telkens warmloper

Algemene vragen over Derbi.
denen123
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 dec 2023, 16:46
Vervoersmiddel: gilera smt 50

telkens warmloper

Ongelezen bericht door denen123 »

hoi ik heb sinds 2 maanden een gilera smt 50 hij was flink begrensd,
ik heb alle begrenzing eraf gehaald en een onderlangse voca uitlaat opgezet.
nou na 1 keer optrekken oppeens motor valt uit en achterwiel blokkeerd,

ik had geen idee wat een warmloper was en heb hem meteen aangekickt en ben weer gaan rijden, niet zo slim dus. paar warmlopers later dacht ik dat het door de kleine sproeier kwam ( sproeier 80 )

dus ben groter gegaan en nieuwe zuiger erin en de cilinder laten uithonen. nou paste allemaal perfect en volgensmij waren de toleranties ook prima.
ook heb de thermostaat eruit gehaald voor de zekerheid. dit maakte een mega verschil maar nogsteeds niet goed genoeg (hij liep eerst warm bij 65 kmpu en zonder thermostaat bij de 85 kmpu)
ik heb hem echt goed warmgereden en toen ja... weer warmloper. ik heb de koelvloeistof radiator is gevoelt hij was goed warm en de cilinder was niet heel gek warm. de lokale bromboer zei dat de cilinder scheef is of tapeinden te hard aangedraaid. ik ga vanavond waterpomp rivisie setje monteren en is kijken of die nogsteeds warmloopt, anders tijd voor een nieuw cilinder setje en nieuwe pakkingen.

persoonlijk denk ik dat het probleem bij de koelvloeistof ligt en dat hij soms geen oppeens minder/geen kvs doorlaat. (misschien door slechte pakkingen?)

ben benieuwd wat jullie denken hoop dat ik het kan oplossen ben er echt helemaal klaar mee

mgv
Skakelbr
Tuner
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Zet er een temperatuursensor op.
Op ezrider heb je er 1 voor €30.

80 is idd veel te klein voor volledig ontgrenzd en voca uitlaat. Ik zou rond de 95 gaan kijken. (Natuurlijk aan de hand van bougie kleur afstellen). Heb je wel de ringgap gecontroleerd?

Cilinder niet te vast draaien is ook erg belangrijk

Het kan ook aan je smering liggen, meng je zelf of zit er een pompje op?
denen123
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 dec 2023, 16:46
Vervoersmiddel: gilera smt 50

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door denen123 »

Skakelbr schreef: vr 15 dec 2023, 18:12 Zet er een temperatuursensor op.
Op ezrider heb je er 1 voor €30.

80 is idd veel te klein voor volledig ontgrenzd en voca uitlaat. Ik zou rond de 95 gaan kijken. (Natuurlijk aan de hand van bougie kleur afstellen). Heb je wel de ringgap gecontroleerd?

Cilinder niet te vast draaien is ook erg belangrijk

Het kan ook aan je smering liggen, meng je zelf of zit er een pompje op?

thanks voor je zeer snelle reactie,
ik meng zelf en ik meng 1:40 maar altijd beetje extra voor de zekerheid.
weet niet precies wat je bedoeld met ringgap controleren maar er pastte eerst geen voelermaat tussen van 0.15 dus ik heb zover geveild tot de 0.15, prima toch dacht ik?

ik heb sproeier 108 erin, wel vrij groot maar hij loopt er erg wel lekker op heb namelijk ook powerfilter\

heb nog geen temperatuur sensor nee, wil er wel een aanschaffen maar ja ik zou de brommer gewoon moeten kunnen open trekken zonder dat er iets gebeurd. als ik een nieuw cilinder setje koop neem ik zeker een voordat ik die alweer kapot rij.
nog idieen? ik twijfel nu een beetje over de ringgap.
de bougie was aan de bruin/zwarte kant.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3746
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door 42 »

Je smeert te rijk, juist daardoor kun je in principe warmlopers krijgen omdat je minder koeling vd benzine hebt kort door de bocht gezegd.
1:45 of gewoon 1:50 is beter met een redelijk standaard setup.

En even 25 euro in een momentsleutel investeren, idd ook belangrijk dat je de kop niet te vast draait.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Door 1:40 te mengen krijg je echt geen warmloper, goed is het ook niet dus gewoon bij 1:50 blijven idd. Het grootste verschil in meer olie is meer compressie. 0.15 is prima idd, slotspeling is het Nederlandse woord ervoor dacht ik.
Rij je gewoon 50cc?

