Rempomp kapot ?

Algemene vragen over Derbi.
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Rempomp kapot ?

Ongelezen bericht door 42 »

Vandaag naar Goes voor motortheorie examen.
Brommer wilt niet worden ingeruild voor motor straks blijkbaar want doet sabotage poging.
Vlak voor ik er was moest ik remmen op een afslag en heel mn achterrem slaat vast, geen beweging meer in te krijgen.
Gelukkig maar op 1 van de drukste punten in Goes...had best een lange rij achter me voor ik em van de afslag af had :lol:

Rem ontlucht aan de achterkant en toen kwam ie los maar als ik nu pomp met pedaal dan gebeurd er helemaal niks, bouwt geen druk op en t pedaal hangt helemaal naar beneden.
Hoe kan dit en wat doe ik er aan ?
Revisieset kopen ?
HenkieHans
Tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Rempomp kapot ?

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Los van al die penarie, je hebt het toch hopelijk nog wel op tijd gehaald? :shifty:

Kan het toevallig kloppen dat of je remblokken of je remschijf een eind versleten is, of zelfs allebei? Als dat namelijk het geval is kan het gebeuren dat, op het moment dat je wil gaan remmen, de zuigers in je klauw te ver naar buiten moeten komen om de remblokken nog tegen je schijf aan te duwen, en komen ze door vacuumzuiging vast te zitten. Als je verder nooit problemen had met remmen is de oplossing (in dit scenario) vrij simpel: remzuigers geleidelijk(!) terug zien te persen, remsysteem weer voldoende vullen met remvloeistof en het boeltje ontluchten. Daarnaast uiteraard zorgen voor een nieuwe remschijf/remblokken, of allebei als ze al ver versleten zijn.

Als je remblokken en/of remschijf nog helemaal niet versleten zijn, dan ligt de oorzaak ergens anders. Zeer waarschijnlijk is dan een van de afdichtringen de oorzaak. Deze ringen gaan natuurlijk niet eeuwig mee, en het zou dus kunnen dat eentje het begeven heeft en er nu lucht of dergelijke in je systeem zit. In dit geval zul je zoveel mogelijk remvloeistof uit de klauw moeten halen, de zuigers eruit moeten persen en inderdaad een revisiesetje moeten installeren. Die zuigers eruit halen is echt een drama, en de beste manier is naar mijn mening gewoon simpelweg een flinke compressor erop en dus met luchtdruk eruit zien te persen.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Dat vergat ik nog te zeggen, volgens pechhulp zijn de blokken achter een eind op en zag hij dat de cilinder idd ver uit was, dat in combinatie met de noodstop deed t em dan.
Dan zal ik wss geen revisieset nodig hebben, dan wacht ik daar mee, geven zo ook niet gratis weg.

Thx.

En idd op tijd gelukkig, ben ruim op tijd vertrokken en t gebeurde 10 meter van het examencentrum af..midden in polder had vervelender geweest.
En nog belangrijker : geslaagd !
HenkieHans
Tuner

Top, gefeliciteerd! Al een praktijkexamen in weten te plannen? Had ik maar de leeftijd voor een dikke motor...

Hopelijk kom je er zo inderdaad nog vrij goed vanaf, en is het met een avondje sleutelen opgelost. Uit ervaring met kapotte remmen weet ik dat dat lang niet altijd het geval is :wall:
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ow..ik had er best zin in om te gaan doen, leek me relatief makkelijke klus..maar kan dus vloeken worden..leuk :thumbup: :lol:
Kata 2.0
Tuner
Vervoersmiddel: Brommer

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Proficiat met de uitslag van je examen.

En wat je rem betreft -> Zoals HenkieHans zegt kan je probleem aan een combinatie van versleten remschijf/blokken liggen.

In het ergste geval komen je zuiger(s) er zo ver uit dat die een beetje 'schuin komen te staan tov de remklauw. Daardoor zetten die zichzelf vast in de remklauw en kan je hetgeen je vermelde voorhebben.

Maar, moet wel zeggen dat je remblokken dan wel écht helemaal op zijn en/of je het verkeerde type hebt gemonteerd waarbij het ijzergedeelte waar je frictie gedeelte op zit dunner is dan normaal.

Succes met de herstelling.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

De zuiger vrij makkelijk terug kunnen duwen en de oude blokken eruit weten te krijgen, zit nog hooguit 1 a 2 mm op dus een paar nieuwe mogen wel ja..
Brokkelen ook heel makkelijk af.
Ik wist wel dat ze een keer aan vervanging toe waren, t remde al wat minder maar dat ze zo erg waren wist ik niet.
Nieuwe bestellen, plaatsen en olie bijvullen en dan moet het goed komen.
HenkieHans
Tuner

Dat lijkt dan inderdaad nog allemaal mee te vallen, mooi. En precies wat Kata zegt: dat ze schuin zaten zal dan wel de oorzaak geweest zijn. Vergeet trouwens niet om even je schijf ook op te meten, normaal gesproken staat op de schijf zelf hoe dik ze minimaal moeten zijn. Meestal 3,0mm dacht ik.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Weet iemand welk materiaal mn remschijven zijn ?
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Helaas..mieuwe blokken erin maar ik kan pompen wat ik wil met het pedaal maar er gebeurt niks.
Doe ik iets verkeerd of wordt het toch een revisieset ?

Edit ; ik blijk idd iets verkeerds te hebben gedaan, omdat ik de cilinder in de remklauw niet terug geduwd kreeg heb ik de ontluchtingsnippel losgedraaid, toen ging ie heel makkelijk...maar dat was dus dom begrijp ik nu, de zuiger van de pomp werkt daardoor nu niet meer ?

Nog meer edit : maar dan zou de veer de zuiger toch terug moeten duwen als je weer de ontluchtingsnippel los draait, dan staat er toch geen druk meer op ?
Kata 2.0
Tuner

Vanop afstand moeilijk te zien wat er mis kan zijn. Ik zou eventueel de rempomp eens uiteen halen om te zien of er ergens schade is. Het gebeurt al eens dat je ivm slijtage en een 'doorslag' zoals jij had de rem verder in drukt dan je normaal gesproken doet. Als er dan ergens wat vuil zit opgehoopt op het gedeelte waar je rempompzuiger anders nooit komt ga je met de zuiger over dat vuil heen en is er kans dat ea vastloopt of zelfs beschadigd.

Dus als je weet hoe het moet zou ik eerst de rempomp ns proberen uiteen halen en controleren.
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ik zie nog niet direct hoe nee, ik heb de pomp op zich los nu en volgens mij de zuiger ook weer los.
Ik hoop dat ie zo weer pompt want ik zie even niet hoe ik die stang die de zuiger aandrijft los krijg, zit er achter dat afsluitrubber een clip oid ?

edit ; ben er uit, zit idd borgring achter.
De boel is erg roestig, zuiger zit muurvast.

Update, zuiger is los, viel uiteindelijk mee, rubbers zijn nog goed.
In elkaar gezet en hij zou moeten pompen, zie de zuiger bewegen maar als ik erg hard duw dan blijft ie weer vastzitten en moet ik em met een spijker losduwen.

Nog mar es een update ; laatste stukje metaal achter het achterste rubbertje heel voorzichtig opgeschuurd en hij blijft niet meer hangen.
Straks terugplaatsen, olie erin en ontluchten, er is hoop :thumbup:
42
Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht )

Kata 2.0
Tuner