Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Algemene vragen over Derbi.
Millidave1
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 17:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2017

Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Millidave1 »

Hey allemaal. Mijn derbi die ik net een paar dagen geleden heb gekocht start niet meer.

Hier zijn de specificaties:
Derbi Senda
50CC
Gietijzer
Bij 20.000 nieuwe cilinderblok alles nieuw gezet
Nog geen kilometers ingereden op de nieuwe blok

Hij startte altijd lekker vanaf het begin en liet hem altijd 3 minuten opwarmen voor ik ermee reed. Niet te gek paar rondjes in de buurt vol gas maar de toerentallen niet te hoog dus veel schakelen en terugschakelen.

Vandaag laat ik de motor opwarmen en viel hij plots uit. Ondertussen 20x gekickstart - choke werkt ook niet. Hoe komt dit? Er word me vanalles wijsgemaakt dat de pistons miss kapot zijn of de cilinder oververhit is geraakt maar dit kan toch niet aangezien alles nieuw is? Juiste hoeveelheid tweetakt olie zit er ook in. Ik heb geen idee....
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door 42 »

Dat 3 minuten warm draaien zou ik laten, is niet nodig en juist niet goed voor motor, je hebt ook geen wind om je kvs te koelen.
Heb je de bougie al gecheckt ?
Zit er geen pareltje tussen en welke kleur heeft ie ?
Welke sproeier en uitlaat zit er op ?
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Ff de 3 punten afgaan: vonk, compressie, benzine
Vonk checken spreekt voorzich, kijken of de bougie regelmatig een duidelijke vonk geeft. (Is het meestal niet)

Compressie kan je redelijk goed voelen als je weet hoe hij normaal voelt, 50cc is redelijk makkelijk met je hand naar beneden te duwen maar er moet echt duidelijk wat "hobbels" in moeten zitten.

En benzine door te kijken of je bougie nat is en door een beetje remreiniger in je carb te spuiten. Als hij aanslaat weet je dat het daar aan ligt. Toevallig niet je benzine kraan dichtgedraaid :blink: . Heb zo zelf een keer een hele dag stilgestaan
Millidave1
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 17:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2017

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Millidave1 »

42 schreef: zo 16 apr 2023, 17:55 Dat 3 minuten warm draaien zou ik laten, is niet nodig en juist niet goed voor motor, je hebt ook geen wind om je kvs te koelen.
Heb je de bougie al gecheckt ?
Zit er geen pareltje tussen en welke kleur heeft ie ?
Welke sproeier en uitlaat zit er op ?
Bougie krijgt genoeg olie, schoongemaakt en startte nog steeds niet. Het probleem is meer dat ie altijd startte en het toerental ging plots omlaag en geluid alsof de motor afstierf... ratatatata - uit. En sindsdien startte die niet meer.

Gedeelte 2 weet ik niet hoe te antwoorden / checken mvg
Millidave1
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 17:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2017

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Millidave1 »

Skakelbr schreef: zo 16 apr 2023, 22:58 Ff de 3 punten afgaan: vonk, compressie, benzine
Vonk checken spreekt voorzich, kijken of de bougie regelmatig een duidelijke vonk geeft. (Is het meestal niet)

Compressie kan je redelijk goed voelen als je weet hoe hij normaal voelt, 50cc is redelijk makkelijk met je hand naar beneden te duwen maar er moet echt duidelijk wat "hobbels" in moeten zitten.

En benzine door te kijken of je bougie nat is en door een beetje remreiniger in je carb te spuiten. Als hij aanslaat weet je dat het daar aan ligt. Toevallig niet je benzine kraan dichtgedraaid :blink: . Heb zo zelf een keer een hele dag stilgestaan
Bougie is in orde. Er is ook Compressie ook nagecheckt.

Ik durfde de carburator er niet helemaal uit te halen omdat ik geen juiste gereedschap heb of meters om eraan te prutsen en geen idee heb waar de benzinekraan zit. Was bang dat naft eruit ging lekken. De carbu leek proper en we hebben zelfs breakclean eringespoten om toch een ontvlamming te krijgen maar ook tevergeefs.

Ik had een garagist aan de lijn gehad en die zei dat de cilinder mogelijks verhit was en de pistons kapot? Maar dit lijkt me sterk aangezien alles nieuw is van onderdelen. Lijkt me praat om me een heleboel dingen aan te smeren.

