Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Algemene vragen over Derbi.
Sem v
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 apr 2024, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi senda r drd 2003

Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Sem v »

Hallo,
Ik heb een blok revisie laten doen, daar is alles getest en deed alles het goed (ook is er een cilinder opgezet om te testen).

Alleen bij het erop zetten van mijn nieuwe cilinder (airsal sport 50) lijkt die vast te lopen. Zonder de kop beweegt de cilinder mee met de zuiger en met de kop heeft die op het hoogste punt dat die een tik geeft (krukas lijkt mee te draaien met de tik) voor de rest voelt het gewoon dat die compressie heeft. Zonder de cilinder draait de krukas goed rond Het zelfde gebeurd met de oude cilinder.

hij heeft met dezelfde krukas het wel gedaan. Alleen moest het blok opnieuw open door een probleem met de versnellingsbak. Toen ik hem terug kreeg lukte het niet meer.

———————

Wat heb ik uitgesteld/gedaan.

Zonder vliegwiel en spoel doet die hetzelfde.

De zuiger zit goed (pijltje naar de uitlaat poort)

De zuigerveer zit er goed om op en is bij elkaar gedrukt op de goede plek.

Cilinder(s) en zuiger(s) zijn kras vrij tenminste geen voelbare krassen alles voelt glad aan.

Penclipjes zitten er goed op

Alles is goed ingesmeerd met olie

Nieuwe cilinder tapeinden zijn erop gezet (oude waren tijdens verzending waarschijnlijk schuin gegaan moest een paar tikjes hebben voordat de cilinder er goed doorheen kon)
———————

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het probleem vinden, lokale scooterwinkel heeft lang geen tijd om te kijken.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 217
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Hebben nieuwe cilinders wel vaker last van, als je het goed inrijd zou dit geen al te groot probleem moeten zijn. Wat ook zou kunnen is dat je te weinig slotspeling hebt en je zuigerveer nu al klemt (kleine kans maar kan wel), heb je deze al gecheckt? En wat bedoel je verder precies met die tik op het bovenste dode punt?
Sem v
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 apr 2024, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi senda r drd 2003

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Sem v »

HenkieHans schreef: za 20 apr 2024, 22:50 Hebben nieuwe cilinders wel vaker last van, als je het goed inrijd zou dit geen al te groot probleem moeten zijn. Wat ook zou kunnen is dat je te weinig slotspeling hebt en je zuigerveer nu al klemt (kleine kans maar kan wel), heb je deze al gecheckt? En wat bedoel je verder precies met die tik op het bovenste dode punt?
Hallo, bedankt voor het reageren!

Wat mij dan nog zorg baart is dat die dat bij de eerste keer niet deed, toen ging de zuiger er namelijk netjes doorheen blijft namelijk bij het begin van de spoelpoorten hangen.

De tik is te vergelijken met het doldraaien van een inbus schroef. Draait heel zwaar en dan ineens draait die en het is echt op dat punt, want als je terug draait tikt die weer

Ik heb de slotspeling niet gecheckt niet aan gedacht en ook geen idee hoe.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 217
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Dan zou het kunnen dat je krukas niet goed gecentreerd is, en daarom je zuiger dus iets te ver naar een kant toe zit waardoor je inderdaad klem loopt op je spoelpoorten. Wat alleen gek is is dat je zelf zegt dat de krukas wel goed draait zonder cilinder, dat klopt dan weer niet helemaal met mijn verhaal :wtf:

Hoe goed draait je krukas? Een krukas die in je carters zit zou nog steeds net zo goed moeten draaien als wanneer je de krukas los in je handen hebt. Er mag echt 0,0 verschil in zitten.

Hoe zit het verder met je spoelpoorten? Lopen deze netjes weg (schuine randjes) of is deze een beetje slecht afgewerkt? Dat is namelijk wel vaker bij Airsal cilinders

Slotspeling check je trouwens door de zuigerveer los in je cilinder te doen, netjes recht te zetten met de zuiger en dan kun je met een voelermaatje precies meten hoe groot het gat tussen de uiteinden van de zuigerveer is. Hoort rond de 0,3mm te zijn.
Sem v
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 apr 2024, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi senda r drd 2003

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Sem v »

HenkieHans schreef: zo 21 apr 2024, 12:11 Dan zou het kunnen dat je krukas niet goed gecentreerd is, en daarom je zuiger dus iets te ver naar een kant toe zit waardoor je inderdaad klem loopt op je spoelpoorten. Wat alleen gek is is dat je zelf zegt dat de krukas wel goed draait zonder cilinder, dat klopt dan weer niet helemaal met mijn verhaal :wtf:

Hoe goed draait je krukas? Een krukas die in je carters zit zou nog steeds net zo goed moeten draaien als wanneer je de krukas los in je handen hebt. Er mag echt 0,0 verschil in zitten.

Hoe zit het verder met je spoelpoorten? Lopen deze netjes weg (schuine randjes) of is deze een beetje slecht afgewerkt? Dat is namelijk wel vaker bij Airsal cilinders

Slotspeling check je trouwens door de zuigerveer los in je cilinder te doen, netjes recht te zetten met de zuiger en dan kun je met een voelermaatje precies meten hoe groot het gat tussen de uiteinden van de zuigerveer is. Hoort rond de 0,3mm te zijn.
Ik heb alles nagekeken wat u mij vertelde allemaal niet het probleem, toen kwam ik erachter dat ik niet de oude zuiger had gebruikt omdat ik de pen niet meer had. Wat bleek nou het probleem. De zuiger nieuwe zuiger erin en hij doet het. Wel bijzonder dat de eerste keer wel lukte en nu ineens niet meer
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dus gewoon van zichzelf opgelost?
Sem v
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 20 apr 2024, 22:18
Vervoersmiddel: Derbi senda r drd 2003

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Sem v »

Kata 2.0 schreef: ma 22 apr 2024, 19:16 Dus gewoon van zichzelf opgelost?
Nee koste me een nieuwe zuiger. Bedoelde ermee dat de eerste keer de cilinder erop doen geen problemen had en toen ik dus een revisie moest doen (zonder dat die cilinder eenmalig gelopen heeft) ineens wel problemen heeft
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Vastloper? bij nieuwe cilinder erop zetten.

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

OK, heb je even verkeerd begrepen dan. Bedankt.
Plaats reactie