dag mensen,
Setup: 2018 Aprilia sx50 met derbi NT blok. 88 stage6 BR, yasuni R4, mvt DD, 28mm pwk
Ik ben sinds 2 hele dagen geleden al bezig met het probleem opzoeken van mijn brommer. Het probleem is dat de brommer uitvalt als hij even loopt, ik zal het even goed uitleggen. Ik heb de brommer 3 weken weggezet omdat ik een nieuwe radiateur moest monteren. Afgelopen donderdag de radiateur gemonteerd en de brommer getest. Ik de brommer aanrennen, en hij valt na ongeveer 30 seconden stationair draaien met een beetje gas af en toe uit. Probeer ik het dan meteen weer dan doet hij helemaal niks, hooguit 1 slag. Doe ik er nu een paar minuten niks mee, dan doet hij het wel weer eventjes. Hoe langer ik hem wegzet, hoe langer hij het doet. De max is dan ongeveer 30 seconden lopen. Alsof hij het niet doet als hij even heeft gelopen. Dit probleem heb ik gehad voordat de radiateur kapot ging, alleen dan minder erg. Na een paar keer rennen bleef de brommer gewoon lopen en die dag heb ik de hele dag gereden en er was niks aan de hand. Nu dus 3 weken weggezet en hij wil niet meer.
Nu heb ik zelf natuurlijk al van alles geprobeerd. Ik heb de carburateur helemaal schoongemaakt, al was dit zoiezo niet het probleem. Compressie is er zat. Er zit een nieuwe cilinder op van net 200 km oud. Ik heb de kop er nog af gehad om dat te controleren en de pakkingen zaten allemaal nog goed. Membraan, spruitstuk en pakkingen heb ik ook gecontroleerd. Als de brommer uit viel dan was de bougie ook nat als ik hem eruit haalde dus benzine en compressie is niet het probleem.
Vonk dus, ik heb de bougiedop en de bougiekabel doorgemeten. Ik heb ook nog de kabel met dop van een vriend van me geprobeerd. Ik had nog een oude bobine liggen waarvan de ophangpunten afgebroken waren, deze deed het nog wel. Deze bobine ff geprobeerd met een massadraadje eraan. Met deze bobine liep hij wel iets langer maar viel toch uit. Ook heb ik een andere bougie geprobeerd, zelfde verhaal. Ik ben er vrij zeker van dat het de cdi is, het vliegwiel of de stator. Ik ga er vanuit dat de cdi kapot is gezien ik de MVT DD ontsteking nu al een jaar heb en nog nooit problemen mee heb gehad. Ik dacht dan is dat ook terecht dat er een keer zoiets gebeurd?
Voordat ik een nieuwe CDI ga aanschaffen wou ik graag nog even navragen wat jullie denken, en misschien wat tips kan ontvangen waar ik iets mee kan. Ik heb zelf namelijk geen ervaring in nieuwe onderdelen voor een ontsteking, en ontstekingen doormeten/controleren.
Alvast bedankt!!
Vonk valt weg als blok even loopt
Algemene vragen over Derbi.
Ga naar
- Techniek
- ↳ General
- ↳ Beginners forum
- ↳ Elektra forum
- ↳ Uiterlijk forum
- ↳ Opvoeren en tuning
- ↳ Gegevens
- ↳ How-to