Pagina 1 van 1

Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 04:10
door RemcoVDB
Beste lezer,


Ik ben in het bezit van een derbi senda xtreme uit 2008. Blokje gereviseerd met een 70 airsal, doppler endurance asje en nu nog std 17.5 dellorto.

Ik merk alleen dat het achterwiel (spaakwiel 12mm as) behoorlijk stroef draait. Heb alle forums afgekeken maar ik kom er niet uit. Er zitten nieuwe Wiellagers in, en het ligt niet aan mijn rem aangezien hij pas stroef loopt als ik de wielbouten aandraai. Ergens worden mijn Wiellagers dus geklemd maar ik weet niet hoe of waarom. Ik heb al op easyparts gekeken en dat lijkt overeen te komen. Als ik achter mijn brommer sta is het achterbrug-afstandsbus(6mm)-wiellager-wiel-wiellager-rem-achterbrug. Volgens easyparts moest er ook nog een ringetje tussen de rem en de achterbrug maar dit verslechterde het alleen.


Het viel mij ook op dat er aan de linker kant zo’n 1cm schroefdraad tussen het einde van de achterwielas en de wielbout zit.. verder heb ik bijde kanten van de kettingspanners opgemeten en dit is gelijk.. dus het wiel zou recht moeten staan lijkt mij.. heb de wielbouten met een momentsleutel op 75 Ntm aangedraaid.


Ik zou het erg op de prijs stellen als iemand me zou kunnen helpen bij dit probleem!


Gr,
Remco

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 08:55
door gpr050
Is de inwendige afstandsbus tijdens het vervangen van de wiellagers wel weer teruggeplaatst? En heeft deze wel zn oorspronkelijke afmetingen? Als’ie er niet in zit of te kort (agv beschadiging) is zullen de lagers, op het moment dat je de asmoeren aandraait, naar binnen gedrukt worden waardoor het wiel stroef gaat draaien, en de lagers hard slijten

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 15:15
door RemcoVDB
Jazeker, die afstandsbus zit er gewoon weer in. Alhoewel die niet helemaal goed zat aangezien hij los beweegde, ook met die rubbere ring die hem in zijn plek houd. Hoe weet ik of hier het probleem zit? Gewoon een nieuwe bestellen? En zijn de Wiellagers nu meteen onbruikbaar?

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 16:25
door gpr050
Die bus hoort er strak tussen te zitten. Zitten je lagers wel goed tot onderin de zitting?
Of de lagers nog bruikbaar zijn kan ik vanaf hier niet zeggen, heb je er mee gereden of alleen maar rond gedraaid?
Als de afstandbus niet beschadigd is zou deze, als dit de originele is, niet het probleem kunnen zijn lijkt me. Een andere zou dan niks verbeteren.

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 16:27
door RemcoVDB
2 weken mee gereden. Heb de lagers in de vriezer gelegd en de houder van de lager schoongemaakt en verhit, viel er zo in

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 16:29
door gpr050
En de opvulbus aan de tandwiel kant is die gelijk qua vorm aan beide kanten?
Als je er mee gereden hebt zou ik nwe lagers monteren. Zo duur zijn die nou ook weer niet. Maar ik zou eerst uitzoeken hoe het met die inwendige afstandbus zit. Het lijkt mij dat daar een probleem zit, of je lagers zaten niet diep genoeg…
De afstandbus moet strak tussen de lagers zitten nadat je de lagers erin getikt/geperst hebt

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 17:01
door RemcoVDB
Hij bungeld er los in..

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 19:52
door gpr050
Dan klopt er iets niet…

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 19:54
door RemcoVDB
Nieuwe as en lagers dan?

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: vr 18 aug 2023, 19:54
door RemcoVDB
Ook hele nieuwe as met bouten of alleen die buis

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: za 19 aug 2023, 16:11
door RemcoVDB
Want die as lijkt ook te lang namelijk

Re: Achterwiel loopt stroef

Geplaatst: zo 20 aug 2023, 10:09
door gpr050
Een te lange as geeft niet het probleem wat jij hebt, eerder het tegenovergestelde. Maar het kan wel hinderlijk zijn als er een groot stuk as met schroefdraad “uitsteekt” nadat je de moeren aangedraaid hebt.
Belangrijkste is dat je lagers goed zijn gemonteerd en dat de tussenbus er strak tussenzit.
Verder is het ook van belang dat de opvulbus aan de tandwiel kant goed past op de binnenste stalen ring van het wiellager en er niet ‘overheen’ steekt, vaak is deze opvulbus aan een kant ietwat af geschuind zodat de passing op het wiellager perfect is.