Accu wilt niet meer opladen

Algemene vragen over Derbi.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

Hallo allemaal,

Gisterochtend wilde ik met mijn derbi uit 2019 naar school gaan en opeens begon mijn kilometerteller raar te doen. Er knipperde ook een accu lampje en dus keek ik naar de voltmeter op mijn kilometerteller en zag dat de accu in voltage erg afnam. Uiteindelijk zat hij onder de 8 volt en hield mijn schermpje er mee op. Heb hem gister daarna aan de druppellader gedaan en vandaag ging ik het weer proberen. Nu bleef het schermpje aan en bleef de accu rond de 12,5 volt. Knipeerlicht en toeter deden het weer gewoon normaal, alleen mijn voor en achterlicht doen het niet meer nu. Ik kan mijzelf wel herinneren dat er voordat de accu vreemd deed dat als de brommer aan staat dat de voltage rond de 14 volt ligt. Dus er klopt nog steeds niet iets helemaal omdat de accu niet echt meer dan 12,5 volt geeft. Is de accu gewoon kapot, of de ontsteking of iets dergelijks? Ik vind het ook raar dat mijn voor en achterlicht het niet doen.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Die 14 volt die je meet zal waarschijnlijk bij draaiende motor geweest zijn (of net nadat je hebt gereden) want dat is ongeveer de laadspanning die je motor opwekt.

12,5 Volt bij stilstand is goed hoor.

Ik vermoed dat je accu niet meer wordt opgeladen (of dat je ergens een zware lekstroom hebt) waardoor je brommer de accu 'leegtrekt'. Start je motor ns en meet dan de spanning op je accu. Als die minstens boven de 13,5 gaat wordt je accu geladen door je motor. Doet die dat niet dan is er waarschijnlijk wat mis met het laadcircuit of je verbindingen.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

Als de brommer aanstaat en als ik een poos de toeter ingedrukt houd en de knipperlicht aan houd zakt de accu terug naar 12.0 en gaat daarna weer omhoog naar de 12.5 volt. Dus volgens mij wordt hij wel opgeladen alleen niet zo veel als eerder. Dus ik zou eerder denken dat hij wel oplaadt maar dat de accu niet meer echt goed is en dat hij niet boven de 13 volt komt.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dat kan ook maar normaal gesproken moet je als de motor draait op iets hoger toerental aan de accu (of die nu zo goed als stuk is of niet) toch wel meer dan 14volt meten. Als je accuspanning zakt is dat teken dat die niet wordt bijgeladen. Ik denk dus dat uw accu nog wel goed is maar niet meer wordt geladen door de brommer.
henkiespanken13454
Beginnende Derbi fan
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM50

Re: Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door henkiespanken13454 »

Oke, als dat het geval is. Dan moet ik zeker een nieuw ontsteking of zijn er andere dingen die vervangen moet worden
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Accu wilt niet meer opladen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Daar ben ik niet zo zeker van. Er is wel een draadje waarin staat wat je zoal kan uitmeten om te weten wat er eventueel mis kan zijn met je ontsteking. Daar hoort dus ook het laadgedeelte bij.

viewtopic.php?f=38&t=26463
Plaats reactie