Zo ja zou ik het orginele luchtfilter er op zetten. Doet echt helemaal niks zo'n powerfilter behalve meer geluid verbruik en grotere kans op een warm/vastloper.
denen123
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 dec 2023, 16:46
Vervoersmiddel: gilera smt 50

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door denen123 »

42 schreef: vr 15 dec 2023, 21:52 Je smeert te rijk, juist daardoor kun je in principe warmlopers krijgen omdat je minder koeling vd benzine hebt kort door de bocht gezegd.
1:45 of gewoon 1:50 is beter met een redelijk standaard setup.

En even 25 euro in een momentsleutel investeren, idd ook belangrijk dat je de kop niet te vast draait.
ik meng wel aardig rijk ja maar dat komt omdat ik bang ben voor een vastloper, ik ga wel armer mengen want begrijp dat het niet goed is.
ik denk niet dat het daardoor komt eingelijk maar ben benieuwd.
heb gister waterpomp rivisie setje gemonteerd, volgensmij had ik heb niet goed ontlucht want het rijden ging alles behalve soepel. na 2 minuten rijden geen vermogen meer alsof iets aanloopt. maar ik denk dat dat wel te fixen valt (hoop ik)

denk je als ik armer ga mengen, koelvloeistof goed ontlucht (Als je tips hebt laat vooral weten) en nieuwe zuiger en cilinder dat dit probleem eindelijk klaar is? thanks voor je reactie trouwens.
mvg
denen123
Banden plakker
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 15 dec 2023, 16:46
Vervoersmiddel: gilera smt 50

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door denen123 »

Skakelbr schreef: vr 15 dec 2023, 22:20 Door 1:40 te mengen krijg je echt geen warmloper, goed is het ook niet dus gewoon bij 1:50 blijven idd. Het grootste verschil in meer olie is meer compressie. 0.15 is prima idd, slotspeling is het Nederlandse woord ervoor dacht ik.
Rij je gewoon 50cc?

Zo ja zou ik het orginele luchtfilter er op zetten. Doet echt helemaal niks zo'n powerfilter behalve meer geluid verbruik en grotere kans op een warm/vastloper.
nee dat lijkt mij ook niet,
maar hij maakt zon lekker geluid met powerfilter. hoe moet ik savonds anders de buurt wakkerhouden?
dankje voor je reactie, heb je nog meer idieen?
mvg
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3746
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door 42 »

Skakelbr schreef: vr 15 dec 2023, 22:20 Door 1:40 te mengen krijg je echt geen warmloper, goed is het ook niet dus gewoon bij 1:50 blijven idd. Het grootste verschil in meer olie is meer compressie.
Ik zeg ook in principe, t zal bij een goede afstelling verder niet zo veel effect hebben dat je er idd een warmloper door krijgt, maar als je toch al tegen maximaal aanvaardbare temperaturen aanzit door bijv net te kleine sproeier dan kan het net wel even de druppel zijn zeg maar.
Door meer olie is je mengsel gewoon armer qua benzine, genoeg over te vinden op internet en ook hier door meerdere mensen al gezegd.
Skakelbr
Tuner
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc (verkocht)
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt 70
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: telkens warmloper

Ongelezen bericht door Skakelbr »

[/quote]

ik meng wel aardig rijk ja maar dat komt omdat ik bang ben voor een vastloper, ik ga wel armer mengen want begrijp dat het niet goed is.
ik denk niet dat het daardoor komt eingelijk maar ben benieuwd.
heb gister waterpomp rivisie setje gemonteerd, volgensmij had ik heb niet goed ontlucht want het rijden ging alles behalve soepel. na 2 minuten rijden geen vermogen meer alsof iets aanloopt. maar ik denk dat dat wel te fixen valt (hoop ik)

denk je als ik armer ga mengen, koelvloeistof goed ontlucht (Als je tips hebt laat vooral weten) en nieuwe zuiger en cilinder dat dit probleem eindelijk klaar is? thanks voor je reactie trouwens.
mvg
[/quote]

Het te rijk mengen is geen hoofdprobleem maar meer onnodig. Een temperatuursensor kan je helpen naar het zoeken van je probleem. Als hij boven de 70 graden uitkomt met dit weer is er iets niet goed. Krijg mijn 70cc met moeite boven de 60. Ik snap dat een powerfilter leuk is maar ik zou liever een betrouwbare brommer willen. Dat hij meer lucht krijgt is 1 ding maar kan niet meer luchtflow zijn zonder dat de lucht minder goed gefilterd word.
De oorzaak kan dus ook gewoon zooi in je cilinder zijn. En omdat hij al 1 keer is vastgelopen is er iets vervormt waardoor hij eenmaal op temperatuur steeds warmloopt.

Maargoed zal niet zo snel gebeuren

Ik zou eerst zoeken in je koeling aangezien die thermostaat zo veel verschil maakt. Pomp reviesie is idd een goed begin (als je het goed doet te minste).
Plaats reactie