Voor- AchterREM x-treme 09

Algemene vragen over Derbi.
etisc
Banden plakker
Vervoersmiddel: Senda X-treme 09

Voor- AchterREM x-treme 09

Ongelezen bericht door etisc »

hallo,
Ik ben in bezit van een Derbi senda X-treme 2009 deze heb ik toen der tijd gloed nieuw gekocht.
nu staat er ongeveer 9.500 km op de teller.
maar nou komt het probleem:

Ongeveer 3á4 weken geleden blokkeerde mijn achterrem uit het niets (ik drukte natuurlijk wel op de rem).
Ik moest afremmen want ik was bijna thuis (15meter) toen ik rustig remde met mijn voorrem en daarna rustig mijn achterrem er bij gebruikte, sloeg opeens het achterwiel vast.. De brommer remde af als een gek :crazy: .
Vervolgens heb ik het laatste stukje mijn brommer geduwd en in de schuur gekregen. De dag erna (kwam 's avonds laats thuis) ging ik kijken wat er met mijn achterrem gebeurt was, nou bleek de rem ast te zitten.
Na wat gekloot heb ik mijn achterrem kunnen demonteren en eens goed kunnen bekijken wat er nou mis mee was.
Wat bleek was dat één van mijn zuigers (in de rem ofc :ugeek: ) schuin in de cilinder was gedrukt, hierdoor is de zuiger op gegeven moment vast komen te zitten. Na wat verder gekloot hebben we er een compressor op de remklauw moeten zetten om de zuigerlos te krijgen uit de cilinder. en wat bleek, de onderkant van de cilinder was niet meer recht maar een beetje ingedeukt aan een kant van de bodem.

Nou weet ik niet precies HOE dit kan gebeuren maar ik heb er wel een idee bij;
Doordat je remschijf Vooruit draait, en de Zuiger de remblokken RECHT op de remschijf duwt krijg de zuiger meer druk en spanningen aan één kant van de zuiger waardoor hij dus eigenlijk een beetje schuin in de cilinder wordt geduwd, na maten dit voor duurt dat het dus als resultaat is dat hij vast slaat.
Snappen jullie mijn verhaal niet wil ik best een Paint-tekening maken

Nou is eergisteren bijna exact het zelfde gebeurt, alleen dan bij mijn voorrem.
Ik was aan het rijden met een vriend, na een paar minuten rijden kwam ik er achter dat ik mijn topsnelheid niet kon bereiken, op dat moment dacht ik niet gelijk aan iets wat aanliep maar meer iets van de afstellen (hij moet deels nog worden afgesteld).
Vervolgens kwamen we aan bij een rotonde, toen ik mijn rem in wou drukken remde mijn voorrem opeens HEEL hard.. er kwam ook nog is verkeer aan dus ik besloot wat meer gas te geven om zodoende de rotonde OVER te komen. nou was ik bij de uitrit van de rotonde toen ik stil kwam te staan en dus niet verder kon (gelukkig kon ik nog op het fietspad komen).
En wat bleek? mijn voorrem was geblokkeerd :wall: .

Nou heb ik mijn remklauw voor nog niet OPEN gehaald maar volgens mij is dit exact het zelfde probleem als bij mijn achterrem.
overigens was één van de twee remblokjes compleet weggevaagd (bij loshalen van de remblokken viel het in stukjes op de grond) en de andere was nog voor ¼ goed.

Weten jullie misschien hoe dit gekomen is? of is het wel heeeel ongelukkig dat het twee keer voor komt?
Is dit misschien bekent bij Derbi en is het een soort van "constructiefout" dat ik het dus kan terug claimen? of valt dit onder de garantie van 2jaar?
royvi
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Voor- AchterREM x-treme 09

Ongelezen bericht door royvi »

Ben je niet gewoon te laat geweest met remblokjes vervangen?
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
etisc
Banden plakker

Ik weet zeker dat de remblokjes voor nog niet aan vervanging toe waren, want ik had week ervoor nog gekeken en toen waren ze beide iets over de helft.
bij de achterrem weet ik 100% zeker dat ik niet te laat was want de remblokjes waren beide nog voor de 1/3 goed.
royvi
Pro tuner

Ok, vreemd verhaal. Want het zou dan eigenlijk niet mogen gebeuren, stel dat je nou met veelste dunne remblokjes dan kan het nog eens gebeuren.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
etisc
Banden plakker

ja dat vind ik nou ook.. en zeker als het 2keer gebeurt (voor+achter).
maar valt dit te verhalen op derbi? of op de dealer?
en bedankt voor je reacties!!
etisc
Banden plakker

Ik heb nog een foto kunnen maken van de Oude blokjes.
Een blokje is helemaal leeg. dit komt omdat ik op het moment dat mijn schijf vast zat. de klauw heb gedemonteerd en toen viel dat blokje dus volledig uit elkaar. het andere blokje klopt nog wel.
Afbeelding
royvi
Pro tuner

Ik denk niet dat dit te verhalen is bij derbi de derbi dealer. Maar ik zou het wel proberen :P
Had je je remblokjes wel goed gemonteerd zitten? Want dit mag gewoon niet gebeuren.
En je zegt dat de blokjes zover op waren, maar is er dan nog zoveel van het hele blokje over. Of van het "rem" gedeelte, want als dit gedeelte op is heb je nog wel een remblokje. Maar het "remvlak" zit er dan niet meer aan.
Ik weet zo niet hoe dat heet.
Airsal cilinder te koop:
etisc
Banden plakker

de voorrem heb ik zelf nooit mee zitten klooten, die is altijd vervangen door de dealer zelf. dus denk dat hij het wel goed vast heeft gezet? :think:. en de dikte van het linkerblokje is over het gehele remblokje.
ja ik had het met de achterrem ook bij de dealer proberen te verhalen. maar die zei natuurlijk dat het niet zijn schuld was...
Boeki
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing Special 2007

Ongelezen bericht door Boeki »

Zo, dat is nog eens duidelijke taal.

Je verhaal met dat er op de ene kant van de remzuiger meer druk staat dan op de andere kant klinkt me niet logisch in de oren. Als je overtuigt bent mag je wel een paint tekening maken. ;)
Open the Throttle and Smile
Plaats reactie