Pagina 1 van 1

Brommer houdt licht in/mist 10% van de kracht.

Geplaatst: di 09 okt 2012, 22:50
door beunhenk
Hallo,

Als sinds geruime tijd loopt mijn Senda (Oud type, nieuwe doppler 50cc cil, doppler krukas, mk thrower uitlaat en 14mm dellortho carb) niet optimaal. Het probleem zit er al langer. Ik rijd sinds een poos weer standaard, dat houdt in 50cc, aangezien de brommer weer voor dagelijks vervoer moet zorgen. Daarvoor veel verschillende setups gehad met 70/80cc etc.

Anderhalve maand geleden heb ik een goedkope vervangingscilinder gehaald zodat de brommer weer normaal zou gaan lopen. Dat was een dmp 50cc. Wel met prox zuigertje zodat hij even mee kon. Deze is vastgelopen doordat het olieslangetje losraakte van de carburateur. Das domme pech, maar helaas niks meer aan te doen en heeft iig niet met het probleem te maken. De brommer reed echter met die cilinder totaal niet lekker. Hij deed het wel gewoon en reed ook wel 75 ofzo maar het leek net of de powerband nauwelijks aanwezig was. Hij klonk alsof hij er echt hard voor moest werken om vooruit te komen. Alles wat hij normaal ook doet maar dan 10% minder power overal, het is een beetje lastig te omschrijven.

Maargoed, ik dacht op een gegeven moment dat het wel aan de cilinder zou liggen. Ik had niet verwacht dat het erg traag zou zijn maar misschien dat het net wat minder als standaard derbi zou lopen (welke tov de dmp wel fluitpoorten heeft). Dat zou logisch zijn, maar het verschil was wel erg groot. Maarja ik kon het me nog voorstellen.

Na de vastloper heb ik besloten een doppler te halen aangezien die erom bekend staan iig wat feller als de standaard cilinders van derbi te zijn. Nu heb ik deze inmiddels ingereden, Maar die doet ongeveer hetzelfde. Hij is duidelijk sneller dan de dmp. Maar echt niet zo snel als een ori cilinder. Voor me gevoel houdt hij ook iets van 10% in. De powerband lijkt alleen in de bovenste helft een beetje goed te werken maar is eigenlijk te kort om goed door de versnellingen te komen. en dat terwijl hij een lichte vertanding heeft.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn???

Ik heb al vele sleuteljaren erop zitten en ben inmiddels prima in staat om al mijn eigen onderhoud te doen, de standaard dingen zoals carb afstelling, onstekingstijdstip, boegie, squish, valse lucht etc. ben ik dan ook al bij langs gegaan. Verder is het vermogensverschil te groot om aan dingen als de gasnaald te liggen, en te klein voor iets als krukaskeerring eruit ofzo.
Voor de duidelijkhijd zal ik hier opsommen wat ik gechecked heb:
-Afstelling: Correct (boegie goede kleur, gasreactie ook goed. Wel vrij grote sproeier, 98 namelijk maar dat kan)
-Ontsteking: Standaard tijdstip, standaard ontsteking (Ducati)
-Boegie: Nieuw en goed op kleur
-Cilinder: Nieuw, goede compressie, squish klopt en lekt niet
-Valse lucht: Nergens valse lucht
-Uitlaat: Tailpipe is rot, demper is ok, bocht is in zeer goede staat en niet verstopt.
Membraan: Is oud en laat kleine lichtkiertjes door onder de lamp, maar dat deed hij ook al toen alles prima liep. Daarnaast denk ik niet dat een versleten membraan zoveel effect op het vermogen heeft. Meestal merk je pas iets als er een stuk mist.

Verder zitten er ook geen gaten in het carter oid. De brommer is verder in prima staat. Ik zou zo niet weten wat dit kan zijn.
Excuses voor het lange verhaal, maar het is een vrij vaag probleem en ik wil het graag direct zo duidelijk mogelijk maken. Dat voorkomt onnodige vragen. In elk geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal en hopelijk weet iemand iets wat ik over het hoofd heb gezien.

Mvg,

Jan

Re: Brommer houdt licht in/mist 10% van de kracht.

Geplaatst: wo 10 okt 2012, 23:10
door ce3c
hmm das gek.
Ergens verlies je toch vermogen. Heb je met elke setup dezelfde krukas gereden?
Misschien toch je membraam eens vervangen?
Raar probleem