Te grote sproeier

Algemene vragen over Derbi.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Te grote sproeier

Ongelezen bericht door pog »

Rieju MRX 2008
50cc
12mm carb (orgineel)
orginele ontsteking
yasuni r1 uitlaat.
met powerfilter (ori niet aanwezig)


Probleem:

De Rieju liep niet i.v.m. missende choke. die heb ik erop gezet nu loopt de brommer wel, echter heb ik in de tussentijd de MVT onsteking die erop zat vervangen door de orginele, en heb ik de uitlaat opgeschuurd.

Voorheen liep de brommer met sproeier 73 prima. nu probeerde ik hem weer te starten en te rijden. maar hij stotterde heel erg. rijdt alleen een beetje met choke. veeeel verschillende sproeiers getest ondertussen en zit nu op 102. wat ik ontzettend groot vindt voor een 12mm carb / 50cc

ook met 102 loopt hij nog een beetje futloos vanaf de 3e/4e versnelling bij volgas.

Kan het zijn dat ik ergens de uitlaat kapot geschuurd heb? of kan het aan de ontsteking liggen dat ik nu ineens een grote sproeier nodig heb?
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Hoe kom je aan een 12mm carb? Ik zou zelf daar eerst maar eens een nieuwe voor scoren en dan fatsoenlijk afstellen.
Verder kan het zijn dat je ontsteking niet helemaal goed staat en dat je een verkeerd ontstekingsmoment heb, weet je zeker dat deze goed staat?

Oh, en om door een uitlaat heen te schuren moet je wel aardig tekeer gaan. Ik zeg niet dat het niet kan, maar je zal je best moeten doen. Ook zal je dat dan echt wel horen :lol:
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door 42 »

Dacht dat Rieju ori een 12mm carb heeft.
Waarom snap ik ook niet.

Al op valse lucht gechekt ?
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door pog »

Ik zal vanmiddag even controleren, maar als ik het me goed herinner zit er een niet verstelbare grondplaat in. dus dan staat ie altijd optijd toch? kan wel zijn dat de ontsteking of de grondplaat van een derbi afkomt maar dat zou moeten werken op am6 toch?

Verder leek hij geen last te hebben van valse lucht. (reageert prima op de schroeven, zie nergens rook uitkomen behalve de uitlaat en valt uit met hand op uitlaat) ik zal vanmiddag nog even een test doen met remreiniger.
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door pog »

https://drive.google.com/file/d/1klOXOH ... p=drivesdk

Kunnen jullie dit openen?

Hij zal eerder moeten uitvallen toch? In het begin doe ik het met mn palm en laat ik expres nog een beetje lucht erlangs. Maar niet veel
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door HenkieHans »

Die manier om je hand op de uitlaat is altijd wel een beetje beun… als je ergens een klein lek hebt dan zal die met je hand op de demper alsnog wel uitvallen, dus die hele manier van ‘testen’ is eigenlijk veel te onnauwkeurig. Tis ook niet zo best voor je brom trouwens.

Je weet trouwens hoe je af stelt? Hoofdsproeier heeft niet zo heel veel effect op de lage toeren, daar heb je de gasnaald al voor. Verder klinkt je brommer niet heel gek hoor, hij klinkt gewoon wat harder door je powerlifter maar verder hoor ik niet heel veel geks eerlijk gezegd. Gewoon blijven proberen tot je brommer goed loopt en afgesteld is, ook in het geval dat je met een sproeier moet rijden die wellicht een wat onverwachte maat heeft. Zolang je brommer maar goed loopt!
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door pog »

HenkieHans schreef: wo 10 apr 2024, 18:22 ook in het geval dat je met een sproeier moet rijden die wellicht een wat onverwachte maat heeft. Zolang je brommer maar goed loopt!
Oke dit wist ik inderdaad niet. persoonlijk dacht ik dat vooral bij de orginele 12mm carb boven de 100 toch wel echt veelste groot zou zijn.

ik zal kijken of ik binnenkort een grotere op mn aprilia zet. dan kan ik de 19mm op de rieju zetten.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door 42 »

Voor t eerst dat ik iemand een uitlaat zie vingeren..

"kan wel zijn dat de ontsteking of de grondplaat van een derbi afkomt maar dat zou moeten werken op am6 toch?"
Ik heb werkelijk geen idee, weet jij dat HenkieHans ?
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door HenkieHans »

pog schreef: wo 10 apr 2024, 18:29
HenkieHans schreef: wo 10 apr 2024, 18:22 ook in het geval dat je met een sproeier moet rijden die wellicht een wat onverwachte maat heeft. Zolang je brommer maar goed loopt!
Oke dit wist ik inderdaad niet. persoonlijk dacht ik dat vooral bij de orginele 12mm carb boven de 100 toch wel echt veelste groot zou zijn.
Ik heb ooit een getunede Doppler Vortex 50cc op mn Aprilia gehad die 115 liep, en daar zat maar sproeier 92 in :lol: dat is veel kleiner dan ik ooit had verwacht, maar toch liep het perfect en is ie nooit warmgelopen.
Gebruikersavatar
HenkieHans
Beginnende tuner
Berichten: 211
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) viewtopic.php?f=9&t=28160&p=367053#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica viewtopic.php?f=9&t=28161

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door HenkieHans »

AM6 en Derbi ontsteking zijn volgens mij niet uitwisselbaar, in tegenstelling tot een aantal aftermarket raceonstekingen. Daarnaast zijn Derbi en AM6 grondplaten allebei verplaatsbaar in ontstekingstijdstip, dus dat moet ook gewoon kunnen. Je kan m ff checken pog, maar ik moet wel zeggen dat ik je ontsteking op basis van je filmpje niet direct verdenk. (maar een controle kan nooit kwaad, nu je toch bezig ben)
pog
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door pog »

42 schreef: wo 10 apr 2024, 20:37 Voor t eerst dat ik iemand een uitlaat zie vingeren..
voor alles moet een eerste keer zijn , ik had eerst een andere methode gebruikt maar die zal ik hier maar niet posten. :wub:
HenkieHans schreef: do 11 apr 2024, 11:24 (maar een controle kan nooit kwaad, nu je toch bezig ben)
Morgen mooi weer, dan zal ik hem eens buiten zetten en naar de grondplaat kijken. ik had overigens wel dat toen ik gisteren keek voor valse lucht dat er een nipple lucht trok. die heb ik nu dichtgemaakt met een buisje en een schroefje erin maar dat maakte echt 0 verschil. (gok dat het mn olie nipple was geen idee krijg online er ook weinig over gevonden). deze was voorheen trouwens ook gewoon open :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Te grote sproeier

Ongelezen bericht door 42 »

:lol:

Kan idd van de olie zijn, anders vd vaccumkraan.
Maar dicht is wel beter ja, komt toch wat valse lucht dan.
Plaats reactie