier! En, een mooie dikke regelmatige vonk, ook bij afstand tussen contactpunten van 0,7 mm.
Hardnekkige probleem eindelijk verholpen dus!
De verklaring zie ik als volgt.
Waarschijnlijk is in de oude spoel ergens halverwege de wikkelingen een kortsluiting ontstaan. Hierdoor is de ohmse weerstandswaarde van de spoel dus ook ongeveer de helft. Het aantal effectieve windingen is dan ook ongeveer gehalveerd. Hierdoor is dus ook de transformatie-verhouding tussen de primaire (load coil) en de secundaire spoel (bobine) veranderd van X:Y naar 0,5X:Y en dat betekent dat in de bobine een spanning wordt opgewekt die ook maar ongeveer de helft is.
Het resultaat was een zwakke -en bij laag toeren onregelmatige- vonk en niet elektrisch willen starten. (wel bij aanduwen, dan sloeg de motor goed aan, ik denk dat dit kwam doordat de krukas bij aanduwen sneller rond draait dan bij elektrische start.)
Allen bedankt voor het meedenken!
Greetings,
Pieter
___c_,
__O=-O' "____ _
__O=-O' "____ _