Enig idee waarom die toch niet zou kunnen starten? Miss carbu verzopen aangezien ik wel gas gaf tijdens het kickstarten?? Geen idee dat dit niet mocht
We hebben uiteindelijk break clean zelfs in de carbu gespoten
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Vind het altijd gek dat mensen allemaal conclusies trekken uit niks, een niet startende brommer kan zo veel zijn. Zeker garage mensen gaan je echt niet helpen als het hun niks oplevert en reken er maar op als je hem langsbrengt dat ze meer dingen gaan vervangen dan nodig is(de meeste dan)

Lijkt me dan niet dat je de benzinekraan hebt dichtgezet
Die zit op de hoogte van je kickstart aan je tank

Hij heeft dus een duidelijke vonk?

Om te checken of het je carb is spuit je dus wat remreiniger in de inlaat van je carb (waar je luchtfilter op aansluit), laat je het luchtfilter er af en kick je hem dan een paar keer. Als hij het dan doet weet je dat hij geen benzine krijgt. Als hij het dan nog steeds niet doet kan je het ook nog direct in de inlaat doen (zonder carb dus) maar dan heb je geen controle over de toeren en moet je hem meteen uitzetten als hij aanslaat. Soms werkt aanlopen wat beter trouwens

Als je zeker weet dat de compressie ook goed is kan het ook nog aan je vliegwiel spie liggen. Heb wel eens een maat gehad waarvan die was gebroken en toen gaf hij wel een vonk maar niet op de goede timing, dan moet je je vliegwieldeksel er af halen en kijken of je spie nog heel is (zit in het midden van je stator)
Millidave1
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 17:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2017

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Millidave1 »

Skakelbr schreef: ma 17 apr 2023, 09:38 Vind het altijd gek dat mensen allemaal conclusies trekken uit niks, een niet startende brommer kan zo veel zijn. Zeker garage mensen gaan je echt niet helpen als het hun niks oplevert en reken er maar op als je hem langsbrengt dat ze meer dingen gaan vervangen dan nodig is(de meeste dan)

Lijkt me dan niet dat je de benzinekraan hebt dichtgezet
Die zit op de hoogte van je kickstart aan je tank

Hij heeft dus een duidelijke vonk?

Om te checken of het je carb is spuit je dus wat remreiniger in de inlaat van je carb (waar je luchtfilter op aansluit), laat je het luchtfilter er af en kick je hem dan een paar keer. Als hij het dan doet weet je dat hij geen benzine krijgt. Als hij het dan nog steeds niet doet kan je het ook nog direct in de inlaat doen (zonder carb dus) maar dan heb je geen controle over de toeren en moet je hem meteen uitzetten als hij aanslaat. Soms werkt aanlopen wat beter trouwens

Als je zeker weet dat de compressie ook goed is kan het ook nog aan je vliegwiel spie liggen. Heb wel eens een maat gehad waarvan die was gebroken en toen gaf hij wel een vonk maar niet op de goede timing, dan moet je je vliegwieldeksel er af halen en kijken of je spie nog heel is (zit in het midden van je stator)
Geen duidelijke vonk, dit moet een blauwe zijn dus ga eerst uitzoeken welke bougie het is en dan een nieuwe bestellen.

En als dat het niet is effe een bestek laten maken, de cilinder zou mogelijks slecht zijn gemonteerd... geen idee Ik geraak er niet aan uit
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Help.. Derbi Senda kickstart niet meer!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou, dat over "monteurs smeren je troep aan" dat is dus onzin. Ik heb hier in d ebuurt alleen maar goed everbalen erover. Het is alleen dat iedereen het in dit geval beter weet. Een dergelijk persoon die wat koopt en er geen verstand van heeft. Die 16/17 jarige hiervoor die er met zijn vader zonder verstand aan gebeurd heeft "want dat deed ik vroeger ook" .

Eens. Het is geen hogere wiskunde. Maar het luisterd wel nauw. Een droogte scheurtje in je spruitstuk betekent niet direct dat ze je wat aansmeren als ze die vervangen, maar zodra je daar valse lucht trekt is alles over en loopt het niet meer best
Plaats reactie